Dlaczego Twój e-sklep nie sprzedaje?
Przygodę z prowadzeniem sklepu internetowego łatwo rozpocząć, ale równie szybko można ją zakończyć. Jedne e-biznesy odnotowują ogromne zyski, inne upadają najczęściej z powodu niskiej sprzedaży. Jakich błędów unikać, by nie znaleźć się wśród tych drugich?
Zbyt długa ścieżka zakupowa
Od momentu kiedy potencjalny klient dostrzeże ofertę sklepu, aż do sfinalizowania transakcji, użytkownik e-sklepu przebywa długą drogę. Każdy kolejny etap powinien płynnie prowadzić do konwersji, tak aby zminimalizować ryzyko porzucenia koszyka. Tym samym poruszanie się po e-sklepie musi być intuicyjne, a użytkownik nie powinien być rozpraszany zbyt wieloma elementami. Liczne wyskakujące pop-up’y, zbyt długie formularze do wypełnienia, dodatkowe banery – wszystko to odciąga uwagę klienta od zakupu, irytuje i wpływa negatywnie na doświadczenia zakupowe.
Warto zastanowić się czy na pewno pop-up powinien pojawiać się bezpośrednio po otwarciu formularza zamówienia? A może lepiej zdefiniować inne momenty jego uwidocznienia na stronie? Albo przemyśleć, czy na pewno w formularzu zamówienia musimy pytać klienta o płeć lub datę urodzenia?
Ignorowanie User Experience
O UX napisano i powiedziano sporo, ale wciąż e-przedsiębiorcy zapominają o tym, jak duże znaczenie dla generowania sprzedaży ma zapewnienie użytkownikom dobrych wrażeń na każdym etapie procesu zakupowego. A na pozytywne odczucia użytkowników ma wpływ wiele elementów – od wyglądu strony, przez architekturę informacji, czytelność i intuicyjne poruszanie się po e-sklepie, aż po zawarte na niej treści. Sklep musi być przyjazny użytkownikom, intuicyjny w obsłudze i możliwy do wyświetlenia na każdym urządzeniu.
Źle skonstruowane karty produktów
Użytkownik sklepu internetowego nie może wybranego towaru dotknąć, przymierzyć, powąchać czy posmakować. Decyzję zakupową podejmuje więc wyłącznie na podstawie tego, co widzi na ekranie swojego urządzenia. Nie jest zaś skłonny do wyboru produktu, o którym niczego nie może się dowiedzieć. Zniechęcające są też nieaktualne treści. Dlatego przygotowanie aktualnych, szczegółowych informacji o produktach ma kluczowe znaczenie. Atrakcyjne opisy, specyfikacja techniczna, dobrej jakości zdjęcia, a nawet filmiki, nie tylko zachęcają do dokonywania zakupów, ale też zmniejszają ilość zwrotów.
Niewiele udogodnień dla klientów
Kierowanie się własną wygodą, a nie chęcią zaspokajania oczekiwań klientów, z całą pewnością nie zapewni popularności e-sklepowi. Klienci oczekują szerokiego wyboru sposobów płatności oraz sposobów dostawy. Zawężenie dostępnych opcji do absolutnego minimum nie jest dobrą strategią.
Ponadto wprowadzenie dodatkowych udogodnień, jak choćby wysyłka produktu przeznaczonego na prezent bez paragonu w środku, również może przeważyć na naszą korzyść.
Brak wsparcia dla klientów
Niejednokrotnie użytkownicy e-sklepu mają potrzebę kontaktu z doradcą, a jeśli szybko nie otrzymają fachowej pomocy to jeszcze szybciej całkowicie zrezygnują z zakupu. Dlatego najlepiej sprawdza się zapewnienie obsługi w czasie rzeczywistym. Możemy korzystać z takich rozwiązań jak chatboty, które ułatwią obsługę klientów i przyczynią się do wyższej konwersji, albo z rzadko obsługiwanych formularzy kontaktu, które zabiją konwersję – wybór zależy od nas.
Pomijanie danych analitycznych
Prowadząc sklep internetowy trzeba czasem odejść od własnych przekonań i upodobań, a zamiast tego skupić się na realnych potrzebach i oczekiwaniach klientów. Dlatego trzeba śledzić statystyki i analizować dane, obserwować zachowanie użytkowników sklepu, a także testować różne rozwiązania.
Nawet jeśli z naszego punktu widzenia e-sklep nie będzie spełniał wszystkich naszych kryteriów, może odnieść sukces. Czasami sklep internetowy nie jest najpiękniejszy, ale ścieżka zakupowa klienta jest tak intuicyjna, że zakupy w nim są dla niego przyjemnością.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!