Jak zwiększyć sprzedaż na Amazonie?
Odkąd wejście Amazona na polski rynek stało się faktem, coraz więcej przedsiębiorców rozważa skorzystanie z możliwości, jakie oferuje ich biznesom wspomniany serwis. Tym bardziej, że Amazon jako światowy gigant w branży e-commerce, umożliwia szybkie wejście na rynki zagraniczne.
Choć polska wersja serwisu została wprowadzona niedawno, to na świecie Amazon działa już od ponad ćwierć wieku, stale wzbogacając swoją ofertę. Przez te lata międzynarodowy marketplace zgromadził wokół siebie ponad dwa miliony sprzedawców. Zatem przez polskimi przedsiębiorcami, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w sprzedaży na Amazonie, nie lada wyzwanie. Jak wyróżnić się na tle milionów ofert i odnieść sukces?
Buy Box
Jednym z priorytetów dla sprzedawców na Amazonie jest zdobycie tzw. Buy Box’a. Co to takiego? Cechą serwisu jest prezentowanie każdego produktu tak, by nie powielać go w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu strona zachowuje większą przejrzystość, a klient może łatwo znaleźć interesującą go rzecz. Po wejściu na kartę produktu Amazon prezentuje oferty sprzedawców, którzy mają w ofercie dany produkt. Najlepsza oferta umieszczona zostaje w osobnej sekcji na górze, a pod nią wspomniane zostają pozostałe oferty sprzedaży.
W praktyce wyróżniona oferta zgarnia większość sprzedaży, szczególnie na urządzeniach mobilnych, gdzie pozostałe oferty są niemal niezauważalne. Ponad 80% zakupów jest realizowanych w oparciu o Buy Box. Nic więc dziwnego, że tak wielu sprzedawców zabiega o wyróżnienie oferty!
Pozostaje pytanie, jak konkurować o Buy Box? Niestety Amazon nigdy nie zajął oficjalnego stanowiska w tej sprawie. Niemniej jednak powszechnie wiadomo, że do czynników wpływających na wygraną zalicza się wybrany model logistyczny, przy czym promowany jest program Fulfilment by Amazon (FBA). Istotna jest też cena produktu wraz z dostawą, ale nie oznacza to wcale, że najniższa cena gwarantuje zdobycie Buy Box. Amazon zwraca też uwagę na czas dostawy, na dostępne opcje wysyłki, na opinie klientów, a także na dostępność towarów i jakość obsługi klienta. Zatem im bardziej atrakcyjna oferta dla klientów tym większe szanse na zdobycie Buy Box. Oczywiście w sytuacji, gdy kilku sprzedawców ma zbliżone wyniki, Amazon prezentuje ich oferty na zmianę. Warto też wiedzieć, że w pierwszej kolejności serwis przyznaje Buy Box sobie, dlatego nie należy opierać się wyłącznie o te produkty, które Amazon ma w swojej bezpośredniej ofercie.
Fulfilment by Amazon
Korzystanie z usługi FBA wiąże się z dodatkowymi opłatami, które są przeważnie wyższe od prowizji. Jednak opcja ta nie tylko zdejmuje ciężar w zakresie logistyki z barków sprzedawcy, ale też zapewnia klientom najwyższą jakość obsługi. Klienci Amazona mają duże zaufanie do usługi FBA, co przekłada się automatycznie na wiarygodność sprzedawcy.
Optymalizacja ofert
Nie każdy wie, że wyświetlanie produktów na Amazonie działa dokładnie tak, jak listing w Google. Oznacza to, że publikowane oferty musimy optymalizować na podobnych zasadach jak produkty we własnym sklepie internetowym. Liczą się zatem dobrze dopasowane i odpowiednio rozmieszczone słowa kluczowe, wysokiej jakości zdjęcia produktów oraz pozytywne opinie o produkcie. Na Amazonie ważne są też pytania klientów, których nie można pozostawiać bez odpowiedzi. Pytania te zazwyczaj dotyczą szczegółów, które nie zostały umieszczone w opisie.
Reklamy na Amazonie i poza nim
Bardzo dobrym sposobem na zwiększenie sprzedaży jest promowanie ofert. Wachlarz dostępnych możliwości jest niezwykle szeroki, ponieważ możemy korzystać zarówno z wewnętrznych reklam na Amazonie (Amazon Advertising, Amazon Marketing Services), jak i z całej gamy reklam zewnętrznych (Google, Facebook, YouTube itp.). Ciekawą opcją jest też uruchomienie kampanii Lightning Deals, która jest krótką akcją promocyjną. Z pomocą takich ofert można też wziąć udział w specjalnych wydarzeniach organizowanych przez Amazon, na przykład z okazji świąt.
Pierwsze kroki na Amazonie mogą być trudne, ale warto zaangażować się w sprzedaż w tym serwisie, bo zaczynając już teraz można zbudować dużą przewagę konkurencyjną na rodzimym rynku e-commerce. Jest to też szansa, by zawalczyć o klientów spoza naszego kraju.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!