Blog firmowy – od czego zacząć? (część I)
Jeszcze do niedawna najpopularniejszą formą internetowej reklamy były banery i artykuły sponsorowane. Dziś kluczem do sukcesu są złożone kampanie prowadzone m.in. na blogach i w obrębie mediów społecznościowych. Blog firmowy – interaktywny dziennik i wizytówka marki – to podstawa promocji w świecie e-biznesu. Pomaga on między innymi w komunikacji z klientem, zbieraniu leadów oraz budowaniu pozytywnego wizerunku marki. Niestety wiele firm, zwłaszcza tych mniejszych, wciąż nie dostrzega korzyści wynikających z jego prowadzenia.
Główne zalety posiadania firmowego bloga
1. Kreowanie wizerunku eksperta
Blog to idealny kanał do dzielenia się specjalistyczną wiedzą, ciekawostkami i wszelkiego rodzaju poradami. Przykładowo: jeśli sprzedajesz przyprawy, możesz prowadzić stronę z unikalnymi przepisami kulinarnymi, a także edukować czytelników w kwestiach związanych z gotowaniem i z poszczególnymi sposobami doprawiania potraw.
Treści docierają do szerokiego grona internautów, dlatego tak ważne jest, żeby były wartościowe i przystępnie podane. Celem prowadzenia bloga powinno być zbudowanie autorytetu marki. Branża nie gra tu żadnej roli. W każdej dziedzinie można wygenerować treści, które dostarczą fachowych informacji i pomogą zdobyć zaufanie klientów. Częste i regularne poruszanie specjalistycznych tematów sprawi, że czytelnicy będą powracać na bloga, traktując go jako profesjonalne kompendium wiedzy. To z kolei pozwoli wykorzystać stronę do budowania szerokiej bazy mailingowej. Stały czytelnik chętnie zapisze się do newslettera, żeby być na bieżąco ze wszystkimi nowinkami.
2. Budowanie świadomości marki
Prowadząc firmowego bloga, masz szansę rozpropagować wiedzę o swojej ofercie. Zastanów się, o czym chcieliby poczytać Twoi konsumenci. Wprowadzając ich w świat własnej marki, zainicjujesz dłuższą, emocjonalną relację, a z czasem zaskarbisz sobie ich szacunek, lojalność i zaufanie. Blog pozwala zaprezentować działanie firmy niejako od środka. Uchylenie rąbka tajemnicy na temat sposobu funkcjonowania przedsiębiorstwa może przynieść zaskakujące efekty. W ten sposób zbudujesz świadomość marki, nawiążesz kontakt z potencjalnymi nabywcami i zaczniesz wpływać na ich wybory odnośnie konkretnych towarów i usług.
3. Interakcja z klientem i darmowe doradztwo
Możliwość komentowania postów stwarza podstawy dla owocnej interakcji z konsumentami. Taki konstruktywny dialog z odbiorcami usług i produktów przekłada się później na konkretne, wymierne zyski. Wśród pozostałych korzyści warto wymienić także konstruktywną krytykę, związane z tym ulepszanie produktu i rosnącą liczbę zadowolonych klientów. Kontrahent komentujący przetestowany produkt nie będzie przebierał w słowach. Przedstawi swoją szczerą i obiektywną opinię, w której wypunktuje największe wady i zalety danej oferty. Takie zwrotne, a przy tym bezpłatne informacje to prawdziwy skarb – upewniają w obranej strategii albo zachęcają do zmian na lepsze.
4. Generowanie ruchu na stronie i pozycjonowanie
Blog firmowy ma także niebagatelne znaczenie dla optymalizacji strony. Ważne, żeby rozmieszczać słowa kluczowe w poszczególnych wpisach w jak najbardziej naturalny sposób. W doborze odpowiednich fraz może pomóc intuicja, postawienie się na miejscu korzystającego z wyszukiwarki klienta oraz skorzystanie z profesjonalnych narzędzi, takich jak Google Keyword Planner albo SEMSTORM. Warto pamiętać, że pojedyncze notki stanowią osobne podstrony i mają własne meta tytuły i meta opisy. Regularnie aktualizowany, umiejętnie prowadzony blog sprzyja pozycjonowaniu i znacząco wpływa na zwiększenie odwiedzin na firmowej stronie internetowej. Innymi słowy – blog jest ogromną szansą na podniesienie pozycji sklepu bądź innej strony w wynikach wyszukiwania. Z kolei większy ruch na portalu może mieć bezpośrednie przełożenie na wyniki sprzedaży.
5. Tania forma promocji
Prowadzenie bloga nie wymaga ani dużych nakładów finansowych, ani umiejętności programisty. Istnieje sporo platform blogowych, które są intuicyjne w obsłudze, a przy tym zupełnie darmowe. Edycja tekstów nie powinna sprawić problemu nawet komputerowemu laikowi. Co innego z tworzeniem treści – to wymaga już konkretnej, specjalistycznej wiedzy. Trudno wymagać, żeby osoba, która nie ma absolutnie nic wspólnego z branżą budowlaną, napisała o niej ekspercki artykuł i przemyciła w nim informacje dotyczące oferty. Za tworzenie treści na blogu muszą odpowiadać albo osoby wykształcone w danym zakresie, albo posiadające możliwość wykonania obszernego researchu. Mimo wszystko prowadzenie bloga jest znacznie tańsze od innych form kampanii marketingowych. Trzeba jednak pamiętać, że to bardzo czasochłonny proces, który wymaga konsekwentnej, wytrwałej pracy. W końcu nie zaobserwujemy zwiększenia sprzedaży z dnia na dzień.
Twarde dowody, czyli kilka statystyk
Badania przeprowadzone przez Hubspot jasno dowodzą, że jeśli specjaliści działający w sektorze B2B regularnie blogują, osiągają aż 67% więcej leadów . Z kolei e-marketerzy, którzy skupiają się na blogowaniu, cieszą się 13x większym prawdopodobieństwem uzyskania zwrotu z inwestycji. Generowane w ten sposób leady pomagają zwiększyć sprzedaż bez dodatkowej reklamy.
Blogujące firmy odnotowują 97% więcej linków odsyłających do swojej strony . Zapewnianie czytelnikom wartościowych treści skutkuje wzrostem ilości cennych odnośników. Inne portale też chcą być pomocne i wiarygodne, dlatego kierują internautów do przydatnych artykułów. Warto zaznaczyć, że blogi są wymieniane w pierwszej piątce najbardziej zaufanych źródeł internetowej informacji . Jeśli więc chcesz przekonać klientów do swojej oferty, wykorzystaj swoje posty do zaprezentowania się z jak najlepszej strony.
Przy innej okazji Hubspot przebadał wpływ częstotliwości blogowania na generowanie leadów oraz na ruch na stronie . W sieci dostępna jest prezentacja ukazująca szczegółowe wyniki przeprowadzonych badań. Jak się okazało – firmy, które postowały od 16 do 20 razy w miesiącu, odnotowały 2x większy ruch od przedsiębiorstw, które umieszczały w tym czasie maksymalnie 4 notki. Z kolei przy ponad 20 postach różnica była aż pięciokrotna! Wraz z zainteresowaniem stroną rosła także liczba leadów. 16-20 artykułów na miesiąc dawało ich aż 3x więcej niż zupełny brak aktywności. Po przekroczeniu magicznej granicy 20 postów różnica była już czterokrotna.
Nie bez znaczenia okazała się również liczba wszystkich dostępnych na stronie artykułów. Przedsiębiorstwa, które posiadały na swoich blogach ponad 200 notek, cieszyły się dokładnie 4,6x większym ruchem na stronie niż te z maksymalnie 20 postami. Zebrały one także 3,5x więcej leadów .
Warto też wspomnieć, że aż 81% amerykańskich konsumentów przyznało, że ufa radom zamieszczanym na branżowych blogach . Przytoczone statystyki nie pozostawiają złudzeń – firmowe blogi mają wymierny wpływ na funkcjonowanie firmy w e-biznesie.
Źródło: Olivia Allen, 6 Stats You Should Know About Business Blogging in 2015, http://blog.hubspot.com/marketing/business-blogging-in-2015/, [dostęp: 13 IV 2016].
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!