SEO sklepu internetowego – co musisz o nim wiedzieć?
Artykuł przygotowany przez eksperta z DevaGroup
Wyobraź sobie sytuację – otwierasz sklep odzieżowy przy ruchliwej ulicy, ale nie wywieszasz szyldu, a cała witryna jest zasłonięta. Brzmi jak absurd, prawda? A właśnie tak działa sklep internetowy bez wypracowanej widoczności. Nawet najlepiej przygotowany e-commerce nie przyciągnie klientów, jeśli nie będzie odpowiednio promowany. Jednym z najważniejszych źródeł ruchu dla tego typu działalności są bezpłatne wyniki wyszukiwania, jednak aby sklep się w nich znalazł, należy pomyśleć o SEO.
Dlaczego warto zainteresować się SEO dla sklepu internetowego?
Miejsce danej strony w wynikach wyszukiwania Google zależy od wielu szczegółów technicznych i treściowych. Konkurencja wśród sklepów internetowych jest ogromna, więc znalezienie się w czołówce bez podjęcia odpowiednich działań jest praktycznie niemożliwe.
Uruchomienie kampanii reklamowej z pewnością pomoże w stosunkowo szybkim zwiększeniu sprzedaży, ale nie rozwiąże kwestii widoczności serwisu. Warto zadbać o to, by Twój sklep internetowy wyświetlał się w wynikach organicznych, czyli ustalanych na podstawie oceny przez algorytmy wyszukiwarki. Jest to zadanie wymagające czasu i wiedzy, ale pozwala odpowiadać na szeroki zakres zapytań, nawet tych nietypowych i bardzo szczegółowych. Osiągnięcie takiej widoczności jedynie przy pomocy reklam byłoby trudne i bardzo kosztowne. Dobrze dobrana strategia SEO pomaga w osiągnięciu większych zysków, a także w budowie rozpoznawalności sklepu wśród potencjalnych klientów.
Kiedy zacząć myśleć o pozycjonowaniu?
O SEO sklepu internetowego warto pamiętać już na pierwszym etapie projektowania serwisu. Im wcześniej zaczniesz zwracać uwagę na czynniki istotne dla pozycjonowania, tym większe są szanse, że Twoja strategia przyniesie efekty w rozsądnym czasie. Uwzględnienie zaleceń pozycjonera na samym początku prac może również uchronić Cię przed rewolucyjnymi zmianami w gotowym serwisie, czyli dodatkowymi, często sporymi kosztami, a także opóźnieniami wynikającymi z nieplanowanych wcześniej działań.
Zaplecze techniczne
Intuicyjnie można stwierdzić, że sklep internetowy powinien być wygodny w obsłudze, działać szybko i wyświetlać się poprawnie niezależnie od urządzenia, na którym jest przeglądany. To prawda i jest to ważne nie tylko dla użytkowników, ale również wyszukiwarek. W tym miejscu trzeba jednak podkreślić, że szybkość i mobilność sklepu internetowego, to nie jedyne aspekty techniczne, które uwzględniają algorytmy Google.
Wybierz optymalną platformę
Wybór platformy e-commerce zwykle opiera się na dopasowaniu jej funkcjonalności do potrzeb sprzedającego. Myśląc o SEO sklepu internetowego, warto zwrócić uwagę na kilka dodatkowych cech. Pierwszą jest przede wszystkim możliwość prostej i szybkiej edycji metadanych, wygodnego dodawania opisów produktów i kategorii oraz tworzenia przyjaznych adresów URL podstron. Ważne również, by sklep pozwalał na zarządzanie indeksowaniem poprzez modyfikację adresów kanonicznych, zmianę tagów robots dla podstron, generowanie mapy witryny i pliku robots.txt. Kod strony powinien być zoptymalizowany pod kątem szybkości działania, a cały system regularnie aktualizowany. Bardzo przydatna będzie również obsługa danych strukturalnych, które ułatwią Google rozpoznanie oferty i jej cech, jak np. cen czy stanów magazynowych.
Wybór hostingu
Jeśli decydujesz się na rozwiązanie inne niż platformy w modelu abonamentowym, czeka Cię również wybór hostingu, na którym umieścisz sklep. Mówiąc w skrócie – serwer powinien obsługiwać wszystkie funkcjonalności wymagane przez oprogramowanie sklepu. Bardzo ważne jest również, by poradził sobie z ruchem generowanym przez użytkowników. Na początku wystarczy niemal każde dostępne rozwiązanie hostingu współdzielonego. Z czasem jednak, gdy sklep się rozrośnie, konieczne może się okazać skorzystanie z rozwiązań typowo dla e-commerce. W każdym przypadku warto przetestować rozwiązanie pod kątem szybkości działania.
Zadbaj o SSL
Google stara się dbać o bezpieczeństwo użytkowników. Jednym z czynników branych pod uwagę podczas ustalania rankingu stron jest obecność certyfikatu SSL. Jeśli więc adres Twojego sklepu nie rozpoczyna się od https:// – koniecznie postaraj się o zakup i wdrożenie certyfikatu – dla bezpieczeństwa klientów i poprawy wyników w Google!
Architektura sklepu – elementy istotne dla SEO
Dobrze zaplanowana struktura sklepu ułatwi robotom Google jego indeksowanie, a odpowiednie nazewnictwo i linkowanie wewnętrzne wpłyną na pozycje w wynikach wyszukiwania. Wartościowe treści to również duży plus w ocenie użytkowników!
Prawidłowe nazewnictwo kategorii
Jeśli sprzedajesz więcej niż kilka produktów, koniecznie podziel je na kategorie. Istotne dla SEO sklepu jest, by ich nazwy precyzyjnie określały zawartość. Unikaj określeń bardzo ogólnych, a szczegóły zachowaj dla produktów. Nazwy typu „kobieta”, „karma” czy „buty” raczej nie pomogą w pozycjonowaniu. „Odzież damska”, „karma dla psów” czy „obuwie dziecięce” będą zdecydowanie lepsze.
Nazwy produktów odpowiednie dla SEO
Nazwa produktu w sklepie internetowym to coś więcej niż tylko nazwa handlowa dostępna w katalogach. Jeśli tylko to możliwe, warto ją uzupełnić o wyróżniki danego elementu oferty. Dobrym przykładem będą tu sukienki, np. nazwa „Sukienka Anna” dla SEO nie będzie wartościowa – dużo lepiej zastosować np. „Rozkloszowana sukienka z podwójną falbaną”. W przypadku telewizora, zamiast oznaczać jedynie model np. „PHILIPS 32PFS6855”, warto dodać jego cechy i stworzyć nazwę typu „PHILIPS 32PFS6855 32″ LED Full HD”.
Zdjęcia – niedoceniany aspekt pozycjonowania sklepu internetowego
Nieodłącznym elementem każdego sklepu internetowego są zdjęcia produktów. Ich słaba jakość może skutecznie zniechęcić do zakupu. Pamiętaj, że grafiki również mają wpływ na SEO. Dodając pliki, warto zadbać o ich poprawne, związane z produktem nazewnictwo oraz dodanie opisów alternatywnych. Umieszczenie w atrybucie „alt” nazwy produktu i jego wyróżników pomoże w pozycjonowaniu sklepu. Należy również pamiętać o rozmiarze zdjęć – zbyt duże pliki spowolnią ładowanie, zwłaszcza na smartfonach.
Podziel się wiedzą!
Warto, aby każdy istotny element Twojej oferty posiadał opis. Nie musi on być bardzo długi, ważne, żeby stanowił charakterystykę produktu lub kategorii. Możesz omówić w nim zastosowanie sprzedawanego asortymentu, jego zalety czy cechy odróżniające Twoją ofertę od innych dostępnych. Dane techniczne produktów warto umieszczać w tabelach – daje to szansę na uzyskanie rozszerzonych wyników wyszukiwania.
Co dalej?
Jeśli zadbasz o omówione wyżej elementy, stworzysz dobre podstawy dla kampanii SEO Twojego sklepu internetowego. Nie jest to jednak recepta na podbój wyników wyszukiwania. Do tego niezbędna jest dogłębna analiza słów kluczowych i konkurencji, a następnie optymalizacja poszczególnych aspektów treściowych i technicznych tak, by najlepiej odpowiadały na potrzeby użytkowników. Nie bez znaczenia jest również pozyskiwanie linków zewnętrznych do sklepu.
Optymalizacja sklepu internetowego jest procesem długotrwałym, w który warto zainwestować czas i pieniądze. Konsekwentna praca nad jakością strony oraz reagowanie na zmiany trendów i działania konkurencji pomogą pozyskać ruch z potencjałem do sprzedaży.
O autorze:
Bartłomiej Tomczyk
SEO Specialist w DevaGroup
W swojej codziennej pracy łączę doświadczenie z zakresu tworzenia treści z wiedzą techniczną zdobytą na przestrzeni lat pracy z blogami, stronami firmowymi i sklepami. Prywatnie fan muzyki i podcastów, można mnie również spotkać na wirtualnych trasach Forza Horizon.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!