Jak zachować ciągłość działania sklepu internetowego?

Jak zachować ciągłość działania sklepu internetowego?

Prowadząc sprzedaż online, Twoim głównym źródłem utrzymania jest prowadzony przez Ciebie sklep internetowy. Nietrudno się domyślić, że w wypadku jego niedostępności biznes staje w miejscu. Dlatego w poniższym artykule chciałbym pokazać Ci kilka sposobów na skuteczne zachowanie ciągłości sprzedaży.

Pamiętaj o przedłużeniu domeny

Może na pierwszy rzut oka wyda Ci się to śmieszne, ale uwierz mi – nie raz spotkałem się z sytuacją, gdy ktoś tracił domenę firmową tylko dlatego, że zapomniał o jej przedłużeniu.

Dlatego pilnowanie terminu wygaśnięcia to sprawa kluczowa dla każdego biznesu, zwłaszcza sklepu internetowego.

Mimo, że chyba wszystkie firmy współpracujące z NASK starają się poinformować mailowo o zbliżającej się konieczności przedłużenia, nie każdy pamięta, aby zrobić to od razu. Odkładamy opłacenie faktury na później, a w ostateczności zapominamy o tym zupełnie. W sytuacjach skrajnych mija termin, mija nawet kilka dodatkowych dni doliczanych przez dostawcę domen na przypomnienie sobie o obowiązku, a następne co odkrywamy to fakt, że nasz sklep przestaje sprzedawać, ponieważ… zniknął z sieci.

I wtedy zaczyna się problem. Zwłaszcza, gdy ktoś wcześniej złożył opcję na naszą domenę i wykupił ją, gdy tylko stała się wolna.

Jak sobie z tym poradzić? Najlepiej opłacić proformę od razu, albo ustawić przypomnienie na najbliższy możliwy termin.

Zadbaj o odpowiednią infrastrukturę serwerową

Sieć internetowa boryka się z setkami różnorakich problemów. Awarie serwerowni, szyfrowanie dysków, wirusy, ataki hakerskie – wszystko to sprawia, że bezpieczeństwo danych online jest tak naprawdę pozorne.

Aby możliwie najskuteczniej chronić ciągłość działania sklepu, powinieneś zainwestować w dobrą i sprawdzoną infrastrukturę serwerową.

Nie sądzę, żebyś potrzebował na tym etapie serwerów dedykowanych. Jednak gdziekolwiek masz zamiar hostować swój sklep, upewnij się, że wybierasz firmę zatrudniającą specjalistów i korzystającą z najnowocześniejszych technologii zabezpieczających.

Firma taka będzie nie tylko regularnie wykonywać backup twoich danych. W razie jakiejkolwiek awarii serwera (lub jego zaszyfrowania) umożliwia w ciągu maksymalnie kilkudziesięciu minut odtworzenie Twojego serwisu sprzedażowego w bezpiecznej lokalizacji.

Twórz regularnie kopie zapasowe w oddzielnej lokalizacji

Utrzymując sklep internetowy na najlepszych dostępnych serwerach, nie zapominaj też o samodzielnym tworzeniu kopii zapasowych. Przechowuj je na własnych dyskach, najlepiej niepodpiętych na stałe do internetu.

Dlaczego to takie ważne? Choćby dlatego, że nawet specjalistom zdarzyć się mogą bolesne upadki. Kilka lat temu w Polsce miało miejsce zdarzenie, gdy jedna z firm hostingowych utraciła nagle nie tylko dane dostępne na serwerach, ale również tworzone przez nich kopie zapasowe. Dla wielu ich klientów, którzy nie tworzyli regularnie backupów, sytuacja ta była początkiem sporych problemów. Problemów, które przerodziły się w wielotysięczne straty dla ich biznesów.

Sprzedawaj wielokanałowo

Masz dobrą firmę hostingową, domenę opłacasz regularnie, wykonujesz nawet samodzielnie kopie zapasowe swoich danych. Czy jest jeszcze coś, co możesz zrobić, aby zachować ciągłość działania sklepu internetowego? Jest – zacznij sprzedawać wielokanałowo.

Jeśli jeszcze tego nie robiłeś, rzecz jasna.

Sprzedaż wielokanałowa to nie tylko dostęp do większej grupy potencjalnych klientów. To również pewnego rodzaju zabezpieczenie na wypadek problemów z działaniem sklepu.

Wystawienie swoich towarów, np. na Allegro, daje Ci pewność, że nawet gdyby wszystkie dotychczasowe zabezpieczenia zawiodły, wciąż możesz prowadzić swój biznes w oparciu o inne kanały sprzedaży, jednocześnie odzyskując lub stawiając na nowo sklep internetowy.

Sprzedaż w internecie to ciągła walka – nie tylko z konkurencją, ale również z sytuacjami zagrażającymi bezpieczeństwu Twojego biznesu. Aby możliwie najskuteczniej się na nie przygotować, sprawdź, które z powyższych porad już wdrożyłeś w życie, a które powinieneś wdrożyć, aby zachować płynność biznesu nawet w momencie poważnej awarii.