Social media i ich wpływ na zakupy online
Nowy raport pokazuje, że social media maja ogromny wpływ na nasze nawyki zakupowe. Wykorzystujemy je zarówno do logowania się w witrynach sklepowych, dokonania zakupów, jak i szukania opinii. Zobaczmy, w czym jeszcze podczas zakupów pomaga nam obecność w mediach społecznościowych.
Zakupy online a social media
Potwierdzają się liczne teorie na temat wpływu mediów społecznościowych na nasze nawyki zakupowe. To tam szukamy inspiracji i tak kupujemy. A osób decydujących się na taki krok wcale nie jest tak mało. Aż 59% badanych przyznaje, że ostatniego zakupu jaki pamięta, dokonał w kanale wirtualnym, czyli online, mobilnie lub w social mediach. Dodatkowo, 19% respondentów oznajmiło podatność na reklamy właśnie na portalach społecznościowych. Jak czytamy w raporcie “Omni-commerce. Kupuję wygodnie”, przestały one bowiem spełniać rolę jedynie miejsca spotkań ze znajomymi, a stały się doskonałą drogą rozwoju dla marekterów i reklamodawców. Towarzyszą nam przez całą naszą ścieżkę zakupową. Tylko w tym roku, 22% konsumentów wykorzystało social media do porównywania ofert, tyle samo respondentów wskazało poszukiwanie inspiracji, a 21% docierało w ten sposób informacji i opinii na temat zakupów.
Jak widać na powyższym wykresie, na przestrzeni lat najbardziej ucierpiały końcowe etapy drogi zakupowej, czyli płatność za produkt, decyzja o zakupie oraz samo zamówienie online.
Media społecznościowe jako łącznik
Ciekawą daną, jaką możemy znaleźć w raporcie jest wzrost liczby osób płacących BLIKIEM, ale także korzystanie z funkcji “Kup” i logowania za pomocą swojego loginy i hasła z konkretnego medium.
Równie duży wpływ na konsumentów mają reklamy zamieszczane w mediach społecznościowych. Aż co 4 pytany dostrzega ich obecność, a 55% kupujących mobilnie i 41% kupujących online przyznaje się do zakupu pod ich wpływem.
W kwestii rozróżnienia na poszczególne media społecznościowe najlepiej wypada tu Facebook czy YouTube. Najsłabiej wbrew pozorom, wypada Pinterest, czyli platforma powstała niejako właśnie w tym celu.
Zaskakująca może wydawać sie tu również dosyć wysoka pozycja TikToka, na którym obecni są głównie młodsi konsumencie. W raporcie znajdziemy też informacje o tym, że wielu użytkowników zdaje sobie sprawę w jaki sposób reklama pojawia się na ich feedzie, czasami nawet uważają je za nachalne. Natomiast nie zmienia to ich chęci dokonania zakupu reklamowanego w social mediach produktu.
Czy warto inwestować w social media?
Raport sporządzony przez Izby Gospodarki Elektronicznej jasno pokazuje sens działań marketingowych w social mediach. Konsumenci są bowiem otwarci na wszelakiego rodzaju udogodnienia w mediach społecznościowych. Dostrzegają też ich potencjał zakupowy i nowe rozwiązania, jakie niesie za sobą e-commerce. A dzięki tym badaniom, łatwiej jest tak przygotować swoją strategię sprzedażową, aby trafiła ona do jak największej liczby konsumentów w przyszłości.
źródło: Dane pochodzą z raportu “Omni-commerce. Kupuję wygodnie”, przygotowanym przez Izbę Gospodarki Elektronicznej.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!