Sklep internetowy w PWA – ewolucja w sprzedaży online
Artykuł sponsorowany
Dla użytkowników usług online ogromne znaczenie mają ich doświadczenia. Wchodząc na stronę, oczekują szybkiego ładowania witryny, optymalizacji wielu elementów, dopracowanych rozwiązań. Nie chcą mieć wątpliwości – mają mieć zapewnioną jakość. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez PwC (PricewaterhouseCoopers), dla 42% internautów jedno negatywne doświadczenie oznacza rezygnację z zakupów. Sposobem na zapewnienie użytkownikom tego, czego wymagają, jest technologia PWA. Sprawdź, na czym to polega.
Czym jest PWA (Progressive Web App)?
PWA to skrót od Progressive Web Application, co oznacza progresywne aplikacje webowe. Otóż chodzi tutaj o strony WWW, które przypominają aplikacje. Można powiedzieć, że PWA łączy w sobie zalety witryny mobilnej i aplikacji. Działa ona jak strona www, ale możesz ją zainstalować na smartfonie. Dzięki temu po uruchomieniu aplikacji otworzy się sklep bez paska adresu. Żeby przeglądać jego zawartość, nie musisz mieć dostępu do internetu – możesz to robić również offline bądź wtedy, gdy jakość połączenia jest niska – aplikacja w dalszym ciągu będzie się szybko ładować. Oczywiście jest ona responsywna. Technologia PWA to przyszłość sklepów www m.in. ze względu na to, że internauci najczęściej surfują po sieci na urządzeniach mobilnych. Według danych statcounter.com z 2021 roku miały one blisko 60% udziału w generowaniu internetowego ruchu. W przypadku urządzeń typu desktop było to prawie 40%, a niewielki udział miały tablety – ponad 2%.
W najbliższej przyszłości progresywne aplikacje będą się zapewne stawać rynkowym standardem w rozwiązaniach mobilnych. Są one wspierane przez Google. Co ciekawe, poinformowało ono, że od początku 2021 roku liczba instalacji desktopowych PWA wzrosła o 270%. Analizowano okres od 1 lutego 2021 roku do 1 lutego 2022 roku. Dokładnie zliczano instalacje z Chrome OS i przeglądarki Chrome na komputerach stacjonarnych (Windows, Mac, Linux).
Jak działa progresywna aplikacja webowa?
Aplikacje progresywne to z jednej strony witryny internetowe, ale z drugiej – rozwiązanie, które ma cechy aplikacji natywnej. Różnica w stosunku do standardowych aplikacji wynika m.in. z tego, że PWA nie trzeba pobierać ze sklepów Google Play czy AppStore. To jakby dodatkowa karta w przeglądarce, do której możesz umieścić skrót na ekranie swojego urządzenia. Zatem w praktyce PWA łączy w sobie atuty tradycyjnej strony i aplikacji mobilnej.
Ważną, pozytywną cechą tego rozwiązania jest brak konieczności pisania wersji tej aplikacji na różne systemy. Obowiązuje jeden kod źródłowy dla wszystkich systemów operacyjnych i przeglądarek.
Aby aplikacja była PWA, musi spełniać kilka warunków:
- Musi być responsywna, czyli poprawnie wyświetlać się na urządzeniach o różnej rozdzielczości ekranu.
- Musi umożliwiać pracę w trybie offline i instalację bez konieczności pobierania ze sklepu z aplikacjami.
- Ma dawać możliwość wysyłania powiadomień push, których ponadto nie trzeba aktualizować, gdyż dzieje się to automatycznie.
Czy rozpoczęcie przygody z PWA jest trudne? Niekoniecznie. Sklep Shopware 6 umożliwia zrobienie tego dosyć łatwo. Dostępny jest do niego moduł pozwalający na integrację z Vue Storefront PWA. Natomiast na wielu konkurencyjnych platformach wdrożenie PWA wymaga tworzenia aplikacji od podstaw.
Zalety PWA
PWA jest rozwiązaniem, które ma wiele zalet. Za postawieniem na nie przemawia wiele argumentów. Jakich?
Doświadczenia podobne do korzystania z aplikacji
To duży plus, ale należy również wspomnieć, że rozpoczęcie korzystania z tego rozwiązania jest łatwiejsze niż w przypadku standardowych aplikacji. Można to zrobić jednym kliknięciem.
Szybkość i responsywność
PWA działają bardzo szybko. Ponadto będą wyświetlać się zgodnie z oczekiwaniami bez względu na to, na jakim urządzeniu przeglądamy zasoby.
Tryb offline
Wszystkie pliki witryny i istotne treści są zapisywane przy pierwszej wizycie w sklepie. Dzięki temu klient może korzystać z podstawowych funkcji nawet wtedy, gdy nie jest online.
Budowanie pozytywnych doświadczeń
PWA łączy największe zalety aplikacji i stron www, aby zapewnić użytkownikom jak najlepsze doświadczenia. Chodzi tutaj m.in. o powiadomienia push czy szybkość działania sklepu.
Wyższa konwersja
Postawienie na PWA może przynieść lepsze wyniki sprzedażowe. Możesz to zawdzięczać wielu cechom tego rozwiązania m.in. wspomnianej szybkości.
Lepsza widoczność w Google
Pozytywne doświadczenia użytkowników przekładać się mogą na wyższe pozycje sklepu w wynikach wyszukiwania. Może to być efekt m.in. responsywności, szybkości ładowania i wielu innych cech.
Efektywność kosztowa
Tworzenie aplikacji natywnych często wymaga wygospodarowania wysokiego budżetu na działania. PWA wykorzystuje standardowe technologie, takie jak HTML, CSS i JavaScript. Nie potrzebujesz wyspecjalizowanego developera.
Dlaczego warto zdecydować się na PWA w e-commerce?
Liczne zalety PWA powodują, że jest to rozwiązanie, na które opłaca się postawić w e-commerce. Oto argumenty, które za tym przemawiają:
- Internauta wygodnie przegląda ofertę sklepu bez względu na to, na jakim urządzeniu to robi. Wolne połączenie z siecią nie powoduje, że sklep działa wolno. Użytkownik może sprawdzać jego zawartość nawet wtedy, gdy jest offline.
- Lepsze wyniki sprzedażowe – wiele cech sklepów w PWA wpływa na wyższą konwersję. Responsywność, szybkość działania, dostępność offline – to tylko wybrane czynniki, które mają znaczenie.
- Brak konieczności instalacji aplikacji – do skorzystania ze sklepu w PWA wystarczy dosłownie jedno kliknięcie. Nie ma potrzeby pobierania programu i jego instalowania.
- Brak obowiązku tworzenia różnych wersji aplikacji na różne systemy operacyjne.
Jakie firmy korzystają z e-commerce PWA?
Wiele zalet tego rozwiązania spowodowało, że na PWA postawiło wiele sklepów, a w tym dobrze znane marki. Oto przykładowe firmy:
- AliExpress – w tym przypadku wdrożenie sklepu w PWA przyniosło wzrost konwersji o 104%*.
- Trivago – to kolejny przykład znakomitych efektów wyboru PWA – zaangażowanie użytkowników zwiększyło się o 150%. Ponadto klikalność ofert hoteli wzrosła o 97%**.
- Twitter – dzięki PWA ten serwis społecznościowy odnotował 65% wzrost liczby stron na sesję, 75% wzrost liczby wysłanych tweetów i 20% spadek współczynnika odrzuceń***.
- Flipkart
- Konga
Sklep PWA na Shopware 6 – dlaczego warto?
Shopware to oprogramowanie sklepu dostępne na zasadzie open source. Wiele na jego temat możesz dowiedzieć się na stronie shopware.com. Jedną z zalet tego rozwiązania jest stosunkowo łatwe wdrożenie PWA. Wszystko dzięki temu, że istnieje gotowy moduł, który umożliwia jego integrację z Vue Storefront PWA. W przypadku wielu innych platform konieczne jest budowanie aplikacji od zera, co wiążę się najczęściej z bardzo wysokimi kosztami. Ponadto dużym plusem tej propozycji jest możliwość stosunkowo łatwej rozbudowy, a to dzięki bogatemu API. To sprawia, że możliwa jest integracja z innymi systemami i pluginami.
Shopware PWA jest oparte na Storefront UI. Produkt ten pozwala wdrożyć nowy design bez koncentrowania się na back-endzie. Nie ma żadnych problemów z tym, aby sklep współpracował np. z systemami śledzenia zamówienia. Rozwiązanie to zapewnia również funkcje, które docenią działający na rynku B2B, np. skaner kodów kreskowych za pomocą smartfona.
Wybór PWA to krok w dobrym kierunku, natomiast Shopware jest tą platformą, która daje możliwość łatwego wdrożenia tej opcji. Nie zastanawiaj się – to może bardzo pozytywnie wpłynąć na wyniki Twojego sklepu.
Artykuł sponsorowany
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!