Omnichannel – czym jest i dlaczego warto w to wejść?
Celem każdego sklepu internetowego jest zwiększanie sprzedaży oferowanych przez niego produktów. Można dokonać tego na wiele sposobów: odpowiednią kampanią reklamową, atrakcyjną promocją oraz sprzedażą wielokanałową (omnichannel). W poniższym artykule przedstawiamy zalety tego ostatniego rozwiązania.
Czym w ogóle jest omnichannel?
Omnichannel najłatwiej na język polski możemy przetłumaczyć jako “wielokanałowość”. Określenie to odnosi się do wielu różnych aspektów biznesowych, jednak tutaj chciałbym skupić się przede wszystkim na tym sprzedażowym.
Omnichannel w sprzedaży to nic innego, jak oferowanie swoich produktów w różnych kanałach, w których owa sprzedaż może być prowadzona. Pod pojęciem „kanałów” rozumiem oczywiście miejsca, w których znajdziemy nowych klientów mogących wykazywać zainteresowanie naszą ofertą.
Najpopularniejszymi kanałami sprzedaży w Polsce są dziś:
- sklep internetowy, gdzie pod własną marką możemy sprzedawać produkty z wybranych przez nas kategorii, mając niemalże nieograniczone możliwości prezentacji treści,
- konto na Allegro, gdzie z kolei musimy poddać się szeregowi wytycznych, jednak w zamian otrzymując dostęp do (jeśli wierzyć statystykom serwisu) nawet 17 milionów potencjalnych klientów dziennie.
Oprócz rozwiązań krajowych, omnichannel rozwijać możemy również międzynarodowo, poprzez rozpoczęcie sprzedaży na eBay, poprzez Amazon lub otwierając dedykowany sklep w zagranicznej domenie.
Dlaczego warto rozpocząć sprzedaż wielokanałową?
Rozpoczęcie sprzedaży w omnichannel zapewnia szereg możliwości, których aż grzech nie wykorzystać zarówno w budowaniu marki sklepu, jak i zwiększaniu sprzedaży:
- obecność w wielu różnorodnych kanałach pozwala na dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych konsumentów,
- omnichannel umożliwia rozpoczęcie działań sprzedażowych również poza granicami kraju (przez dedykowane platformy sprzedażowe oraz własny sklep),
- obecność w wielu miejscach zwiększa rozpoznawalność marki sklepu,
- wiele kanałów sprzedaży to również możliwość testowania różnorodnych polityk cenowych (np. oferowanie na jednym koncie Allegro produktu z wyższą ceną i darmową przesyłką, na drugim zaś z niższą ceną, ale doliczonym kosztem transportu i porównywanie sprzedaży w obydwu ofertach).
O czym warto pamiętać przy sprzedaży omnichannel?
Sprzedaż w omnichannel może być szansą rozwoju dla sklepu internetowego. Aby jednak przebiegała bezproblemowo, warto wykonać dwa proste kroki.
Po pierwsze, przed uruchomieniem nowego kanału należy przeprowadzić analizę jego opłacalności. Musimy wziąć pod uwagę takie elementy jak choćby koszty dodatkowe działania w konkretnych kanałach – prowizje i opłaty za wystawienie ofert czy wyższe opłaty za przesyłki międzynarodowe (ewentualnie: koszt uruchomienia centrum logistycznego za granicą).
Po drugie, warto zawczasu pomyśleć o optymalizacji sprzedaży omnichannel. Kilka kanałów oznacza realizację zamówień poprzez kilka różnych managerów sprzedaży. Dlatego przy planowaniu sprzedaży wielokanałowej musimy wziąć pod uwagę również wyposażenie się w odpowiednie narzędzie pozwalające na obsługę wszystkich spływających zamówień z jednego, prostego systemu.
Coraz większa rola e-zakupów w życiu przeciętnego internauty sprawia, że właściciele sklepów internetowych stale szukają możliwości rozwoju biznesu. Omnichannel jest w tej chwili jedną z najlepszych strategii wyjścia do klienta. Prowadzony przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi sprzedażowych, pozwala pozyskiwać i zwiększać sprzedaż, zachowując jednocześnie wysoką jakość obsługi.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!