Amazon w Polsce. Co na ten temat myślą eksperci?
Niedawno do Polski zawitał Amazon. Tym samym, w mediach zaczęło się robić na ten temat coraz głośniej. Każdy bowiem rozważał jaki wpływ na inne platformy sprzedażowe, a szczególnie na Allegro, może mieć wejście na nasz rynek innego giganta e-commerce.
Zatem w związku z tym, postanowiliśmy wziąć sprawy w woje ręce i zapytaliśmy o zdanie specjalistów, w tym dyrektora generalnego Allegro.
Ale zanim wypowiedzą się eksperci
Zanim przejdziemy do opinii ekspertów w kwestii wejścia Amazona na nasz rynek, musimy wspomnieć o jednej, bardzo istotnej kwestii. Niedawno bowiem dowiedzieliśmy się, że InPost podpisał pięcioletnią umowę z amerykańskim gigantem e-commerce. Specjaliści w dużej mierze odbierają taką decyzję jako zabezpieczenie się przed zmniejszeniem liczby wysyłek z Allegro. Inni zaś mówią wprost, Allegro na pewno straci klientów, natomiast zapewne nie uda się Amazonowi zawładnąć całym rynkiem e-commerce. Dlatego ta współpraca, to po prostu dobra okazja dla InPostu, aby mieć swój udział w czymś dużym, co na pewno mocno wpłynie na rynek e-commerce, ale nie do końca musi go zdetronizować.
Amazon w Polsce
To, co już jakiś czas przewidywali specjaliści, stało się faktem. Grzegorz Brajewski, CEO w Szpegomacie, mówi wprost:
Grzegorz Brajewski – CEO w Szpiegomat.pl
O potencjalnym wejściu Amazona na polski rynek mówi się już od lat. Wskazywało na to wiele czynników, m.in. powstawanie kolejnych centrów logistycznych w naszym kraju czy zacieśnienie współpracy amerykańskiego giganta z InPostem. Jak się okazuje, stworzenie polskiej wersji serwisu staje się faktem. Warto jednak zadać sobie pytanie – co to oznacza dla polskich sprzedawców i klientów? Ci drudzy z pewnością wyczekują z utęsknieniem na start Amazon.pl, ponieważ już teraz wielu rodzimych konsumentów korzysta z zagranicznych wersji portalu. Jednakże oficjalne rozpoczęcie działalności Amazona w Polsce daje nadzieję na niższe (bo dopasowane do polskich realiów) ceny oraz niezwykle wysoką jakość obsługi, która jest wizytówką tego serwisu.
I trudno się tu nie zgodzić, ponieważ rzeczywiście wiele osób właśnie w ten sposób patrzy na, jeszcze świeżą, sytuację na naszym rynku e-commerce. Jednak eksperci upatrują w tej sytuacji nie tylko negatywnych aspektów, ale również tych pozytywnych. Jak twierdzi Grzegorz Brajewski, jednym z nich jest umożliwienie szybszego wejścia niektórych sklepów, na rynki zagraniczne. W efekcie, może to korzystanie wpłynąć na sprzedać, jak również prestiż sklepu.
Co zmieni się w polskim e-commerce?
Specjaliści są w tym temacie zgodni co do jednego – wzrośnie konkurencja na rynku e-commerce, która już przed wejściem Amazona do Polski nie była najmniejsza. Zatem marki, jak również sklepy, powinny pomyśleć o zmianach ofert. Wprowadzić takie rozwiązania, które zmienią charakter ich działań, jak również udoskonalić sposoby dotarcia do klienta. Tu również, powinny otworzyć się nowe szanse dla agencji marketingowych, aby takim przedsiębiorcom pomóc. Jak wspomina bowiem Michał Bednarczyk, media manager z ContentHouse, Amazon może znacznie wpłynąć na “zasady gry” w kwestii zakupów online.
Michał Bednaczyk – Media Manager w ContentHouse
Amazon może w okresie paru lat zmienić zasady gry, np. poprzez popularyzację voice commerce’u. Trwają przymiarki do wprowadzania Alexy w Polsce. Tak samo Amazon, bardziej niż Allegro, stawia na doświadczenia użytkowników, dlatego ma restrykcyjny program dla sprzedawców. Model sprzedaży subskrypcyjnej to koleje miejsce, gdzie polska platforma może czuć się zagrożona. Gdyby zestawić Allegro Smart z ofertą Amazon Prime, to widać, że Amazon to styl życia, a nie tylko marketplace. Oprócz programu darmowych dostaw klient dostaje również e-booki, audiobooki, a także dostęp do ich własnej platformy VOD. Dodatkowo wirtualna asystentka Alexa zadba o wiele aspektów codziennego życia. Nie będzie to rewolucja, ale ewolucja, która zmieni ścieżki użytkowników.
Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej, wspomina jednak w tym kontekście również o innej, istotnej kwestii, jaką jest przywiązanie polskich przedsiębiorców i konsumentów do lokalnych marek. Dodaje również:
Patrycja Sass-Staniszewska – prezes Izby Gospodarki Elektronicznej
Doświadczenia innych krajów, na których Amazon jest aktywny, pokazują, że jego obecność na rynku e-commerce pogarszała sytuację małych i średnich przedsiębiorstw. Regulatorzy z państw członkowskich potraktowali wiele praktyk Amazona jako naruszających konkurencję. Podobnego zdania jest Komisja Europejska – wszczęła ona postępowanie antymonopolowe, w którym zarzuca amerykańskiej firmie łamanie zasad konkurencji na rynku internetowej sprzedaży detalicznej.
Czy to koniec dla małych i średnich przedsiębiorstw?
W tym przypadku niestety prognozy przyszłościowe nie wyglądają zbyt optymistycznie.
Nie możemy oczekiwać, że małe i średnie przedsiębiorstwa będą w stanie na równych zasadach mierzyć się z firmą tak dużą, jak np. Amazon. Liczymy, że polski rząd z uwagą będzie przyglądał się praktykom Amazona i będzie gotowy na zdecydowaną reakcję, jeśli okaże się, że firma ta faktycznie nie działa zgodnie z regułami równej i zdrowej konkurencji. Jako e-Izba zapewniamy, że będziemy bacznie obserwować rynek i wspierać polskich przedsiębiorców.
Twierdzi prezes Izby Gospodarki Elektronicznej. Zatem rzeczywiście, jest to spore wyzwanie dla polskich przedsiębiorców. Natomiast silny nacisk na reguły postępowania Amazona w tym przypadku, musi rzeczywiście kłaść przede wszystkim nasze państwo, jak również organizacje dbające o zachowanie zasad konkurencyjności i rozwoju e-commerce w Polsce.
Natomiast Michał Bednarczyk, zwraca również uwagę na inny, równie ciekawy fakt, czyli to, czego możemy spodziewać się w przyszłości, choć jak twierdzi sam ekspert, niezbyt bliskiej.
W post-pandemicznym świecie, gdzie część offline’owych biznesów zniknie, pozostaną wolne lokale. Być może lukę na rynku nieruchomości częściowo wypełnią samoobsługowe sklepy Amazon Go. Na fali rosnącej popularności w Polsce e-grocery jest miejsce na takie projekty jak Amazon Fresh, czyli cotygodniowe zakupy spożywcze do domu. Jednak mało prawdopodobne jest, że Amazon uraczy nas szybko większością swoich innowacji, dlatego wojna o polskich konsumentów zdecydowanie się rozciągnie w czasie i będzie miała wiele bitew z różnym wynikiem.
Allegro vs Amazon
Gdy zapytaliśmy o wejście Amazona na nasz rynek Allegro, dyrektor generalny giganta, Francois Nuyts, odpowiedział w sposób następujący:
Francois Nuyts – CEO, Allegro
Amazon jest obecny w Polsce już od kilku lat. Allegro od ponad 20 lat inwestuje w innowacyjne rozwiązania, zatrudnienie i rozwój pracowników, jednocześnie stale zwiększa liczbę sprzedawców dzięki czemu Polacy tak chętnie robią zakupy na naszej platformie. Już teraz oferujemy szeroki wybór ponad 200 milionów ofert, niskie ceny oraz szybkie i darmowe dostawy w ramach programu SMART!. Dodatkowo, wraz z uruchomieniem Allegro Pay, nasi kupujący zyskali możliwość płacenia za swoje zakupy nawet 3 miesiące później bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Nieustannie wspieramy ponad 120 000 sprzedawców, małych i średnich polskich przedsiębiorców, w rozwijaniu ich działalności, oferując im bardzo konkurencyjne usługi wspierające ich sprzedaż, tak aby w efekcie mogli zaoferować konsumentom najlepsze ceny.
Jednak czy to wystarczy, aby wygrać ten wyścig o klienta? Na to zapewne przyjdzie nam jeszcze poczekać. Jednak jedno jest pewne. Przed nami piękny i ciekawy rok w branży e-commerce. A obserwacja poszczególnych zjawisk i rozwoju platform sprzedażowych, może okazać się naprawdę zaskakująca.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!