Bezpieczne transakcje w sklepie internetowym

Bezpieczne transakcje w sklepie internetowym

Zakładając sklep internetowy musimy się zmierzyć z tematem płatności internetowych i tylko z pozoru jest to proste zadanie. Podjęcie właściwych decyzji już na starcie, zagwarantuje, że klienci będą mieli możliwość dokonania bezpiecznych płatności niezależnie od okoliczności.

Wybór operatora płatności

Na rynku funkcjonuje wielu solidnych operatorów płatności online jak choćby Dotpay, PayLane, PayU, CashBill czy Przelewy24. Usługi każdego solidnego providera zapewniają kompleksową obsługę płatności i automatyzację po stronie e-sklepu. Stąd zapewne panujące wśród e-przedsiębiorców przekonanie, że podjęcie decyzji o wyborze operatora płatności może się sprowadzić do porównania cen. Rzeczywistość jest jednak trochę bardziej skomplikowana.

Aby wybrać najlepszą ofertę trzeba spojrzeć znacznie szerzej, również w przyszłość i odpowiedzieć sobie na kilka istotnych pytań.

  • Jaką mamy strategię rozwoju?
  • Czy chcemy ograniczyć się tylko do rynku lokalnego, czy będziemy korzystać z potencjału rynku międzynarodowego?
  • Do jakich klientów chcemy dotrzeć z ofertą i jakie będą mieć oni oczekiwania?


Odpowiedzi na te pytania mają wpływ na to, jakie aspekty powinniśmy wziąć pod uwagę w kontekście obsługi płatności. Kluczowe znaczenie w tym wypadku ma waluta transakcyjna czy też dostępne wersje językowe strony płatności. I tu już można zauważyć różnice pomiędzy providerami. Przykładowo PayU udostępnia wyłącznie dwie wersje językowe – polską i angielską, ale już Przelewy24 mają w swojej ofercie aż 18 języków, w tym niemiecki, czeski, rosyjski, litewski, włoski, francuski i hiszpański. Przekierowując klienta na stronę pośrednika trzeba się upewnić, że trafi w miejsce, w którym będzie mógł się swobodnie poruszać.

Metody płatności w e-sklepie

Ogromną rolę odgrywa również wybór metod płatności. W Polsce stosuje się znane nam wszystkim płatności przelewem bankowym oraz płatności kartą, choć w niektórych przypadkach właściwe jest umożliwienie płatności z pomocą e-wallet, czyli portmonetki internetowej będącej alternatywą dla konta bankowego.

Wychodząc ze sprzedażą za granicę trzeba jednak sprawdzić, jakie formy płatności są stosowane w poszczególnych krajach i upewnić się, czy wybrany operator płatności będzie mógł je obsłużyć. Przykładowo Amerykanie będą chcieli zapłacić z pomocą kart American Express, a Japończycy – z pomocą kart JCB, Niemcy z kolei zamiast e-przelewu wybiorą system bankowy Giropay. Takie odmienne od naszych formy płatności można znaleźć również w wielu innych krajach i trzeba mieć to na uwadze.

Modele płatnicze

Wśród wielu czynników, które pozytywnie wpływają na sprzedaż w e-commerce, do najważniejszych należy uproszczenie procesu zakupowego. Dotyczy to również ostatniego kroku, czyli dokonywania płatności. Dlatego warto rozważyć różne modele płatnicze, które pomagają do minimum skrócić ścieżkę zakupową klienta. Wśród nich można wyróżnić przyjmowanie płatności bez opuszczania strony sprzedawcy. W tym modelu zamiast przekierowania na stronę operatora płatności, klient wypełnia formularz wygenerowany przez specjalną aplikację z danymi niezbędnymi do dokonania płatności i w ten sposób kończy transakcję.

Innym godnym uwagi modelem płatniczym jest tzw. płatność single click. Model ten został opatentowany i wypromowany przez Amazon. Przy pierwszej transakcji klient wprowadza dane umożliwiające wykonanie płatności, a przy każdej kolejnej wizycie może płacić za zakupy klikając wyłącznie przycisk „Zapłać”.

Niezwykle ważne jest też dopasowanie formularzy płatności do urządzeń mobilnych. Jest to dodatkowa usługa oferowana przez operatorów płatności, za którą warto zapłacić, tym bardziej, że klienci coraz częściej dokonują zakupów z poziomu telefonu lub tabletu.

Sposób przeprowadzenia transakcji w e-sklepie wpływa realnie na sprzedaż. Operator płatności może umożliwić rozwój e-sklepu, ale też go ograniczyć. Dlatego warto podjąć mądre i przemyślane decyzje.

Weryfikacja bezpieczeństwa strony

Strona e-sklepu, a tym bardziej operatora płatności, powinna zawsze otwierać się w bezpiecznym połączeniu HTTPS, a obok adresu powinna się pojawić zielona kłódka, oznaczająca, że strona posiada certyfikat SSL. Certyfikat SSL szyfruje dane i zabezpiecza je przed kradzieżą. Brak takiego certyfikatu to prosta droga do utraty zaufania i wiarygodności w oczach klientów. Posiadanie certyfikatu SSL zapewnia klientom poczucie bezpieczeństwa i jasno informuje ich, że bezpieczeństwo oraz poufność danych są dla e-sklepu priorytetem.

źródło: zrzut ekranu z Zalando

Regulacje prawne i międzynarodowe certyfikaty

Warto wiedzieć, że sklep internetowych oraz podmioty obsługujące płatności internetowe powinny spełniać najwyższe standardy w zakresie bezpieczeństwa transakcji. Obowiązuje polska ustawa o usługach płatniczych dostosowana do unijnej dyrektywy PSD2 (Payment Services Directive) o usługach płatniczych obowiązującej od 13 stycznia 2018 roku. Zgodnie z przepisami wszystkie transakcje internetowe muszą spełniać takie wymogi, jakie dotyczą bankowość internetową, a do tego niezbędny stał się proces podwójnego uwierzytelniania. W dodatku zmniejszył się próg odpowiedzialności płatnika za nieautoryzowane transakcje płatnicze. Oznacza to, że operator płatności jest zobowiązany do zwrotu gotówki za nieautoryzowane transakcje, jeśli kwota przekracza 50 euro.

Jednak nie tylko Urząd Komisji Nadzoru Finansowego czuwa nad bezpieczeństwem transakcji internetowych. W zakresie bezpieczeństwa ważne są również międzynarodowe certyfikaty. Przykładem jest standard PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard), który ustaliły organizacje płatnicze takie jak Visa i MasterCard. Potwierdza on spełnianie najwyższych norm dotyczących bezpieczeństwa.’

Procedura Chargeback

Chargeback, czyli obciążenie zwrotne to mechanizm, który chroni konsumentów. Procedura ta ma zastosowanie w wielu przypadkach, zarówno wtedy, gdy klient zauważy na swoim koncie transakcje, których nie rozpoznaje, ale także wtedy, gdy konsument nie był zadowolony z otrzymanych produktów lub usług. Chargeback ma też zastosowanie w przypadku pomyłek technicznych.

Aby minimalizować ryzyko wystąpienia chargebacków należy zapewnić klientowi pełną informację na temat produktów lub usług, udostępnić regulamin e-sklepu i wszelkie niezbędne informacje na temat płatności oraz polityki zwrotów i reklamacji. Warto też wysyłać klientom wiadomości mailowe na każdym ważnym etapie dokonywania zakupu, transakcji płatniczej oraz realizacji zamówienia.