Które sklepy internetowe są najbardziej przyjazne? Badanie Koszyk Roku 2019
Kilka dni temu zaprezentowano zwycięzców tegorocznej edycji badania Koszyk Roku 2019. Spośród 100 największych sklepów internetowych w Polsce, najbardziej przyjaznymi dla kupujących są cyfrowe.pl i wittchen.com.
Przebieg badania
Poznaliśmy wyniki drugiej edycji największego badania jakości serwisu w sklepach internetowych w Polsce – Koszyk Roku 2019. Przez trzy miesiące specjaliści user experience testowali strony internetowe 100 największych sprzedawców on-line pod kątem ponad 200 kryteriów, zwracając uwagę na utrudnienia i usprawnienia podczas zakupów. Wcielając się w rolę zwykłego klienta sprawdzali jak strony działają w wersji desktopowej i mobilnej.
Badacze ocenili sklepy pod kątem kryteriów stworzonych na podstawie testów z użytkownikami. Za namawianie do zakupu niepożądanych produktów, cross-seling wprowadzający w błąd, automatyczne dodawanie do koszyka produktów lub dodatkowych usług, obowiązkową rejestrację, skomplikowane formularze, niezrozumiały język i brak wsparcia po zakupie – odejmowane były punkty. Premiowane były intuicyjne rozwiązania, szybkie ładowanie strony i przejrzysta komunikacja z klientem.
– Badanie pokazało, że część z najpopularniejszych sklepów wyraźnie stawia na mobile, zdobywając w tym obszarze znacznie wyższe noty, niż za wersję desktop. Oznacza to, że po kilku latach zapowiedzi rozkwitu m-commerce, sklepy przechodzą do działania i coraz częściej projektują swoje witryny przede wszystkim z myślą o smartfonach. Tego właśnie oczekują klienci – większej wygody w kupowaniu na małym ekranie – mówi Bartosz Traczyk, Executive Director eCommerce & Business Services w ING Banku Śląskim.
Sklepem najbardziej przyjaznym dla klientów okazał się Cyfrowe.pl. W pierwszej dziesiątce znalazły się również:
1. cyfrowe.pl
2. wittchen.pl,
3. sport‑shop.pl,
4. 4f.com.pl,
5. militaria.pl,
6. eobuwie.com.pl,
7. komputronik.pl,
9. neonet.pl
10. ezebra.pl.
W kategorii mobile na pierwszym miejscu uplasował się wittchen.com. Razem z nim na podium znalazły się supersklep.pl i neonet.pl.
Czy sklepy są mobile friendly?
Dostosowanie witryn do zakupów przez smartfony było bardzo istotnym elementem oceny sklepów. Rozwiązania przyjazne dla klientów to m.in. automatycznie otwieranie wersji mobilnej sklepu, responsywność, czyli dostosowanie do różnych wielkości ekranów, zachowanie produktów w koszyku mimo zamknięcia strony, odpowiednio duże pola elementów aktywnych oraz zastosowanie odpowiedniej wielkości czcionki, umożliwiającej swobodne czytanie na ekranie telefonu.
Jak pokazało badanie, do potrzeb osób kupujących przez telefony komórkowe przystosowało się aż 95% sprzedawców. Tylko 5% spośród największych e-sklepów nie ma odpowiednio przygotowanej mobilnej wersji strony.
Jak podbić serca klientów
Badanie pokazało, że działające w Polsce e-sklepy szybko adaptują nowe metody płatności. Ponad 60% z nich oferuje zakupy z Apple Pay i Google Pay. Już 24% sklepów wdrożyło z kolei płatności odroczone, które są nowością na polskim rynku.
Jak wynika z badania Koszyk Roku 2019 jedynie 33% sklepów udostępnia lubianą przez kupujących funkcję autoryzacji logowania za pośrednictwem kont w popularnych serwisach społecznościowych. Niewiele więcej (38%) witryn umożliwia klientom wygodną zmianę zamówienia już po podsumowaniu zakupów. Jedynie 13% sklepów pokazuje informację o stanie magazynu (np. „zostało 5 sztuk“), a 15% stosuje podpowiedzi, ułatwiające klientom uzupełnianie danych, podając np. informację o tym, że kod pocztowy nie pasuje do tej miejscowości.
Badanie wykazało również, że dużym wyzwaniem dla polskich e-sprzedawców jest obsługa zwrotów zamówionych towarów. Poprawy wymagają często zarówno prezentacja wytycznych, czyli działań, które powinien podjąć klient, aby zwrócić produkt, komunikacja z użytkownikiem w tym zakresie, jak i cała organizacja procesu zwrotu.
– Dbałość o pozytywne doświadczenia użytkownika nie powinna kończyć się w momencie finalizacji transakcji. Klienci coraz częściej kupują więcej, aby potem zwrócić. Dobrze zaprojektowany proces odstąpienia od umowy może być dla sklepów istotną przewagą konkurencyjną – komentuje Małgorzata Kowalska, UX Research Consultant, EDISONDA.
Źródło: informacja prasowa
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!