AdWords od podstaw: Kampania w wyszukiwarce

AdWords od podstaw: Kampania w wyszukiwarce

AdWords od podstaw: Kampania w wyszukiwarce

Chcesz sam rozpocząć swoją pierwszą kampanię w AdWords, ale nie wiesz od czego zacząć. Rubryki, cyferki i literki migają przed oczami. Nie wiesz czy wybrać kampanie w wyszukiwarce, kampanie produktową, wideo, czy jeszcze coś innego. Tak, jak zawsze przy wyborze strategii marketingowej powinieneś odpowiedzieć sobie na jedno bardzo ważne pytanie: Po co mi to? Kiedy już na nie odpowiesz, możesz zacząć tworzenie.

Kampania w wyszukiwarce

W pierwszym artykule naszego cyklu, zaprezentujemy jak przygotować kampanię tekstową w wyszukiwarce. To podstawowy typ kampanii, który sprawdza się, jeśli zależy ci na sprzedaży usług lub produktów, wynajmowaniu przestrzeni biurowej, czy hotelowej.

Reklamy w kampaniach w wyszukiwarce to reklamy tekstowe, do których możesz dodawać rozszerzenia. Reklamy wyświetlają się nad albo pod organicznymi wynikami wyszukiwania.

Jak to się robi?

Skoro wiesz już po co ci reklama w AdWords – stwórzmy ją. Na początek należy założyć konto AdWords. Aby to zrobić, wejdź na stronę adwords.google.com.

Dodaj informacje o swojej firmie i adres mail, którym będziesz logował się na twoje konto AdWords. W kolejnym oknie ustaw strefę czasową i walutę. Gotowe. Teraz na podany przez ciebie mail przyjdzie potwierdzenie założenia konta.

2

Jeśli jest to twoje pierwsze logowanie do konta AdWords zostaniesz od razu przekierowany do kreatora pierwszej kampanii. Jeśli masz już konto i zamierzasz stworzyć kolejną kampanię musisz przejść poniższe kroki.

W początkowym etapie tworzenia kampanii należy wejść do panelu AdWords. I zaczynamy. Kliknij na przycisk „Kampania”. Rozsunie się wtedy pasek, z którego możesz wybrać typ kampanii. W naszym wypadku będzie to „Tylko sieć wyszukiwania”.

Zostaniesz przekierowany do strony z ustawieniami kampanii. Tu wybierasz nazwę swojej kampanii, typ, jak i podtypy kampanii. Polecam wybranie podtypu „Wszystkie funkcje”, dzięki niemu będziesz mógł dodawać m. in. rozszerzenia reklam, ustawienia mobilne i metody wyświetlania.

WAŻNE! Nazwij swoją kampanię w taki sposób, abyś nawet za parę miesięcy wiedział, co w niej jest. Jeśli tego nie zrobisz przy dużej ilości kampanii nie będziesz wiedział, co gdzie jest, a analiza wyników zajmie wieczność.

Następnie wybierz lokalizację. Jeśli sprzedajesz kanapki w Krakowie na ulicy Sławkowskiej i chcesz, żeby klienci widzieli Twoją reklamę w chwili, kiedy znajdują się w pobliżu ,ogranicz wyświetlanie reklam do Krakowa. Wtedy zaoszczędzisz na swojej reklamie, bo nie klikną w nią osoby będące np. w Gdańsku, dla których twoje kanapki są nieosiągalne. Ograniczenia lokalizacji powinny być zawsze ustawiane przez lokalne firmy, które nie prowadzą np. sprzedaży wysyłkowej.

Kolejnym etapem jest wybór języka. Tu sprawa może wydawać się oczywista. Ale czy rzeczywiście tak jest? Otóż nie. Wybór języka zależy od domyślnego języka wyszukiwarki, której używają twoi potencjalni klienci. Dla przykładu jeśli prowadzisz restauracje przy lotnisku warto kierować swoje reklamy na język polski i angielski mimo, że twoje reklamy są tylko w języku polskim. Trafią wtedy do ciebie konsumenci, którzy np. kupili telefony w Wielkiej Brytanii i używają angielskojęzycznych wyszukiwarek.

5

Czas na wybór stawek i sposobów rozliczania. Do wyboru masz kilka możliwości, sposób rozliczenia zależny jest od tego, jaki efekt ma uzyskać twoja kampania. Najlepiej w wypadku Kampanii w wyszukiwarce sprawdzi się CPC ustawiane samodzielnie. Będziesz mógł wtedy swobodnie kontrolować stawki i wydatki budżetu.

Pozostałe podstawowe modele rozliczeń, których możesz użyć to:

CPA (Cost per Action) – płacimy tylko wtedy kiedy nastąpi konwersja – system w taki sposób wyświetla reklamy, aby jak najbardziej zbliżyć się do ustawionego przez nas kosztu CPA. To rozliczenie można włączyć dopiero wtedy, kiedy ustawimy nasz cel i kiedy konwersji w ostatnich 30 dniach było min. 15.

Docelowy ROAS – to typ elastycznej strategii ustalania stawek, który automatyzuje ustalanie stawek dla wielu kampanii, grup reklam i słów kluczowych, by osiągnąć ustawiony przez Ciebie docelowy zwrot z nakładów na reklamę. Podobnie, jak stawkach CPA musisz mieć ustawione cel – konwersji musi być minimum 15 w ciągu ostatnich 30 dni.

Budżet dzienny to maksymalna kwota, jaką jesteś wstanie wydać danego dnia na kampanię. Natomiast stawka domyślna określa, ile jesteś wstanie wydać na jedno kliknięcie w reklamę. Możesz także wybrać rozszerzenia, jakich użyjesz w kampanii – o nich więcej znajdziesz tutaj.

Kolejnym etapem jest ustawienie harmonogramu. Możesz np. wybrać datę rozpoczęcia i zakończenia kampanii, konkretne godziny, w których twoja reklama będzie się wyświetlać.

Ostatnim niezwykle ważnym elementem tworzenia kampanii jest wybór sposobu wyświetlania się reklam. Jeśli zamierzasz samodzielnie optymalizować swoją kampanię polecam wybrać „Wyświetlaj naprzemiennie w nieskończoność: wyświetlaj równomiernie mniej skuteczne reklamy z reklamami skuteczniejszymi i nie optymalizuj”. Dzięki tej opcji sam zdecydujesz, które reklamy są dla ciebie najkorzystniejsze.

Podsumowując: przy tworzeniu kampanii należy się skupi na efekcie, który ma ona przynieść. Następnie należy ją zaplanować. Zastanowić się do kogo ma ona trafić, co sprzedawać i jak ją ustawić.

Kolejnym krokiem jest tworzenie reklam i dobór słów kluczowych, o którym przeczytasz jeszcze na Komerso.pl.

Natalia Chrobak - Deva Group
Związana z SEM od niedawna, ale pełna pasji. Wcześniej dziennikarka i szalony grafik. Gotowa podbić świat.
Więcej artykułów tego autora