GPSR w świecie e-commerce – co musisz wiedzieć, aby sprzedawać zgodnie z prawem?

GPSR w świecie e-commerce – co musisz wiedzieć, aby sprzedawać zgodnie z prawem?

W świecie e-commerce, gdzie konkurencja jest zacięta, a tempo zmian zawrotne, jedno pozostaje niezmienne – obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa oferowanych produktów. Sprzedając online, musisz mieć pewność, że twoje towary spełniają surowe normy bezpieczeństwa obowiązujące w Unii Europejskiej, szczególnie teraz, wraz z wejściem w życie rozporządzenia GPSR. Dowiedz się, jakie kroki musisz podjąć, by sprzedawać zgodnie z prawem i uniknąć ewentualnych problemów.

GPSR – co to jest?

GPSR – General Product Safety Regulation, to rozporządzenie Unii Europejskiej, które zostało wprowadzone w celu zapewnienia, że wszystkie produkty wprowadzane na rynek UE są bezpieczne dla konsumentów. Jego głównym celem jest ochrona zdrowia i bezpieczeństwa użytkowników produktów poprzez nakładanie obowiązków na producentów, importerów i sprzedawców, aby wprowadzali na rynek wyłącznie bezpieczne produkty.

Rozporządzenie GPSR obowiązuje bezpośrednio. To oznacza, że polskie ustawy, które tak naprawdę są dopiero w fazie przygotowań, będą jedynie uzupełniały unijne przepisy. Innymi słowy, rozporządzenie GPSR zacznie obowiązywać już do 13 grudnia 2024 roku.

Przepisy GPSR mają chronić konsumentów przed niebezpiecznymi produktami. I choć cel ich wprowadzenia jest szczytny, to tworzą nowe obowiązki dla producentów, importerów, dystrybutorów, dostawców usług, sprzedawców i innych podmiotów zajmujących się sprzedażą przez internet, w tym sklepów internetowych i platform handlowych typu marketplace.

GPSR – e-commerce

W myśl unijnego rozporządzenia dystrybutorzy to wszystkie osoby fizyczne lub prawne obecne w łańcuchu dostaw, niebędące producentami ani importerami, udostępniające produkty na rynku. Są to więc po prostu e-sprzedawcy, dlatego w tym artykule skupimy się na obowiązkach, które dotyczą właśnie ich.

GPSR – obowiązki dla e-sklepów i marketplace

Sprzedawca ma obowiązek, przed udostępnieniem produktów do sprzedaży, zweryfikować, czy producenci i importerzy, czyli tzw. osoby odpowiedzialne, spełnili wymagania nakładane przez unijne rozporządzenie. Osobą odpowiedzialną może być podmiot mający siedzibę w Unii Europejskiej lub Irlandii Północnej. Wynika to z faktu, że mimo Brexitu, Irlandia Północna pozostaje objęta unijnymi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa produktów, w tym rozporządzeniem GPSR. Jeżeli producent nie ma siedziby w UE ani w Irlandii Północnej, musi wyznaczyć podmiot odpowiedzialny, który będzie miał siedzibę na tych terenach.

Jeśli sprzedawca ma wątpliwości co do zgodności produktów z wymogami, nie może wprowadzać ich na rynek. Oznacza to, że nie może udostępniać tych produktów do dystrybucji, konsumpcji ani używania na terenie całej Unii Europejskiej, niezależnie od tego, czy są one sprzedawane odpłatnie, czy nieodpłatnie.

Jeżeli sprzedawca, jako dystrybutor stwierdzi, że udostępnione przez niego produkty są niebezpieczne lub niezgodne z wymaganiami, ma obowiązek poinformować o tym producenta lub importera, jak również odpowiednie organy nadzoru rynku za pośrednictwem portalu Safety Business Gateway. Musi także podjąć stosowne środki naprawcze. Do tych środków zalicza się zarówno wyeliminowanie zagrożeń stwarzanych przez produkty, wydanie ostrzeżeń dla konsumentów, jak i wycofanie z obrotu lub odzyskanie produktów, jeśli będzie to konieczne.

GPSR w świecie e-commerce – co musisz wiedzieć, aby sprzedawać zgodnie z prawem?, Komerso.pl
źródło: shutterstock.com

To jednak nie wszystko. Dystrybutorzy, którzy udostępniają produkty w internecie, muszą dodatkowo umieścić w wyraźny sposób pewne informacje o sprzedawanych produktach. Należą do nich:

– dane producenta, w tym:

  • nazwa i adres
  • dane kontaktowe,

– informacje umożliwiające identyfikację produktu, takie jak:

  • marka,
  • kod producenta,
  • numer produktu,
  • seria,
  • typ,
  • rodzaj,
  • wszelkie ostrzeżenia i informacje na temat bezpieczeństwa, które powinny być umieszczone na opakowaniu lub w dokumentach towarzyszących.

Spełnienie tych obowiązków jest o tyle ważne, że za ich niedopełnienie grożą poważne sankcje. Przepisy mówią o karach administracyjnych, które wynoszą od 40 tysięcy do nawet 1 miliona złotych. Oczywiście wysokość kary jest zależna od rodzaju uchybienia.

GPSR – jakie produkty obowiązują nowe przepisy?

Rozporządzenie GPSR ma zastosowanie do wszystkich produktów udostępnionych na rynku Unii Europejskiej, niezależnie od tego, czy są to produkty nowe, czy też używane, naprawione lub odnowione. Są jednak pewne wyjątki.

GPSR nie dotyczy:

  • produktów leczniczych do stosowania u ludzi i u zwierząt,
  • żywności,
  • pasz,
  • żywych roślin i zwierząt,
  • organizmów zmodyfikowanych genetycznie,
  • produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych,
  • produktów ochrony roślin,
  • produktów roślinnych i odzwierzęcych związanych z ich reprodukcją,
  • antyków,
  • niektórych statków powietrznych,
  • sprzętu przewozowego obsługiwanego przez dostawcę usług do transportu konsumentów,
  • produktów wymagających naprawy, odnowienia lub recyklingu i są wyraźnie oznaczone, jako tego typu produkty.

Można łatwo zauważyć, że są to przede wszystkim produkty, które muszą spełniać wymagania nałożone przez odrębne przepisy.

Produkty wprowadzone na rynek przed 13 grudnia 2024

Choć nowe przepisy będą obowiązywać już od 13 grudnia 2024, to co do zasady nie będą utrudniać sprzedaży produktów wprowadzonych na rynek przed wejściem w życie wspomnianych przepisów. Warunkiem jest, że będą one spełniać dotychczas obowiązujące wymogi Dyrektywy 2001/95/WE General Product Safety w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów. Oznacza to, że przynajmniej w teorii, nie ma w ich przypadku obowiązku na przykład umieszczania w ofertach dodatkowych informacji wymaganych przez GPSR. Niemniej jednak wraz z wejściem w życie przepisów uzupełniających taki wymóg może się pojawić. Dlatego już teraz warto podjąć kroki, by dostosować się do GPSR, nawet jeśli może się to wydawać niekonieczne.


Promuj biznes na łamach Komerso.pl!

Zobacz możliwości reklamy w portalu



Adrian Paradowski
Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...

Najnowsze artykuły

Send this to a friend