Zwroty zakupów internetowych w okresie wyprzedaży
Na co dzień ani przedsiębiorcy, ani konsumenci nie mają większych wątpliwości co do praw i obowiązków, jakie wynikają z zawartej umowy sprzedaży. Niepewność pojawia się gdy rozpoczyna się okres wyprzedaży. Jakie przepisy obowiązują w tym wyjątkowym czasie?
Zwrot w sklepie internetowym
Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, klient dokonujący zakupów w sklepie internetowym ma prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni od zakupu bez podania przyczyny, a w ciągu kolejnych 14 dni jest zobowiązany dokonać zwrotu zakupionego towaru. Fakt zakupu towaru objętego sezonową wyprzedażą w żadnym wypadku nic nie zmienia. Tym samym odstąpienie od umowy odbywa się na standardowych zasadach. Inaczej jest w sklepach stacjonarnych, które co do zasady nie muszą przyjmować zwrotów towarów, a jeśli nawet przewidują taką możliwość, to mogą w regulaminie wewnętrznym wyłączyć prawo do zwrotu towaru pochodzącego z wyprzedaży.
Kupując towar przez internet klient może go rozpakować i sprawdzić jego przydatność, nie może jednak zacząć używać zamówionych produktów. Jeśli nastąpi zmniejszenie wartości towaru ze względu na ślady użytkowania, to sprzedawca może obniżyć kwotę zwrotu. Co jeszcze jest istotne?
W przypadku zwrotu towaru, rzecz w miarę możliwości powinna być zapakowana w oryginalne pudełko, ale jednocześnie e-sklep nie może uzależniać prawa do odstąpienia od umowy od zwrotu towaru w oryginalnym opakowaniu, gdyż nie stanowi ono przedmiotu sprzedaży. Zwrot zakupów internetowych jest też jednoznaczny z koniecznością zwrotu kosztów przesyłki w zakresie dostarczenia rzeczy do klienta. Z kolei koszty dostarczenia zwracanego towaru do sprzedawcy ponosi klient, o ile wcześniej został o tym poinformowany.
Klienci chcący dokonać zwrotu zakupu internetowego powinni pamiętać, że regulamin sklepu internetowego określa, w jaki sposób należy oddać towar po odstąpieniu od umowy. Tym samym nie zawsze możliwy jest zwrot zakupu w sklepie stacjonarnym, nawet jeśli sklepy internetowe posiadają takie punkty handlowe.
Towar z wyprzedaży a reklamacje
Organizując wyprzedaż w sklepie internetowym trzeba pamiętać, że konsument kupujący towar z wyprzedaży ma takie same prawo do reklamacji, jak klient kupujący produkty w cenie regularnej. Oznacza to, że e-sklep oświadczając, że towar z wyprzedaży nie podlega reklamacjom, wprowadza klientów w błąd. Tym samym niezależnie od tego, w jakiej cenie towar został kupiony, jeśli jest wadliwy, to klient może żądać naprawy produktu, wymiany towaru, obniżenia ceny lub też zwrotu pieniędzy.
A co w przypadku, gdy sklep internetowy sprzedaje towar oznaczony jako wadliwy, co jest bezpośrednią przyczyną obniżenia ceny? Okazuje się, że klient w dalszym ciągu ma prawo do reklamacji, ale z wyłączeniem wady, o której został poinformowany przed zakupem. Warto przy tym zaznaczyć, że konsument kupując towar wadliwy nie traci prawa do zwrotu zakupu.
Chcesz wiedzieć więcej? Zobacz także: Prawo konsumenta do zwrotu towaru zakupionego przez internet
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!