Preferencje zakupowe kolejnych pokoleń klientów, czyli jak trafić do przedstawicieli generacji X, Y i Z

Preferencje zakupowe kolejnych pokoleń klientów, czyli jak trafić do przedstawicieli generacji X, Y i Z

Jakie są preferencje zakupowe różnych pokoleń? W jaki sposób najlepiej do nich dotrzeć?

Przedstawiciele generacji X, Y i Z to najważniejsi klienci dla branży e-commerce, bo stanowią około 85% aktywnych użytkowników internetu. Jednak każde z tych pokoleń znacznie różni się stylem robienia zakupów, przyzwyczajeniami, preferowanymi kanałami komunikacji oraz sposobem wyszukiwania informacji. Dlatego strategię marketingową trzeba dopasować do grupy docelowej z uwzględnieniem jej specyfiki, charakterystycznych potrzeb i preferencji zakupowych.

Dlaczego jest to ważne? Dlatego, że ludzie urodzeni w tym samym okresie czasu i wychowani w podobnej sytuacji gospodarczej prezentują podobny styl życia, mają zbliżone przekonania i wyznają podobne wartości.

Preferencje zakupowe kolejnych pokoleń klientów, czyli jak trafić do przedstawicieli generacji X, Y i Z, Komerso.pl
źródło: gemius.pl

Pokolenie X, czyli czterdziesto- i pięćdziesięciolatkowie

Obecni czterdziesto- i pięćdziesięciolatkowie to osoby, które wychowały się bez komputera, wszechobecnej elektroniki i internetu, ale mimo to już dość swobodnie posługują się dostępnymi nowinkami technologicznymi. Niemniej jednak dobrze sobie radzą bez aktywnego korzystania z mediów społecznościowych, a nowoczesne technologie wykorzystują głównie w celach zawodowych, jak również do zdobywania wiedzy i praktycznych informacji. Chętnie także korzystają z zakupów online.

Pokolenie X dobrze radzi sobie z wyszukiwarkami internetowymi, pocztą elektroniczną, porównywarkami cen i serwisami aukcyjnymi. Przedstawiciele tej generacji chętnie zapoznają się z opisami produktów, z opiniami i artykułami poradnikowymi, a sklep internetowy często traktują jak źródło wiedzy, ostatecznie dokonując zakupów w sklepach stacjonarnych (efekt ROPO).

Preferencje zakupowe kolejnych pokoleń klientów, czyli jak trafić do przedstawicieli generacji X, Y i Z, Komerso.pl
źródło: assets.kpmg

Wiarygodnym źródłem informacji są dla nich również wiadomości e-mail. Istotny jest dla nich również stosunek jakości do ceny, dlatego na ich decyzje zakupowe pozytywnie wpływają zniżki, kupony czy też atrakcyjne oferty w ramach programów lojalnościowych.

Pokolenie Y, czyli dwudziesto- i trzydziestolatkowie

Millenialsi, zwani też pokoleniem cyfrowym, aktywnie i w każdej dziedzinie życia korzystają z mediów cyfrowych i dostępnej technologii. Jest to pokolenie dobrze wykształcone, wychowane w realiach wolnego rynku i globalizacji. Co ciekawe, Millenialsi są określani jako ludzie, którzy wysoką jakość życia i doświadczenia stawiają ponad potrzebę posiadania i konsumpcjonizm. Zatem to do nich świetnie trafia wizerunek firm oparty na wartościach, storytelling, green marketing.

Dla generacji Y zakupy przez internet to codzienność. Jej przedstawiciele dobrze reagują na content marketing, lubią spersonalizowane komunikaty i chętnie komunikują się z markami w mediach społecznościowych.

Pokolenie Z, czyli osoby poniżej dwudziestu lat

Zetki od najmłodszych lat mają do czynienia z nowoczesną technologią i dlatego nie wyobrażają sobie życia bez internetu. Przedstawiciele generacji Z są mocno skoncentrowani na sobie, dlatego trafia do nich przekaz spersonalizowany i autentyczny. Zetki są też bardzo niecierpliwe i dlatego nie tolerują kiepskich aplikacji i mało przejrzystych stron www, skomplikowanych metod płatności, a także długiego oczekiwania na dostawę. Głównie korzystają ze smartfonów i innych urządzeń mobilnych.  

Młodzi ludzie cenią sobie rekomendacje twórców internetowych i podążają za trendami wyznaczanymi przez influencerów. Pokolenie Z odchodzi od Facebooka, stawiając na te media społecznościowe, które skupiają się na treściach wizualnych, a więc Instagram, YouTube, Snapchat czy TikTok. Tym samym bardzo dobrze trafiają do nich recenzje wideo, zdjęcia 3D czy takie materiały jak haul zakupowy i unboxing.

Chcąc trafić do klientów będących przedstawicielami różnych pokoleń najlepiej postawić na spójne działania w wieku kanałach komunikacji, również w świecie offline. Omnichannel jest w tym wypadku jedyną receptą na sukces.


Promuj biznes na łamach Komerso.pl!

Zobacz możliwości reklamy w portalu



Alina Fijałkowska
Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...

Najnowsze artykuły

Preferencje zakupowe kolejnych pokoleń klientów, czyli jak trafić do przedstawicieli generacji X, Y i Z

Send this to a friend