Jak badać skuteczność pozycjonowania?
Samodzielnie zająłeś się pozycjonowaniem swojej strony internetowej i chcesz sprawdzić efekty podjętych działań? A może płacisz za to wyspecjalizowanej agencji i chcesz zweryfikować jakość ich pracy? Zanim popadniesz w euforię, albo przeciwnie – dojdziesz do wniosku, że pozycjonowanie nie działa, sprawdź czy Twoje spostrzeżenia są właściwe. Podpowiadamy, jak badać wyniki pozycjonowania!
Monitorowanie wyników pozycjonowania
Monitorowanie przebiegu pozycjonowania i analizowanie jego efektywności są koniecznością. Regularne sprawdzanie wyników SEO pozwala ocenić czy zmierzasz w dobrym kierunku i wystarczy jedynie zaczekać na efekty, czy też należy pomyśleć o zmianie strategii działania. Tylko jakich narzędzi powinieneś użyć do analizy działań SEO?
Dobrą wiadomością dla Ciebie jest to, że istnieje wiele pomocnych narzędzi, w tym propozycje płatne i bezpłatne. Zatem nawet ograniczony budżet nie jest wymówką, by zaniechać mierzenia wyników SEO. Zupełnie darmowe, a przy tym niezwykle pomocne są Google Analytics i Google Search Console. Wśród płatnych narzędzi, które możemy polecić jest na przykład Senuto, Semstorm lub Ahrefs.
Sprawdzanie wyników SEO z pomocą Google Analytics i Google Search Console pozwoli Ci przeanalizować między innymi takie wskaźniki jak:
- ruch organiczny, który w efekcie pozycjonowania powinien systematycznie rosnąć,
- współczynnik odrzuceń, który informuje, czy użytkownicy wyszukujący określonych informacji znajdują je na Twojej stronie,
- konwersje, dzięki którym dowiadujesz się, czy ruch na stronie jest wartościowy,
- liczba kliknięć, a konkretnie ile z nich pochodzi z wyszukiwarki,
- wyświetlenia, które dostarczają wiedzy na temat tego, ile razy po wpisaniu danej frazy został wyświetlony wynik wyszukiwania.
Wspomniany Ahrefs świetnie sprawdzi się do analizy profilu linków. Dzięki niemu możesz się dowiedzieć czy linki przychodzące pochodzą z wartościowych stron, a także jaka jest wartość ruchu. Ciekawa jest też możliwość analizy linków przychodzących konkurencji. Z kolei Semstorm lub Senuto będą doskonałe do analizy widoczności strony, przede wszystkim w kontekście istotnych dla Ciebie fraz kluczowych.
Zasadniczo trudno jednoznacznie wskazać, które dane w procesie pozycjonowania są najbardziej istotne. Mierzenie wyników SEO polega na sprawdzaniu wielu wskaźników i wyciąganiu właściwych wniosków, które pokazują, czy przyjęta strategia działania jest właściwa. W tym jednak pomaga doświadczenie, dlatego warto jak najszybciej zaprzyjaźnić się z narzędziami analitycznymi. Nawet jeśli dopiero zaczynasz przygodę z pozycjonowaniem.
Wyniki pozycjonowania – od czego zależą?
Pamiętaj, że istnieje wiele czynników, które wpływają na wynik pozycjonowania. To proces, który wymaga czasu. Im bardziej rozbudowana strona, tym więcej pracy wymaga i tym większą cierpliwością należy wykazać się, zanim osiągniesz oczekiwany efekt. Ponadto im więcej konkurencji w danej branży, tym pozycjonowanie strony jest trudniejsze. Z drugiej strony im wyższa jakość strony www i im bardziej kompleksowo podejdziesz do SEO, tym lepsze efekty osiągnie strona. Oznacza to, że trzeba skupić się zarówno na wyeliminowaniu błędów na stronie i na stworzeniu dobrej jakości tekstów, jak i na profilu linków przychodzących oraz wypracowaniu właściwej strategii słów kluczowych. Na korzyść działa też pozytywna historia domeny, szybkość strony czy też dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych (responsywność). Ważny czynnik stanowią też wszelkie zmiany w algorytmie Google. Choć na to ostatnie wpływu nie masz, to monitorując bieżącą sytuację, możesz dostosowywać się do aktualnych wymogów wyszukiwarki.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!