Twój sklep potrzebuje PR-u

Twój sklep potrzebuje PR-u

Dlaczego Twoja firma potrzebuje PR-u oraz osoby zajmującej się działaniami komunikacyjnymi? Oto kilka argumentów, które przekonają Cię, że potrzebujesz dobrego PR-owca.

Skąd potencjalni klienci mają dowiedzieć się o Twoim produkcie, gdzie znaleźć jego recenzje i w jaki sposób uznać, że może być im jakkolwiek potrzebny? Wypisanie banalnych haseł o innowacyjności i byciu liderem rynku na swojej stronie internetowej to w dzisiejszych czasach stanowczo za mało – Twoja firma potrzebuje PR-u.

W Polsce powstaje ok. 200 tys. firm rocznie i tylko nieliczne z nich odnoszą sukces, reszta upada lub wegetuje na skraju rentowności. Nieważne, czy jesteś młodym przedsiębiorcą, który pozyskał pierwszą rundę finansowania, czy zainwestował w swoją firmę własne oszczędności. Zrobiłeś wszystko, żeby wcielić swój genialny pomysł w życie.

Wiem, że z powodu ograniczonego budżetu musisz wybierać i inwestować w najważniejsze dla rozwoju swojej firmy aktywności. Uwierz mi, że dobry web deweloper jest tak samo istotny w Twoim zespole jak kompetentna osoba od PR-u.

Istotna jest informacja, jaką wysyłasz w świat

Branding Twojego produktu i firmy jest niezwykle ważny. Od niego zależy sprzedażowe powodzenie. Myśl już o tym na etapie zakładania spółki lub pozyskiwania środków finansowych. Większość funduszy inwestycyjnych współpracuje z agencjami PR-owymi, bo wie, że jest to inwestycja warta czasu i pieniędzy. Inwestorzy mogą Cię więc zapytać o planowane działania komunikacyjne. Zaplanowałeś już coś? Dam Ci małą podpowiedź.

Jeśli Twój produkt w jakiś sposób ułatwia życie ludziom lub usprawnia różnego rodzaju procesy biznesowe, to informacja prasowa skierowana do mediów i blogerów na pewno pomoże Ci zaistnieć w sieci i dotrzeć do określonej grupy odbiorców. Myślisz, że łatwo jest napisać informację prasową? Dobry PR-owiec posługuje się spójnym z Twoją marką językiem, używa fraz i słów kluczy, na które dziennikarz zwróci uwagę przy pisaniu artykułu, dzięki czemu przekaże dalej waszą „wiadomość”.

Nauczenie się tego zajmuje sporo czasu, a Ty jako właściciel nie masz ani jednej wolnej chwili. Poza tym, czy naprawdę chcesz żeby ktoś źle opowiedział historię Twojej firmy, jej powstania i sukcesu? Jedno medium może zabawić się w narratora rosyjskiego romansu, a drugie kryminalnej powieści i już na starcie dorobić całkowicie inne zakończenie Twojej historii. A przecież zabiłeś nie Ty, tylko lokaj! Dzięki prowadzeniu działań media relations będziesz miał szansę na pokazanie, kim naprawdę jesteś i jaki jest twój produkt.

Empatia sprzedaje

Zrobiłeś research rynku, określiłeś grupę docelową, ale czy na pewno wiesz, jak do niej trafić? Może i Twój target jest w przedziale wiekowym 25-40 i pracuje w korporacjach, ale czy sam umiesz dotrzeć z komunikatem do tej grupy odbiorców? Osoby zajmujące się PR-em potrafią być empatyczne. Empatia to klucz nie tylko do dobrej komunikacji marki, ale także stale rosnącej sprzedaży. Jeśli chcesz być bliżej swoich klientów, załóż bloga.

Prowadzenie bloga firmowego z pozycji eksperta i doradcy, który dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, może pomóc w budowaniu zaufania wśród potencjalnych klientów. Wymaga to jednak systematyczności, więc zastanów się, czy będziesz miał czas go prowadzić samodzielnie.

Świat naczyń połączonych

Stworzenie dobrej strategii PR-owej wymaga kreatywności i doświadczenia. Pamiętaj, że PR obejmuje nie tylko działania media relations, ale całą komunikację Twojej firmy – począwszy od napisania tekstów na stronę WWW, poprzez budowanie relacji z liderami opinii, a skończywszy na obecności Twojej firmy na Twitterze.

Ważnym aspektem komunikacji są social media. Stanowią jednak naczynie połączone z innymi działaniami, które podejmiesz, jak np. media relations. Za pomocą jednego kanału komunikacji możesz promować informacje z innego, dzięki czemu więcej ludzi i potencjalnych klientów przeczyta np. Twój blog post albo recenzje produktu w prasie specjalistycznej. Social listening i wchodzenie w tzw. social conversation działa, nie tylko w przypadku, segmentu B2B, ale także w przypadku działalności B2C.

Ważne, żebyś był konsekwentny i komunikował się regularnie. Nie ma nic gorszego niż martwy profil w mediach społecznościowych bądź blog z kilkoma notkami publikowanymi od wielkiego dzwonu.

Polecamy tę konferencję

Akademia Marketingu: (Z)mierz się z content marketingiem

Grzegorz Miecznikowski
CEO S Words Agency, ex-dziennikarz, a obecnie szkoleniowiec, bloger, specjalista od komunikacji, optymalizacji sprzedaży i rozwoju biznesu. Communications Geek pełną gębą. Więcej informacji na www.grzegorzmiecznikowski.pl
Więcej artykułów tego autora