Płatności cyfrowe w e-commerce – trendy, klient przyszłości i innowacje

Płatności cyfrowe w e-commerce – trendy, klient przyszłości i innowacje

Konsumenci coraz częściej korzystają z możliwości płatności cyfrowych. Jakie trendy obecnie królują na tym polu? Jak będzie wyglądał klient przyszłości? Na te i inne pytania odpowiada Małgorzata Ciszecka, Head of Merchants CEE w Visa.

Redakcja: Jaki stosunek do e-płatności w e-commerce mają Polacy?

Małgorzata Ciszecka: W Polsce nadal prawie połowa osób kupujących online wybiera płatność gotówką przy odbiorze towarów[1]. A przecież wiele przewag nad takim rozwiązaniem mają płatności online np. kartą płatniczą. Przede wszystkim są one wygodniejsze i szybsze od płatności gotówkowych. Dzięki takim usługom jak Visa Checkout możliwe jest zapisywanie danych różnych kart płatniczych w jednym miejscu. Upraszcza to konsumentom dokonywanie transakcji, gdyż w tej usłudze tylko raz zapisują dane swoich kart debetowych, kredytowych lub przedpłaconych oraz preferowany adres dostawy.

Płacenie kartą płatniczą to również pomocne rozwiązanie dla osób dokonujących regularnych zakupów w tych samych e-sklepach, także poprzez aplikacje mobilne. Dane karty płatniczej można wtedy bezpośrednio zapisać w sklepie internetowym. W praktyce oznacza to, że za towary lub usługi konsument może dokonać płatności zaledwie jednym kliknięciem.

Chciałabym podkreślić, że płatności kartą są również bardzo bezpieczne. Podczas zakupów w e-commerce i m-commerce oprócz wygody, konsumenci dużą wagę przywiązują do należytej ochrony transakcji. Odpowiedzią Visa na te potrzeby jest między innymi usługa Verified by Visa. Dzięki niej w serwisach oznaczonych symbolem Verified by Visa kupujący może zostać poproszony o dodatkowe potwierdzenie transakcji za pomocą jednorazowego hasła SMS lub przez powiadomienie push w aplikacji mobilnej banku.

Natomiast bezpieczeństwo zakupów w aplikacjach za pośrednictwem smartfona czy tabletu zapewnia m.in. technologia tokenizacji. Zastępuje ona wrażliwe dane karty płatniczej losowo wygenerowaną liczbą, tzw. tokenem, który jest przypisany do urządzenia, konkretnego detalisty czy kategorii transakcji. Stokenizowane dane nie mogą zostać skojarzone z danymi karty i jej posiadacza, przez co zaszyfrowane informacje mogą być bezpiecznie przechowywane przez sprzedawców internetowych lub zapisane na urządzeniu mobilnym. Wpływa to na przyspieszenie procesu dokonywania transakcji i przekłada się na większy komfort konsumentów.

Jakie są najważniejsze obecnie trendy w e-płatnościach?

Z pewnością ważnym trendem jest rozwój płatności mobilnych. Już teraz 58 proc. klientów e-sklepów kupuje za pośrednictwem smartfonów.[2] Jednym z fundamentów rozwoju i bezpieczeństwa płatności w m-commerce i e-commerce jest wspomniana już przeze mnie technologia tokenizacji.

Co więcej, duży wpływ na rozwój całego rynku e-commerce i m-commerce będzie mieć ułatwienie konsumentom robienia zakupów w Internecie dzięki zunifikowanemu procesowi zakupowemu oraz poprawie doświadczenia klientów w korzystaniu z rozwiązań w tym obszarze. Taki jest cel wdrażanej specyfikacji Secure Remote Commerce (SRC), opracowywanej przez organizację EMVCo, której Visa jest członkiem. Usługa Visa Checkout zostanie dostosowana do wymogów SRC, dzięki czemu stanie się jeszcze wygodniejszym, szybszym i bezpieczniejszym rozwiązaniem dla klientów sklepów internetowych[1].

Ponadto, już wkrótce świat e-commerce i m-commerce czekają zmiany związane z wejściem w życie dyrektywy PSD2. Wprowadzi ona między innymi obowiązek silnego uwierzytelniania klienta (Strong Customer Authentication), czyli rozwiązania opartego o zastosowanie co najmniej dwóch elementów uwierzytelniających, które mają zapewnić należyte bezpieczeństwo transakcji.

W tym kontekście spodziewamy się, że nastąpi wzrost popularności usług subskrypcyjnych – jak np. streamingu muzyki lub filmów, prenumeraty czasopism albo prywatnej opieki zdrowotnej. W porównaniu do innych form zamawiania usług lub dóbr staną się one dużo wygodniejsze, ze względu na automatyzm płatności i związany z tym brak konieczności każdorazowego stosowania SCA w celu potwierdzenia transakcji.

Znaczącym trendem jest także wielokonałowość systemu sprzedaży. Nawet tradycyjni detaliści coraz częściej wdrażają nowe rozwiązania, które np. dają konsumentom możliwość kupowania online produktów wyprzedanych w stacjonarnych punktach handlowych. Prognozujemy, że docelowo przyszłość sklepów stacjonarnych to tzw. showroomy z ograniczonym asortymentem, a konsumenci będą wybierać produkty i dokonywać płatności na ekranach multimedialnych.

Czy może Pani przybliżyć profil klienta przyszłości? Na czym mu będzie zależeć?

Klient przyszłości to przede wszystkim klient mobilny i samodzielny, ale też świadomy i „kontaktowy”, czyli chętnie dzielący się swoimi obserwacjami o produktach lub usługach, które kupuje. Podobnie, jak obecnie, będzie mu zależało na tym, aby mógł dokonywać zakupów szybko, wygodnie i w bezpieczny sposób.

Natomiast jeżeli chodzi o dokonywanie płatności, to w e-commerce coraz bardziej widoczny jest trend przechodzenia od transakcji gotówkowych do cyfrowych. Jest to związane ze wspomnianym już poszukiwaniem szybkości i wygody. Płatności cyfrowe pozwalają bowiem robić zakupy praktycznie przez całą dobę, a więc wtedy, kiedy mamy na to czas lub ochotę. W ten sposób konsumenci nie są zależni na przykład od godzin otwarcia sklepu lub niedziel handlowych.

W kolejnych latach z pewnością będziemy obserwować dynamiczny dalszy rozwój m-commerce. Zakupy z wykorzystaniem urządzeń mobilnych dominują w przeważającej grupie osób w wieku 15-24 lata[3]. To naturalne, gdyż nowe technologie towarzyszą młodym konsumentom od najmłodszych lat. Ponadto większość osób ma przy sobie smartfon, a ten spełnia obecnie wiele różnych funkcji – stał się już przecież także narzędziem płatniczym.

W jaki sposób firmy, takie jak Visa mogą zaspokajać te nowe potrzeby klientów?

 Jednym ze sposobów odpowiadania na pojawiające się potrzeby konsumentów jest ciągłe ulepszanie istniejących produktów płatniczych oraz tworzenie nowych rozwiązań. Ważne jest również, by narzędzia płatnicze znajdowały zastosowanie w sprzedaży wielokanałowej. Visa od lat wspiera handlowców w realizacji tego celu. W naszych centrach innowacji na świecie, np. w Berlinie, ale także w Inkubatorze Innowacji Visa w Warszawie pracujemy m.in. nad nowymi sposobami realizowania transakcji. Nowatorskie rozwiązania powinny jeszcze bardziej uprościć proces płatności w e-commerce oraz, w razie potrzeby, umożliwić połączenie go z doświadczeniem konsumenta w tradycyjnym sklepie. Tym samym, czas od podjęcia decyzji o zakupie do dokonania płatności zostanie maksymalnie skrócony z korzyścią dla konsumenta i właściciela sklepu.

Źródła danych:

[1] https://www.cashless.pl/4673-jak-placic-za-zakupy-w-internecie

[2] Raport „E-commerce w Polsce 2018. Gemius dla e-Commerce Polska”

[1] https://komerso.pl/visa-wspiera-prostsze-i-bezpieczniejsze-platnosci-elektroniczne/

[3] Raport „E-commerce w Polsce 2018. Gemius dla e-Commerce Polska”

VISA jest partnerem merytorycznym sekcji E-Płatności.