Znaczenie kolorów i estetyka w e-commerce
Na decyzję zakupową każdorazowo wpływa cały szereg elementów – rozpoznawalność marki, sposób postrzegania produktu, emocje, wewnętrzne przekonania konsumentów, sposób prezentacji towaru, aktualne potrzeby klientów i szereg innych czynników. Marketerzy i handlowcy starają się wpływać na poszczególne obszary, aby nakłonić klienta do zakupu. W tym celu wykorzystują cały szereg dostępnych narzędzi – reklamy wizualne, oddziaływanie na zmysły dotyku, węchu i słuchu, doskonalenie obsługi klienta etc. Jakimi narzędziami dysponuje marketing online? Czy kolory w e-commerce odgrywają istotną rolę?
Przed sektorem e-commerce stoi zadanie bardzo trudne – z jednej strony konkuruje z tradycyjnymi kanałami sprzedaży, a z drugiej ma znacznie ograniczone pole działania.
Zalety i wady e-sprzedaży
Do trudności, które stoją przed e-przedsiębiorcą można zaliczyć brak bezpośredniego kontaktu z klientem, niewielką lojalność klientów czy ograniczony sposób prezentacji towaru. Oczywiście nie oznacza to, że e-commerce stoi na przegranej pozycji. Przeciwnie – potencjał dla rozwoju handlu internetowego jest ogromny, klienci coraz rzadziej boją się dokonywać zakupów i transakcji przez internet, a do tego dla współczesnego konsumenta coraz ważniejszą rolę odgrywa łatwość i wygoda robienia zakupów.
Oddziaływanie na konsumenta
Wszyscy specjaliści od marketingu wiedzą, że w trakcie zakupów klienci kierują się wszystkimi swoimi zmysłami – świadomie bądź podświadomie. W e-sklepie klient nie ma możliwości dotknięcia produktu, poczucia jego zapachu, nie może go posmakować i musi polegać wyłącznie na wizualizacji produktu. Bo tak naprawdę klient kupuje wyobrażenie o produkcie, pewną obietnicę sprzedawcy, a nie sam produkt! Dlatego tak ogromną rolę odgrywa profesjonalna prezentacja produktu, zarówno za pomocą zdjęć, jak i opisu. Ale to nie wszystko.
Do często wskazywanych przez e-klientów problemów należy trudność w poruszaniu się po sklepie. Tworząc i doskonaląc sklep internetowy należy pamiętać o jego użyteczności. Wizyta w e-sklepie musi wiązać się z pozytywnym doświadczeniem, w innym wypadku możemy bezpowrotnie stracić klienta.
Kolory w e-commerce
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, jakie kolory w e-commerce sprawdzają się najlepiej. Wszystko zależy przede wszystkim od grupy docelowej, do której chcemy dotrzeć i branży, w której działamy. Są jednak pewne uniwersalne zasady, o których warto pamiętać.
Kolor czerwony jest barwą, która w największym stopniu przyciąga uwagę, jest więc idealny do wykorzystania jako wiodący kolor w przycisku CTA, do bannerów promocyjnych i innych podobnych elementów. Trzeba jednak strzec się przed czerwienią w nadmiarze, ponieważ powoduje ona niepokój, skojarzenia z niebezpieczeństwem, z popularnym znakiem „stop”.
Pomarańczowy jest postrzegany podobnie jak czerwień. Często kojarzy się ze znakami ostrzegawczymi i alertami na stronach www, ale odpowiednio użyty dodaje stronie świeżości i dynamizmu.
Żółty kojarzy się z energią i radością. Doskonale przyciąga wzrok i świetnie sprawdza się na wielu stronach, szczególnie jeśli zostanie zestawiony ze spokojnymi barwami.
Zieleń i błękit są kolorami dość spokojnymi i neutralnymi. Mogą więc stanowić dobre tło. Niezależnie od tego, na jakie kolory się zdecydujemy, należy pamiętać o umiarze – trzy intensywne kolory to absolutne maksimum.
Black & white
Tendencją, coraz częściej jest widoczną na stronach internetowych, jest wykorzystanie bieli i czerni. Takie monochromatyczne zestawienie sprawia, że klienci automatycznie skupiają się na produktach, a nie na treściach pobocznych. Strony takie są też oceniane jako łatwe w nawigacji.
Wybierając wiodące kolory do swojego e-sklepu warto testować różne rozwiązania. Często nasze indywidualne przekonania okazują się zupełnie błędne. Dlatego polecamy eksperymentowanie w połączeniu z dokładną analizą zachowań klientów i ruchu na stronie.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!