Jak sprzedawać na Amazonie?
Choć Amazon był obecny w Polsce od dawna za sprawą centrów logistycznych i rozwojowych, to chcąc robić zakupy w tym sklepie musieliśmy korzystać z jego niemieckiej wersji. Zatem na oficjalne wejście Amazona na polski rynek wyczekiwano już od lat. Wreszcie nadszedł ten moment, bowiem na początku marca, niekwestionowany lider w dziedzinie handlu internetowego, wystartował z działalnością w naszym kraju. Jak mogą z tego faktu skorzystać polscy przedsiębiorcy?
Zgodnie z zapowiedziami firmy Amazon, platforma ma zapewniać nowy wymiar zakupów i pomagać lokalnym przedsiębiorcom w dotarciu do większej grupy odbiorców. Jest to możliwe, ponieważ największy sklep internetowy na świecie oferuje zarówno produkty marek własnych, jak i te, które pochodzą od zewnętrznych sprzedawców. Do współpracy z Amazonem zachęca niezwykle łatwy sposób wejścia w świat handlu internetowego. Po stronie przedsiębiorcy stoi przygotowanie i promocja ofert, natomiast obsługą zamówień i kwestiami logistycznymi zajmuje się sam Amazon. Zatem od czego zacząć?
Sprzedaż na Amazonie – krok po kroku
Rejestracja
Chcąc sprzedawać na Amazonie należy zarejestrować swoje konto. W tym celu należy przygotować:
- firmowy adres e-mail,
- dane karty kredytowej,
- dowód osobisty lub paszport do weryfikacji tożsamości,
- dane rejestracyjne firmy, m.in. numeru VAT,
- numer telefonu,
- konto bankowe, na które Amazon może wysyłać wpływy ze sprzedaży.
Co dalej?
Plan sprzedaży
Trzeba zapoznać się z obowiązującymi opłatami i wybrać plan sprzedaży. Można skorzystać ze stałego abonamentu, który pozwala na nieograniczoną sprzedaż – jest to koszt 165,91 zł miesięcznie lub zdecydować się na plan indywidualny, który pozwala na sprzedaż do 40 produktów miesięcznie i wiąże się z prowizją w wysokości 4 zł za każdy sprzedany produkt.
Opłaty za wysyłkę
Zapewniając wysyłkę towaru we własnym zakresie, trzeba się liczyć z prowizją od kwoty wysyłki, a jeśli zdajemy się na Amazona to poniesiemy opłaty za realizację zamówień, magazynowanie i inne opcjonalne usługi.
Mając założone konto sprzedawcy mamy dostęp do strony internetowej Seller Central. Za jej pomocą można m.in. zarządzać sprzedażą, śledziś zapasy, komunikować się z klientami, aktualizować ceny, sprawdzać stan konta, przeglądać raporty biznesowe czy korzystać z narzędzi do pomiaru danych klientów w celu monitorowania wyników sprzedaży. Aby jednak sprzedać produkt należy stworzyć ofertę. Jak to zrobić?
Tworzenie ofert
Należy przygotować numer GTIN (Global Trade Item Number), a więc kod EAN, ISBN czy też UPC, a także zdjęcia produktu. Przygotowując ofertę wprowadzamy również:
- tytuł oferty (do 200 znaków, każdy wyraz zaczynamy od wielkiej litery)
- obraz (500 x 500 lub 1000 x 1000 pikseli w celu zwiększenia jakości oferty)
- warianty produktów (kolory, rozmiary)
- punktory (cechy, korzyści)
- opis ze słowami kluczowymi, który ułatwi znalezienie produktu.
Jak czytamy w poradniku Amazona, w ramach profesjonalnego planu sprzedaży, sprzedawcy mają możliwość wystawiania swoich produktów w dużych partiach za pomocą zbiorczego przesyłania lub zarządzania swoimi zapasami w systemach zewnętrznych firm. Przy wyborze indywidualnego planu, sprzedający umieszczają produkty pojedynczo.
Sposób realizacji zamówień
Trzeba też określić sposób realizacji zamówień. Można to robić samodzielnie lub zlecić Amazonowi pakowanie, etykietowanie i wysyłkę produktów oraz kompleksową obsługę klientów w ramach Fulfilment by Amazon (FBA). W drugim wariancie to Amazon, po przekazaniu produktu, pakuje i wysyła go bezpośrednio do Klienta, zbiera płatności i wypłaca środki sprzedawcy co 2 tygodnie, a Dział Obsługi zajmuje się pytaniami oraz zwrotami towarów i środków.
Oczywiście, podobnie jak na platformach aukcyjnych, tak i tutaj zbiera się opinie od klientów, promuje oferty i podejmuje szereg innych działań, które wspierają sprzedaż.
Wydarzenia i webinary
Amazon stara się przyciągnąć polskich e-przedsiębiorców, dlatego udostępnia im wiele narzędzi ułatwiających prowadzenie biznesu. Wśród nich są webinary, bezpłatne eksperckie szkolenia, materiały edukacyjne czy też narzędzia dla programistów. Amazon zapewnia również bezpośrednią pomoc dla sprzedawców, udostępnia dedykowaną im aplikację, a także zaprasza na forum, wokół którego skupia społeczność e-przedsiębiorców.
Wielu specjalistów z branży e-commerce przewiduje, że wejście Amazona do Polski w krótkim czasie diametralnie zmieni rynek handlu internetowego w naszym kraju. Bez wątpienia światowy gigant zagrozi niezależnym sklepom internetowym, a także stanie się dużą konkurencją m.in. dla Allegro. Z ciekawością będziemy obserwować układ sił.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!