Fałszywe sklepy internetowe – gdzie zgłosić i jak odzyskać pieniądze?

Fałszywe sklepy internetowe – gdzie zgłosić i jak odzyskać pieniądze?

Mniej więcej dwadzieścia lat temu internet był dla większości nowością, dlatego podchodziliśmy do aktywności w sieci nieufnie. Dziś korzystamy z niego w sposób tak naturalny, że często zapominamy o zagrożeniach, jakich w internecie nie brakuje. Dlatego tak wiele osób staje się ofiarami fałszywych sklepów internetowych.

Jak je rozpoznać, jak postąpić w przypadku wątpliwości co do legalności sklepu i co zrobić, gdy padliśmy ofiarą oszustwa?

Jak rozpoznać fałszywy sklep internetowy?

Wyjątkowo niskie ceny

Sklepów internetowych jest tak wiele, że nie trudno o zawrót głowy. Dlatego zanim skorzystamy z oferty nowego dla nas e-sklepu warto zwrócić uwagę na kilka elementów. Przede wszystkim oszuści starają się przyciągnąć klientów wyjątkowo niskimi cenami, często w ramach ograniczonej czasowo promocji, tak aby nie dać zbyt wiele czasu do namysłu. Alarmujący jest też brak danych kontaktowych, choć trzeba mieć na uwadze fakt, że oszuści czasem korzystają z fikcyjnych danych. Zatem rozsądne jest zweryfikowanie firmy w CEIDG.

Jedna forma płatności

Ofertę sklepu można też uznać za podejrzaną, jeśli sprzedawca umożliwia jedynie płatności przelewem na konto bankowe. Uczciwy sklep internetowy oferuje różne możliwości zapłaty, w tym płatność za pobraniem.

Brak regulaminu

Fałszywe sklepy internetowe nie prezentują na swoich stronach regulaminu sklepu, który jest ważnym dokumentem, albo posiadają regulamin z błędami wynikającymi z maszynowego tłumaczenia lub kopiowania z innych stron.

Brak certyfikatu SSL

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę? Na to czy sklep internetowy dba o bezpieczeństwo klientów, a zatem czy korzysta m.in. z certyfikatu SSL na swojej stronie.

Obecność w social media i opinie

Weryfikując sklep internetowy warto również zwrócić uwagę czy sklep jest obecny w social media i zapoznać się z opublikowanymi opiniami. Często fałszywe sklepy zakładają profile z pochlebnymi komentarzami pochodzącymi oczywiście z fejkowych kont. Jednak historia takiej strony nie jest zazwyczaj długa – wszystkie posty i komentarze są wygenerowane w krótkim okresie czasu.

Gdzie zgłosić fałszywy sklep internetowy?

A co jeśli nie sprawdziliśmy tych wszystkich elementów, skusiliśmy się na fantastyczną ofertę, zamówiliśmy produkt, wpłaciliśmy pieniądze? I po kilku dniach orientujemy się, że nie mamy zamówionej przesyłki ani pieniędzy, a próba kontaktu ze sklepem kończy się na komunikacie „nie ma takiego numeru”?

Przede wszystkim nie należy rozpaczać! Kluczowe jest szybkie działanie. Gdzie zgłosić oszustwo sklepu internetowego? Nawet jeśli kwota jest niewielka warto udać się na policję. Fałszywe sklepy internetowe oszukują w krótkim czasie wiele osób, dlatego wyspecjalizowane wydziały, takie jak policyjne biuro do walki z cyberprzestępczością, są takimi sprawami bardzo zainteresowane. Poza tym zgłoszenie sprawy na policji może okazać się niezbędne w procesie odzyskiwania pieniędzy lub co gorsza, w przypadku wyłudzenia danych osobowych przez fikcyjny e-sklep. Zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa może zostać złożone ustnie do protokołu  albo w formie pisemnej. W zgłoszeniu należy:

  • opisać przebieg transakcji,
  • wskazać daty i kwoty transakcji,
  • wskazać dane fikcyjnego e-sklepu,
  • zabrać dowód zapłaty i inne dokumenty dotyczące transakcji, jeśli takie posiadamy np. wydruk korespondencji mailowej.

Fałszywy sklep internetowy – jak odzyskać pieniądze?

Każdy kto padł ofiarą oszustwa powinien też jak najszybciej poinformować o tym fakcie swój bank. Im szybciej bank otrzyma reklamację, tym większa szansa na odzyskanie pieniędzy. Bank może zasugerować zastrzeżenie kart i warto z tego skorzystać. Poza tym jeśli zakup został opłacony kartą, to dzięki usłudze chargeback mamy możliwość szybkiego odzyskania pieniędzy. Jednak właśnie z tego powodu fałszywe sklepy internetowe naciskają na zapłatę za towar przelewem. Co w tej sytuacji zrobić? Przede wszystkim należy ustalić do kogo rzeczywiście trafiły pieniądze (często będzie to konto zagraniczne) i złożyć reklamację zgodnie z procedurą banku.

Nie zawsze odzyskanie pieniędzy będzie możliwe, ale warto próbować. Poza tym brak zdecydowanej reakcji to zachęta dla przestępców, do dalszej działalności.


Promuj biznes na łamach Komerso.pl!

Zobacz możliwości reklamy w portalu



Adrian Paradowski
Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (3 votes, average: 3,67 out of 5)
Loading...

Najnowsze artykuły

Fałszywe sklepy internetowe - gdzie zgłosić i jak odzyskać pieniądze?

Send this to a friend