Co drugi Polak za zakupy w Internecie płaci gotówką – badania
Z danych spółki Lizard Media wynika, że prawie co drugi Polak w pierwszej połowie 2016 roku za zakupy w Internecie płacił gotówką przy odbiorze. W sklepach hobbystycznych nawet 55 proc. W badaniu przeanalizowano ponad 70 tys. transakcji w znanych sklepach internetowych. Dane pochodzą z pierwszej połowy 2016 roku.
Jak wynika z badania Gemius “E-Commerce w Polsce 2016” 48 proc. polskich internatów tj. około 12 mln osób, robi zakupy w Internecie. Sklepy online oferują szeroki wachlarz możliwości płatności za zakupy; przelewy bankowe, platformy płatności online np. PayU, DotPay, Przelewy24, płatności kartą oraz PayPal, zwykle dostępna jest również płatność gotówką przy odbiorze. Jak wynika z analizy Lizard Media, z tej ostatniej możliwości korzysta bardzo duża liczba polskich konsumentów. 42 proc. transakcji spośród 70 tys. uwzględnionych w analizie, to płatności przy odbiorze, najczęściej gotówką. W sklepach branży sportowej to aż 43 proc. wszystkich płatności, w branży jubilerskiej 44 proc., a w sklepach hobbystycznych nawet 55 proc. Co ciekawe najrzadziej z opcji płatności przy odbiorze korzystają konsumenci sklepów branży szkła dekoracyjnego i użytkowego, z których znacząca liczba to osoby 50+.
Ta rozbieżność pomiędzy stale rosnącą liczbą kupujących w sklepach online, a coraz częściej wybieraną opcją płatności przy odbiorze bardzo zastanawia – mówi Paweł Biliński, UX manager spółki Lizard Media. – Z pewnością nie chodzi tu o barierę technologiczną, gdyż nowoczesne sklepy internetowe udostępniają wiele wygodnych opcji płatności online – dodaje Paweł Biliński.
Wyniki badania są tym bardziej zaskakujące, że wszystkie analizowane transakcje dokonane były w sklepach internetowych w których użytkownicy musieli zalogować się i podać swoje dane, a nie serwisów pośredniczących takich jak Allegro, czy OLX (wcześniej Tablica.pl).
Dlaczego kupując przez Internet płacimy przy odbiorze?
Dlaczego, pomimo coraz większej dostępności oraz łatwości przeprowadzania transakcji bezgotówkowych, klienci wybierają płatność przy odbiorze?
W rozmowach z naszymi klientami (sklepami online) wyodrębniliśmy kilka najbardziej prawdopodobnych wytłumaczeń tego zjawiska – mówi Marcin Wieczorek, Design Manager w Lizard Media. – Myślę, że to ważny temat do zbadania i w najbliższym czasie przeprowadzimy badanie jakościowe tego zjawiska – dodaje Marcin Wieczorek.
Wśród najczęściej wymienianych przyczyn znalazły się:
- chcemy obejrzeć produkt fizycznie, zanim za niego zapłacimy
- robimy zakupy dla innej osoby, która płaci przy odbiorze
- w danej chwili nie mamy pieniędzy na koncie bankowych
- w czasie zakupów online z jakiegoś powodu nie chcemy logować się do bankowości internetowej ponieważ np. ktoś mógłby zobaczyć nasze hasła
- w czasie zakupów nie mamy dostępu do tokena, kodów do transakcji lub telefonu, aby odebrać kod autoryzacyjny z banku
- nie chcemy, aby transakcja była widoczna w historii transakcji konta lub karty
- aby dowiedzieć się z czego wynika tak duża popularność płatności gotówkowych, albo tak mała transakcji online.
Ponieważ analiza dotyczy dużych, renomowanych sklepów online, które mają również rozbudowaną sieć sklepów fizycznych, wykluczyć należy element braku zaufania klientów do sklepu, że towar nie zostanie wysłany.
Wyniki analizy danych zaskakują. W najbliższym czasie możemy więc spodziewać się pogłębionych badań jakościowych wśród kupujących online, aby dowiedzieć się z czego wynika tak duża popularność płatności gotówkowych, albo tak mała transakcji online.
———————————————————————————————————————————————————————————————————————————–
Lizard Media to agencja kreatywna działająca na rynku od 2008 r. specjalizująca się w innowacyjnych rozwiązaniach webowych oraz eCommerce. Kluczowe obszary działania to serwisy internetowe, sklepy internetowe, systemy CMS oraz strategie user experience. Lizard Media poza kompleksowymi wdrożeniami oferuje i rozwija również autorskie produkty: LizardCMS, LizardStrefa, LizardDownloader, LizardMailer oraz LizardPrintPDF. Agencja ma na swoim koncie realizacje dla wielu sektorów rynku, w tym bankowego, przemysłowego czy medycznego. Realizuje również projekty w ramach partnerstwa z zagranicznymi spółkami. W ramach Lizard Media działa marka Lizard Mobile specjalizująca się w rozwiązaniach mobilnych.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!