Raport „AI w procesach zakupowych”: polskie firmy chcą być widoczne w ChatGPT i Gemini


Wyzwania dla firm
Raport „AI w procesach zakupowych” przygotowany przez spółki z Grupy Hexe Capital: Ambiscale, KODA.AI i Insightland, analizuje gotowość polskich firm do inwestowania w strategie pozycjonowania z zakresu AI Search Optimization (AI SEO) w asystentach i wyszukiwarkach AI, takich jak ChatGPT, Claude i Gemini.
Jak wynika z danych przedstawionych w raporcie, we wdrażaniu strategii pozycjonowania w narzędziach AI przoduje sektor technologiczny. Aż 56% firm tech aktywnie realizuje (28%) lub planuje wdrożenie (26%) strategii optymalizacyjnych pod kątem wyszukiwarek AI, czyli tzw. AI SEO. Tuż za sektorem tech plasuje się handel detaliczny z gotowością na poziomie 62% (19% firm aktywnie wdraża, 43% planuje wdrożenie). Jedynie 7% ankietowanych firm nie widzi wartości w pozycjonowaniu swojej marki w AI. 64% firm spodziewa się, że pozycjonowanie w AI stanie się standardem w ich branży w ciągu 1-2 lat.
83% badanych firm jest gotowych przeznaczyć dedykowany budżet na działania w tym obszarze. Jedynie 3% wskazało, że nie dysponuje żadnymi środkami na takie działania.
Blisko 9 na 10 firm oczekuje pierwszych efektów pozycjonowania w narzędziach AI w ciągu sześciu miesięcy. Z tego niemal połowa (49%) spodziewa się rezultatów już po kwartale. Kolejne 30% zakłada, że osiągnie efekt w perspektywie 4-6 miesięcy. Wskazują to na wysokie oczekiwania firm co do tempa zwrotu z inwestycji w pozycjonowanie w narzędziach AI. Mniejsze organizacje oczekują szybszych efektów. Z kolei większe przedsiębiorstwa są świadome złożoności procesu i spodziewają się rezultatów w dłuższym okresie.
Jako główny cel takich działań 47% wymienia wzrost sprzedaży, 21% pozyskiwanie klientów, 23% budowanie świadomości marki. Tylko nieliczne organizacje widzą w tym szansę na poprawę lojalności (1%) czy sposób na dostarczanie informacji (8%). Inne wskazania (łącznie 2%) obejmowały m.in. redukcję kosztów oraz planowanie spotkań.
Firmy nie monitorują ruchu z AI
Mimo rosnącego znaczenia sztucznej inteligencji w ścieżkach zakupowych, analityka ruchu generowanego przez AI nadal pozostaje na wczesnym etapie rozwoju. Tylko 20% biorących w badaniu firm monitoruje na swoich stronach internetowych ruch generowany przez AI. Prowadzi to do luk w analityce i braków w wiedzy na temat wpływu AI na biznes i zachowania konsumentów. Jako główne bariery firmy wskazują brak odpowiedniej wiedzy i świadomości wewnątrz organizacji. Wskazywane są także ograniczone zasoby – takie jak czas, kompetencje czy narzędzia – oraz brak przekonania co do realnej wartości tego ruchu dla biznesu. Eksperci Hexe Capital przewidują jednak, że wraz z rosnącym wykorzystaniem narzędzi AI przez konsumentów, systemy analityczne zaczną dynamicznie ewoluować. Kluczowe zmiany w podejściu do monitoringu spodziewane są w perspektywie najbliższych 12–24 miesięcy.
„Strony internetowe zoptymalizowane pod kątem AI wkrótce przestaną być przewagą konkurencyjną, a staną się rynkowym standardem. Firmy dostrzegają potrzebę dostosowania swoich witryn do realiów, w których AI odgrywa coraz większą rolę. Kto nie nadąża za tempem tych wdrożeń, może już w 2026 roku wypaść z gry” – zauważa Jerzy Kozyra, prezes Ambiscale.
Zaufanie do AI rośnie
Jednocześnie aż 60% badanych firm zadeklarowało, że mają zaufanie do AI. Co więcej, nie obawiają się negatywnego wpływu rekomendacji AI na swoją markę. To świadczy o rosnącym przekonaniu do tej technologii.
„Wyszukiwanie oparte na sztucznej inteligencji staje się kluczowym elementem w procesie poszukiwania i weryfikacji informacji przez użytkowników, zwłaszcza w złożonych technicznie kategoriach. Konsumenci doceniają wygodę, coraz bardziej ufają otrzymywanym rekomendacjom, sprawdzając źródła informacji wyrywkowo. To nie jest chwilowa moda. AI widocznie, ale przede wszystkim bezpowrotnie, zmienia przebieg procesów decyzyjnych” – komentuje Katarzyna Iwanich, prezes w Insightland.
Jak z kolei wyjaśnia Michał Pawełczyk, prezes KODA.AI, wyniki badania wskazują na rosnącą akceptację rozwiązań AI w polskim e-commerce:
„To początek fundamentalnej zmiany w sposobie, w jaki konsumenci wyszukują i podejmują decyzje zakupowe. Globalnie obserwujemy podobne zjawiska. Według raportu EY, 43% firm na świecie inwestuje w generatywną sztuczną inteligencję, a kolejne 30% planuje to zrobić w ciągu roku. W Polsce, jak podaje PMR Market Experts, firmy wydały w 2024 roku 1,8 mld zł na AI. Aż 80% z nich planuje zwiększyć te budżety w najbliższych dwóch latach. Sektor technologiczny i handel detaliczny przodują we wdrażaniu tych rozwiązań, co potwierdza również nasze badanie” – dodaje prezes KODA.AI.
Firmy, które nie widzą wartości w pozycjonowaniu AI najczęściej wskazują na niekompatybilność modelu biznesowego (szczególnie w sektorze B2B, gdzie kluczowe są relacje i rekomendacje), brak odpowiednich narzędzi analitycznych do oceny zwrotu z inwestycji oraz trudności z integracją działań AI z istniejącą infrastrukturą technologiczną.
Cały raport dostępny jest do pobrania pod tym adresem.
źródło: informacja prasowa
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!