Trendy e-commerce na rok 2021 okiem ekspertów
Rok 2020 przyniósł rynkowi e-commerce spore wzrosty na wielu polach. Co czeka nas w 2021 roku?
Pod wpływem światowej sytuacji zachowania i potrzeby konsumenckie uległy wielu zmianom. Obserwacje na temat ich transformacji mogą być dla przedstawicieli e-sklepów szansą na zdobycie nowych klientów i polem do rozwoju biznesu m.in. w obszarze płatności internetowych, działań marketingowych czy inwestycji w nowe technologie.
Eksperci Visa, Mastercard, Domodi, Izby Gospodarki Elektronicznej oraz Ceneo wskazali najważniejsze trendy e-commerce na rok 2021. Jakim zjawiskom warto się przeglądać i co uwzględnić w planach biznesowych na kolejne miesiące nowego roku?
Adrian Kurowski, dyrektor Visa w Polsce
Rok 2020 był bezprecedensowy, jeśli chodzi o rozwój rynku płatniczego oraz handlu w internecie. Zmiany w zachowaniach konsumentów, które nastąpiły najprawdopodobniej zostaną z nami na stałe. Jest też kilka obszarów handlu, których rozwój przyspieszy w 2021 roku.
Usługi subskrypcyjne pod kontrolą
Konsumenci będą dalej chętnie korzystać z usług subskrypcyjnych, takich jak np. platformy streamingowe z filmami lub muzyką, za które płacą kartą. Dla osób, dla których zarządzanie wszystkimi płatnościami cyklicznymi jest jednak wyzwaniem, Visa wprowadziła rozwiązanie umożliwiające gromadzenie ich i kontrolę z poziomu aplikacji bankowej. Pierwszym bankiem w Polsce korzystającym z tej technologii jest SGB Bank.
Bezpieczne płatności priorytetem
Zgodnie z danymi Visa, aż 78% użytkowników na świecie w 2020 roku zmieniło metody płatności ze względu na obawy o swoje bezpieczeństwo. Zmiany te są na tyle głębokie i powszechne, że prawdopodobnie staną się trwałe. Sprzedawcy będą musieli dostosować swoje biznesy do nowej rzeczywistości, co zaowocuje pozyskaniem nowych klientów oraz wzrostem sprzedaży.
Podążanie za potrzebami konsumentów
W nowym roku możemy spodziewać się dalszego rozwoju e-commerce. Nowe technologie oraz strategia handlu wielokanałowego pozwolą firmom na jeszcze większą elastyczność i sprostanie ciągle zmieniającym się potrzebom konsumentów.
Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju rozwiązań cyfrowych w polskim oddziale Mastercard Europe
Uwierzytelnianie płatności
Sektor sprzedaży internetowej zmienia się z nastaniem nowego roku. Od 1 stycznia banki oraz internetowi detaliści muszą już stosować zasady silnego uwierzytelnienia klienta (SCA) przy płatnościach kartą. Użytkownik będzie musiał zostać zautoryzowany za pomocą dwóch z trzech elementów – tego, co zna (np. hasło), tego co posiada (np. telefon) lub dowolnej cechy fizycznej (biometria). Oczekuje się, że większość tego typu transakcji będzie teraz autoryzowanych w aplikacji mobilnej banku. Warto dodać, że istnieje kilka wyjątków od konieczności zastosowania silnego uwierzytelniania – nie będzie ono wymagane, gdy np. robimy małe zakupy do 50 zł, kupujemy w sklepie z naszej „białej listy” czy też płacimy za coś cyklicznie w modelu subskrypcyjnym.
Popularyzacja rozwiązań opartych na biometrii
Wdrożenie SCA powinno jeszcze bardziej spopularyzować rozwiązania oparte na biometrii, które, jak wynika z badania Mastercard, są postrzegane jako bezpieczniejsze niż kody jednorazowe i chciałaby z nich korzystać już niemal połowa konsumentów.
Martyna Głowińska, Marketing & PR Manager w Grupie Domodi
Młodzi konsumenci dochodzą do głosu
Zmiana zachowań konsumenckich jako stały proces transformacji. Do głosu dochodzi młode pokolenie – generacja Z – przyzwyczajeni do świata bez granic, którzy cenią sobie mobilność. Nic dziwnego zatem, że w większości zakupów dokonują przez telefon, czy w domowym zaciszu. Gen Z sama dyktuje trendy, to już nie branża, lecz konsument decyduje o tym, czy dany produkt się sprzeda, czy nie. Marka ma więc odzwierciedlać ważne dla nich wartości. A oprócz tego, ma być tania i “cute”.
Ekologia i zrównoważony rozwój
Ekologia i zrównoważony rozwój to wręcz wymóg. Coraz więcej marek uznaje za core swoich działań zmniejszenie negatywnego impaktu na środowisko poprzez modyfikacje procesów produkcji i sprzedaży. Urzeczywistnianie tego założenia odbywa się na wszystkich płaszczyznach – od pojawienia się treści związanych z ekomarketingiem w strategii komunikacji, przez włączenie do produkcji surowców naturalnych.
Rozwój e-commerce i marketplace’ów
W odpowiedzi na zmianę modelu ścieżki zakupowej, coraz większym zainteresowaniem konsumentów cieszą się markeplace’y – według prognoz w najbliższych latach ich rynek może wzrosnąć nawet o 40%. Agregatory takie jak Domodi czy Allani to świetna trampolina dla sklepów online. Rynek marketplace’ów będzie rósł w siłę na całym świecie, zdecydowanie nie można tego trendu ignorować.
Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej
Inwestycje w nowe technologie
Do najsilniejszych trendów z całą pewnością należą inwestycje w technologię, sztuczną inteligencję, voice commerce, personalizację, wirtualną rzeczywistość czy nowoczesne formy płatności, szczególnie mobilne, w których Polska jest niewątpliwym liderem na skalę światową. Ponadto płatności typu wearables: zegarkiem czy opaską, w których jesteśmy na piątym miejscu w Europie i szóstym na świecie.
Tomasz Berliński – Performance Marketing Director, Ceneo.pl
Voice search
Voice search, a tym samym Voice Commerce to trend, który bardzo mocno podbija zachód. W Polsce pojawił się w 2019 głównie za sprawą asystenta Google pracującego właśnie w naszym ojczystym języku. Obok trendu związanego z IoT, VR i AR, jest kierunkiem wskazywanym przez specjalistów z branży jako next big thing, co daje ogromne możliwości branży e-commerce. Tymczasem w 2020 roku, kiedy ten trend miał szturmem zdobyć również polski rynek, nie doczekaliśmy się wielkiego przełomu – głównie za sprawą pandemii. Jednak trend voice shoppingu jest coraz popularniejszy (głównie w USA), dlatego można się spodziewać, że wraz ze wzrostem popularności rozwiązań typu „smart”, wzrośnie świadomość konsumentów jakie możliwości jakie daje ta technologia, a tym samym pojawią się nowe szanse dla całej branży.
Transgraniczność
Jednym z dynamiczniejszych trendów, jeśli chodzi o zakupy w sieci, jest niewątpliwie transgraniczność. Polscy konsumenci coraz częściej decydują się na skorzystanie z oferty sprzedawców z Chin czy Stanów Zjednoczonych. Czy ten trend utrzyma się w sytuacji, w której Unia Europejska wprowadzi ujednolicenie podatków VAT oraz zwolnienie z niego paczek spoza wspólnoty (bez limitu minimalnej wartości przesyłki)? Jak zachowają się potentaci w handlu online spoza UE, aby nie utracić intratnego rynku jakim są kraje zachodniej Europy? Na te pytania przyjdzie nam poczekać zapewne co najmniej do lipca 2021. Tymczasem w 2020 grupa Alibaba po raz kolejny osiągnęła rekord sprzedaży podczas Dnia Singla, a Polska była 3. krajem poza Chinami, który tego dnia zdecydował się na zakup właśnie z Chin.
Polecamy także: Najważniejsze zmiany na rynku e-commerce w 2020 roku – podsumowanie
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!