Jak budować silną markę sklepu internetowego w social media?

Jak budować silną markę sklepu internetowego w social media?

Można stworzyć doskonały sklep internetowy, można przygotować ciekawe produkty w atrakcyjnych cenach, można także przeznaczyć duży budżet na reklamę, a i tak nie osiągnąć oczekiwanego sukcesu. Wszystkie działania mogą okazać się niewystarczające, jeśli nie zadbamy i stworzenie silnej marki w świecie e-commerce.

Czym jest silna marka i jakie ma znaczenie w e-commerce?

Wystarczy rozejrzeć się dookoła. W każdej branży otacza nas ogromna konkurencja. Trzeba się więc wyróżnić, a w tym pomaga silna marka. Czym ona jest? W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że marka jest sposobem, w jaki nasz e-sklep, ale też firma lub my, jako osoba, jesteśmy postrzegani przez konsumentów. Marka nie jest więc czymś namacalnym, ponieważ składają się na nią nieuchwytne odczucia oraz skojarzenia. Ale mimo to, możemy skutecznie wpływać na odbiór naszej marki.

Marka pomaga zaistnieć w świadomości klientów. Ma to ogromne znaczenie, ponieważ nie jest tak, że konsument widzi reklamę sklepu i od razu decyduje się na zakupy w nim. Nie ma wątpliwości, że proces decyzyjny jest o wiele bardziej skomplikowany. Silna marka pozwala zbudować zaufanie, stworzyć pozytywne skojarzenia oraz zapaść w pamięć. Pamiętajmy, że od momentu pierwszego kontaktu z naszym e-sklepem do dokonania zakupów klient przechodzi długą drogę.

Inwestowanie w silną markę

Przestrzeń online stwarza bardzo dużo możliwości, można więc wykorzystać różne metody na stworzenie silnej marki. Jedno jest pewne – markę trzeba budować w konsekwentny i przemyślany sposób. Musi mieć ona solidne podstawy. Dzięki takiemu podejściu zyskujemy unikalną szansę na to, że nasza marka utkwi w głowach naszych klientów, a nawet, że będzie marką pierwszego wyboru, gdy tylko będą potrzebować produktów, które my możemy im zaoferować.

Strategie budowania marki

  • Rozpoznanie wyróżników

Pierwszym krokiem na drodze do stworzenia marki o mocnych fundamentach jest spojrzenie na swój sklep i jego ofertę oczami klienta. Zastanów się i zadaj sobie pytania:

– Co wyróżnia mój e-sklep na rynku?

– Dlaczego klienci mają kupować właśnie w moim sklepie? Jakie korzyści odniosą?

– W czym moja oferta może im pomóc?

– Kim jest osoba trafiająca do mojego sklepu? Co wie o branży, w której działam?

Dążąc do zbudowania silnej marki w świecie e-commerce trzeba zawsze starać się patrzeć oczami klientów. Gdy klient pierwszy raz trafia do naszego sklepu od razu musi wiedzieć, w jakim obszarze działamy, co oferujemy, na co zwrócić uwagę. Potencjalny klient nie może się domyślać – wyróżniki naszego e-sklepu muszą być dla niego widoczne, a korzyści płynące ze skorzystania z oferty oczywiste, jak na przykład w przypadku sklepu Trzy Marchewki. Na pierwszy rzut oka wiemy już, że jest on tańszy niż sklepy stacjonarne, oferuje największy wybór towarów z darmową dostawą w Zielonej Górze, a ponadto jest firmą rodzinną.

  • Identyfikacja wizualna marki

Budując markę w sieci musimy starać się, aby jej obraz utkwił w głowach naszych potencjalnych klientów. Pomagają w tym elementy wizualnej identyfikacji marki, takie jak nazwa, logo czy charakterystyczne kolory. Sprawdźcie, czy zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle na profilu FB są Waszą wizytówką? Czy macie przypięty najważniejszy post u góry strony? Czy zaglądając na Wasz profil w social media klient od razu wie czym zajmuje się firma, co oferuje, w czym pomaga, jakie produkty sprzedaje?

Ale na tych charakterystycznych i dość oczywistych atrybutach nie koniec! Warto pójść o krok dalej i stworzyć inne czynniki, które pozwalają nas zidentyfikować. Może to być coś mniej oczywistego – styl prezentowania produktów, przyciągające uwagę hasło, kolory, które będą dominować w grafikach etc. Interesujące przykłady znajdziemy na profilach HappySocks, Renee Girls oraz Reserved.

źródło: instagram.com/happysocks
źródło: instagram.com/reneegirls
widok profilu profilu Reserved na Instagramie/ źródło: instagram.com/reserved
  • Język korzyści

Każdy komunikat kierowany do klienta powinien być pisany w oparciu o język korzyści. Bardzo często język korzyści jest mylony ze specyfikacją produktu. Czy powinniśmy kupić czytnik e-booków dlatego, że jego ekran ma rozdzielczość 1872 x 1404 pikseli, czy dlatego, że duży ekran zapewni większy komfort czytania? Czy wybierzemy telewizor ponieważ jest to urządzenie z ekranem OLED, czy dlatego, że ekran danego telewizora zapewnia nieporównywalny kontrast i kolory, zwiększając przyjemność z oglądania telewizji? A może jak w przypadku Samsunga, nowy smartfon z doskonałym aparatem pozwoli uchwycić rzeczywistość z nowej perspektywy?

źródło: instagram.com/samsungmobile

 

  • Prosty język

Budując markę e-sklepu musimy komunikować się w sposób zrozumiały dla naszych klientów. Nie jest tak, że jak zastosujemy mnóstwo specjalistycznego języka, specjalistyczne symbole, to będziemy wyglądali na większych ekspertów i zyskamy zaufanie. W praktyce odbiorca nie zrozumie, co się do niego mówi i straci zainteresowanie. Musimy mówić mądrze, ale takim językiem, by klient nie miał wątpliwości, o czym do niego mówimy. Na przykład zamiast używania sformułowań typu „technologia pikosekundowa i fraxel bez rekonwalescencji”, możemy napisać po prostu „usuwanie zmian barwnikowych, tatuażu i rozstępów”.  W praktyce oznacza to to samo, a przekaz ten będzie dużo lepiej przyswajalny dla odbiorcy..

  • Systematyczność i konsekwencja

Tworzenie silnej marki to proces długotrwały i wymagający dużego zaangażowania. Chaotyczne działania nie zdadzą egzaminu. Przykładowo, jeśli informujemy o nowościach dostępnych w sklepie w mediach społecznościowych musimy to robić regularnie. Jeśli tworzymy blog to wpisy również powinny pojawiać się w stałych odstępach czasu. Dzięki temu cały czas przypominamy się odbiorcom. W dodatku pokazujemy, że jesteśmy solidni, konsekwentni w swoich działaniach i wiarygodni.

  • Opinie i rekomendacje

Pamiętajmy, że niezależnie od tego jak długo funkcjonujemy na rynku zawsze będą do nas trafiać osoby, które mają z nami do czynienia po raz pierwszy. Dlatego warto postawić na gromadzenie opinii i rekomendacji od dotychczasowych klientów. Możemy przypominać o tym np. e-mailowo. Sprawdzajmy też, jak aktualnie wygląda nasza strona – czy nowy klient bez trudu się w niej odnajdzie?

źródło: zrzut ekranu ze skrzynki e-mail
  • Komunikacja

Wszystkie działania powinny być nastawione na komunikację z odbiorcami. Musimy tworzyć ciekawe, angażujące treści i być otwartym na dialog. Mówiąc tylko o tym, co oferujemy, co chcemy sprzedać, będziemy tworzyć przekaz, który nikogo nie zainteresuje. Oczywiście nie jest tak, że mamy nie sprzedawać, w końcu to nasz cel. Musimy jednak znaleźć równowagę pomiędzy komunikatami, które mają prowadzić do sprzedaży, a treściami, które mają budować wizerunek e-sklepu i angażować odbiorców. 

źródło: instagram.com/madamaco

Niezależnie od tego, jakie działania będziemy podejmować, zawsze powinniśmy mieć na uwadze konieczność budowania silnej, rozpoznawalnej marki, która budzi pozytywne skojarzenia w oczach klientów. Traktujmy to jako niekończący się proces, w który warto nieprzerwanie inwestować.