Raport „AI w procesach zakupowych”: polskie firmy chcą być widoczne w ChatGPT i Gemini

Raport „AI w procesach zakupowych”: polskie firmy chcą być widoczne w ChatGPT i Gemini

Wyzwania dla firm

Raport „AI w procesach zakupowych” przygotowany przez spółki z Grupy Hexe Capital: Ambiscale, KODA.AI i Insightland, analizuje gotowość polskich firm do inwestowania w strategie pozycjonowania z zakresu AI Search Optimization (AI SEO) w asystentach i wyszukiwarkach AI, takich jak ChatGPT, Claude i Gemini.

Jak wynika z danych przedstawionych w raporcie, we wdrażaniu strategii pozycjonowania w narzędziach AI przoduje sektor technologiczny. Aż 56% firm tech aktywnie realizuje (28%) lub planuje wdrożenie (26%) strategii optymalizacyjnych pod kątem wyszukiwarek AI, czyli tzw. AI SEO. Tuż za sektorem tech plasuje się handel detaliczny z gotowością na poziomie 62% (19% firm aktywnie wdraża, 43% planuje wdrożenie). Jedynie 7% ankietowanych firm nie widzi wartości w pozycjonowaniu swojej marki w AI. 64% firm spodziewa się, że pozycjonowanie w AI stanie się standardem w ich branży w ciągu 1-2 lat.

83% badanych firm jest gotowych przeznaczyć dedykowany budżet na działania w tym obszarze. Jedynie 3% wskazało, że nie dysponuje żadnymi środkami na takie działania.

Blisko 9 na 10 firm oczekuje pierwszych efektów pozycjonowania w narzędziach AI w ciągu sześciu miesięcy. Z tego niemal połowa (49%) spodziewa się rezultatów już po kwartale. Kolejne 30% zakłada, że osiągnie efekt w perspektywie 4-6 miesięcy. Wskazują to na wysokie oczekiwania firm co do tempa zwrotu z inwestycji w pozycjonowanie w narzędziach AI. Mniejsze organizacje oczekują szybszych efektów. Z kolei większe przedsiębiorstwa są świadome złożoności procesu i spodziewają się rezultatów w dłuższym okresie.

Jako główny cel takich działań 47% wymienia wzrost sprzedaży, 21% pozyskiwanie klientów, 23% budowanie świadomości marki. Tylko nieliczne organizacje widzą w tym szansę na poprawę lojalności (1%) czy sposób na dostarczanie informacji (8%). Inne wskazania (łącznie 2%) obejmowały m.in. redukcję kosztów oraz planowanie spotkań.

Firmy nie monitorują ruchu z AI

Mimo rosnącego znaczenia sztucznej inteligencji w ścieżkach zakupowych, analityka ruchu generowanego przez AI nadal pozostaje na wczesnym etapie rozwoju. Tylko 20% biorących w badaniu firm monitoruje na swoich stronach internetowych ruch generowany przez AI. Prowadzi to do luk w analityce i braków w wiedzy na temat wpływu AI na biznes i zachowania konsumentów. Jako główne bariery firmy wskazują brak odpowiedniej wiedzy i świadomości wewnątrz organizacji. Wskazywane są także ograniczone zasoby – takie jak czas, kompetencje czy narzędzia – oraz brak przekonania co do realnej wartości tego ruchu dla biznesu. Eksperci Hexe Capital przewidują jednak, że wraz z rosnącym wykorzystaniem narzędzi AI przez konsumentów, systemy analityczne zaczną dynamicznie ewoluować. Kluczowe zmiany w podejściu do monitoringu spodziewane są w perspektywie najbliższych 12–24 miesięcy.

„Strony internetowe zoptymalizowane pod kątem AI wkrótce przestaną być przewagą konkurencyjną, a staną się rynkowym standardem. Firmy dostrzegają potrzebę dostosowania swoich witryn do realiów, w których AI odgrywa coraz większą rolę. Kto nie nadąża za tempem tych wdrożeń, może już w 2026 roku wypaść z gry” – zauważa Jerzy Kozyra, prezes Ambiscale.

Zaufanie do AI rośnie

Jednocześnie aż 60% badanych firm zadeklarowało, że mają zaufanie do AI. Co więcej, nie obawiają się negatywnego wpływu rekomendacji AI na swoją markę. To świadczy o rosnącym przekonaniu do tej technologii.

„Wyszukiwanie oparte na sztucznej inteligencji staje się kluczowym elementem w procesie poszukiwania i weryfikacji informacji przez użytkowników, zwłaszcza w złożonych technicznie kategoriach. Konsumenci doceniają wygodę, coraz bardziej ufają otrzymywanym rekomendacjom, sprawdzając źródła informacji wyrywkowo.  To nie jest chwilowa moda. AI widocznie, ale przede wszystkim bezpowrotnie, zmienia przebieg procesów decyzyjnych” komentuje Katarzyna Iwanich, prezes w Insightland.

Jak z kolei wyjaśnia Michał Pawełczyk, prezes KODA.AI, wyniki badania wskazują na rosnącą akceptację rozwiązań AI w polskim e-commerce:

„To początek fundamentalnej zmiany w sposobie, w jaki konsumenci wyszukują i podejmują decyzje zakupowe.​ Globalnie obserwujemy podobne zjawiska. Według raportu EY, 43% firm na świecie inwestuje w generatywną sztuczną inteligencję, a kolejne 30% planuje to zrobić w ciągu roku. W Polsce, jak podaje PMR Market Experts, firmy wydały w 2024 roku 1,8 mld zł na AI. Aż 80% z nich planuje zwiększyć te budżety w najbliższych dwóch latach.​ Sektor technologiczny i handel detaliczny przodują we wdrażaniu tych rozwiązań, co potwierdza również nasze badanie” – dodaje prezes KODA.AI.

Firmy, które nie widzą wartości w pozycjonowaniu AI najczęściej wskazują na niekompatybilność modelu biznesowego (szczególnie w sektorze B2B, gdzie kluczowe są relacje i rekomendacje), brak odpowiednich narzędzi analitycznych do oceny zwrotu z inwestycji oraz trudności z integracją działań AI z istniejącą infrastrukturą technologiczną.

Cały raport dostępny jest do pobrania pod tym adresem.

źródło: informacja prasowa


Promuj biznes na łamach Komerso.pl!

Zobacz możliwości reklamy w portalu



Redakcja
Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...

Najnowsze artykuły

Raport „AI w procesach zakupowych”: polskie firmy chcą być widoczne w ChatGPT i Gemini

 

Send this to a friend