Blockchain – czym jest, jak działa i jak może przysłużyć się Twojej firmie?
Wraz z upowszechnieniem się różnego rodzaju kryptowalut, do powszechnej świadomości weszła dodatkowa fraza – blockchain. Czym jest i czy można wykorzystać blockchain w e-commerce?
Czym jest Blockchain?
Blockchain (czyli w tłumaczeniu na język polski – łańcuch bloków) jest technologią obecnie najbardziej znaną z transakcji związanych z giełdami walut wirtualnych. Służy ona do przechowywania i przesyłania wszelkich informacji o transakcjach zawartych w internecie. Informacje te grupowane są w tzw. bloki (jeden blok tworzy określona ilość transakcji), a po ich wypełnieniu generowane są kolejne tworząc coś na kształt wirtualnego łańcucha.
To, co wyróżnia blockchain na tle innych technologii związanych z przekazywaniem informacji o transakcjach to pełna otwartość. Całość działa w oparciu o sieci peer-to-peer, co oznacza że rejestr nie jest przechowywany na żadnym serwerze. Nie istnieją także centralne rozwiązania służące weryfikacji dokonywanych płatności.
Cały zbiór danych zawartych w blockchain transakcji krąży po sieci złożonej z komputerów użytkowników końcowych w identycznych kopiach. Dzięki skomplikowanym narzędziom kryptograficznym jest w stanie ochronić się przed próbą niepowołanego dostępu.
Zalety blockchain sprawiły, że technologia ta doskonale sprawdza się jako alternatywna metoda rozliczania transakcji i składowania istotnych danych m.in. w branży energetycznej, w systemach głosowania, weryfikacji tożsamości i wielu innych obszarach.
Jak można wykorzystać Blockchain w e-commerce?
Blockchain, jako rozwiązanie wykluczające z transakcji wszelkich pośredników, wydaje się być również doskonałym uzupełnieniem nowoczesnego e-commerce. Zwłaszcza w czasach, gdzie przeprowadzanie transakcji online powinno być możliwie jak najprostsze, a jednocześnie w pełni bezpieczne.
Łańcuch bloków, krążący po sieci p2p, pozwala na składowanie w jednym miejscu pełnej historii transakcji zarówno samych sklepów internetowych, jak i poszczególnych klientów. Jako, że jest on niemożliwy do podrobienia, stanowi doskonałe miejsce do przechowywania rozliczeń dotyczących zakupów online. Każda próba ingerencji w jakikolwiek blok danych w jednej z jego kopii sprawia, że będzie on weryfikowany na podstawie innych istniejących kopii i po odnalezieniu nieścisłości – usuwany.
Blockchain w e-commerce daje ciekawe możliwości m.in.:
- stanowi alternatywną metodę płatności – łatwą do zaimplementowania w sklepie, prostą, o wiele bezpieczniejszą niż standardowe rozwiązania wykorzystywane w tym momencie,
- przyspiesza transakcje – tradycyjne systemy płatności mogą wymagać przejścia nawet 16 kroków w celu ich realizacji, dodatkowo wymagając przy tym udziału firm trzecich (np. operatorów płatniczych). W przypadku blockchain cały zapis transakcji odbywa się bezpośrednio między jej stronami,
- zabezpiecza transakcje – zasadą działania blockchain jest dokładne szyfrowanie przesyłanych danych, dzięki czemu istnieje o wiele mniejsze ryzyko na ich przejęcie. Co więcej, rozliczenia są w pełni anonimowe, a użytkownicy posługują się w nich jedynie specjalnym numerem wirtualnego “portfela”. Dzięki temu nie przekazują przy okazji zakupu żadnych danych wrażliwych, jak np. nr karty kredytowej.
Blockchain, jako rozwiązanie do składowania informacji o transakcjach, to przyszłość dla wielu branż, również sprzedaży internetowej. Zabezpieczenia, jakie posiada oraz szerokie możliwości rozwoju sprawiają, że technologia ta z roku na rok staje się coraz popularniejsza.
Szacuje się, że do 2025 roku nawet 10% produktu krajowego brutto w państwach rozwiniętych może być generowane właśnie przy pomocy blockchain. Oznacza to, że w ciągu kolejnych dekad technologia ta może w znaczny sposób wpłynąć na rozwój sklepów internetowych.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!