Nisza w e-commerce, czyli szansa na sukces. Jak ją wykorzystać?

Nisza w e-commerce, czyli szansa na sukces. Jak ją wykorzystać?

Działalność w niszy rynkowej, czyli sprzedaż nietypowych produktów, oferowanie specyficznych usług czy też zaspokajanie potrzeb klientów o niestandardowych potrzebach, to sposób na osiągnięcie sukcesu w sieci dla początkujących e-przedsiębiorców.

W wielu popularnych branżach małe i średnie firmy bardzo często nie mają szans przebicia, dlatego strategia niszowa jest idealną koncepcją dla niewielkich e-sklepów.

Działalność w niszy – stereotypy

Niektórzy przedsiębiorcy nie chcą zajmować się działalnością niszową, ponieważ kierują się błędnym postrzeganiem nisz rynkowych. Przede wszystkim zakładają oni, że prowadzenie firmy w oparciu o niszę rynkową determinuje niewielką skalę biznesu. W rzeczywistości działalność niszowa nie jest biznesem mocno ograniczonym i niedającym szansy rozwoju. Ambitni e-przedsiębiorcy mają naprawdę szerokie pole do popisu.

Do stereotypów należy też przekonanie, że dochodowych nisz już nie ma. Rzeczywiście rynek jest mocno nasycony, lecz nadal można znaleźć ciekawe nisze, zarówno wśród nisz asortymentowych, jak i nisz grup docelowych. Trzeba tylko wiedzieć jak szukać i wykazać się odrobiną pomysłowości. Kreatywni innowatorzy doskonale odnajdą się w tym zadaniu.

Jak znaleźć dochodową niszę?

Przyglądając się działalności firm, które koncentrują się na niszach rynkowych łatwo zauważyć, że biznes niszowy wcale nie wymaga genialnego, wręcz rewolucyjnego pomysłu! W rzeczywistości dochodową niszę może znaleźć każdy e-przedsiębiorca, o ile wnikliwie obserwuje rynek. Jak więc szukać swojego pomysłu na biznes?

Przede wszystkim trzeba zrozumieć, co charakteryzuje właściwy rynek niszowy. A są to trzy elementy – stosunkowo duży popyt, mała konkurencja i jednocześnie duża wartość rynku. Ponadto do znalezienia niszy niezbędne jest świeże spojrzenie na potrzeby konsumentów. Warto przy tym patrzeć na przeszłość, teraźniejszość i przyszłość.

  • Przeszłość

Wyodrębniając własną niszę na bazie przeszłości możemy wykorzystać specyfikę rynku schyłkowego, czyli ostatnią fazę życia produktów. Trafiamy w ten sposób do grupy osób z sentymentem, miłośników „staroci”. Zaletą tego rozwiązania jest fakt, że nie grozi nam silna konkurencją, ponieważ dane produkty już dawno przestały być atrakcyjne dla sprzedawców masowych. Świetnym przykładem są e-sklepy, które sięgnęły po pomysły z czasów PRL, jak chociażby reaktywowany Pewex, czy sklep internetowy Spod Lady. Po stylistykę retro sięgają też sprzedawcy stylowych rowerów miejskich, stylizowanych mebli czy odzieży w stylu vintage.

  • Przyszłość

W poszukiwaniu nisz rynkowych można też naturalnie patrzeć w przyszłość. E-przedsiębiorcy zorientowani na innowacje, powinni bacznie śledzić pojawiające się technologie. W ten sposób mogą pozyskać fanów nowinek technologicznych. Ciekawym przykładem (choć z sektora usług) są salony wirtualnej rzeczywistości, które zdobywają coraz większą popularność. Oczywiście w tym wypadku trzeba się liczyć z tym, że gdy asortyment wejdzie w fazę szybkiego wzrostu pojawi się silna konkurencja. Przykładem niszy, która ma przed sobą ogromny potencjał jest chociażby sprzedaż inteligentnej odzieży.

  • Teraźniejszość

Nisz można też szukać tu i teraz, koncentrując się przede wszystkim na niedoskonałościach obecnego e-biznesu. W oparciu o tę strategię powstały takie firmy jak eBilet.pl, Pyszne.pl, Booking.com i wiele innych. Na co zwracać uwagę? Na nieatrakcyjne bądź skomplikowane procesy płatności, problemy w zakresie dostępności produktu, trudności związane ze sposobem zamawiania lub odbierania usług itp. Świetnym przykładem jest aplikacja Uber, która ma ogromny wpływ na usługi transportowe w wielu krajach. Jednocześnie przedsiębiorstwo Uber Technologies Inc. nie zatrudniło do przewozu pasażerów ani jednego kierowcy i nie kupiło w tym celu żadnego samochodu!

  • Nisze grup docelowych

Sposobem na prowadzenie dochodowego biznesu opartego na niszy rynkowej jest też docieranie do specyficznych grup odbiorców. W tego typu działania doskonale wpisują się e-sklepy, które swoje produkty kierują np. do młodych matek, do fanów życia w stylu eko, do odbiorców dóbr luksusowych.

Jak opanować niszę rynkową w internecie – skuteczne strategie

Dążąc do opanowania niszy rynkowej nie zawsze można się zdać na tradycyjne sposoby. Priorytetem jest precyzyjne dotarcie do odbiorców, którzy będą naszymi produktami zainteresowani. Można to zrobić na wiele sposobów, wykorzystując chociażby tematyczne fora i grupy w mediach społecznościowych. Można także stworzyć miejsce, w którym będziemy systematycznie budować rynek pod przyszłą sprzedaż. Świetnie zrobił to wspomniany już Pewex.pl rozpoczynając od założenia „Retrosentymentalnego klubu wspomnień”.

Dobrym rozwiązaniem jest tworzenie bloga branżowego, założenie profili w social media, stworzenie własnego kanału na YouTube. Dzięki temu można promować siebie jako eksperta w danej dziedzinie. Istotne jest przy tym tworzenie wartościowego contentu.

Firmy skoncentrowane wokół działalności niszowej powinny też szukać rekomendacji. Wszelkie działania, które uczynią z klientów ambasadorów marki są bardzo pożądane. Warto także zaangażować influencerów, którzy staną się twarzą marki. Warto przy tym wybrać osoby, które trafią do tej grupy docelowej, na której nam najbardziej zależy. W przypadku firm niszowych może też się sprawdzić tzw. marketing szeptany.