FAQ: blog firmowy (część II)

FAQ: blog firmowy (część II)

1. Kiedy zacząć prowadzenie bloga?

Żeby wystartować, wystarczy jeden dobry artykuł. Nie ma sensu zakładać bloga bez żadnego gotowego contentu, ale nie ma też potrzeby, żeby gromadzić wcześniej większą liczbę tekstów.

2. Jak pisać i jak formatować artykuły?

Należy pisać językiem przyjaznym zarówno dla czytelników, jak i dla robotów Google. Przyda się tutaj pewna doza kreatywności. Słowa kluczowe muszą pojawiać się naturalnie i w nie za dużych ilościach. Niestety nie ma zgody co do tego, ile takich fraz powinno się znaleźć w jednym tekście. Jedni uważają, że ich procentowy udział powinien wynosić do 4,5%, a inni, że powinien zamknąć się już w 3%.

Skomplikowane informacje należy upraszczać i przybliżać czytelnikowi na konkretnych przykładach. Pozbądź się nic nie wnoszących fragmentów i postaw na wartościowy przekaz.

Tekst musi być wartościowy, a najlepiej napisany w formie poradnika. Dobrym zabiegiem jest zwracanie się do czytelnika na „ty” – nie warto jednak popadać w zbytnie zażyłości. Za wszelką cenę unikaj zwartych bloków tekstu. Zamiast tego dziel artykuł na mniejsze akapity, wytłuszczaj lub pochylaj najważniejsze informacje oraz używaj numerowanych i punktowanych list. Żeby nakłonić użytkowników do komentowania, dobrze jest zakończyć swój tekst pytaniem otwartym.

3. Jak tytułować teksty?

Tutaj także należy zadbać i o uwagę czytelnika, i o algorytmy wyszukiwarek. Tytuł musi być chwytliwy i powinien składać się z 5 lub 6 wyrazów. Nie warto przekraczać 60 znaków – reszta i tak nie wyświetli się w Google. Sprawdzoną metodą jest rozpoczynanie tytułu od cyfry (np. „5 zasad…”, „7 sposobów na…”).

Dobrze, jeśli tytuł zawiera słowa kluczowe, które pomogą w uzyskaniu wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Zdanie musi jednak brzmieć absolutnie naturalnie. Zbyt wiele znaków przestankowych i dużych liter spowoduje, że Google po prostu zmodyfikuje całe misternie opracowane wyrażenie. Tytuł może być wykrzyknieniem, pytaniem albo zabawnym, słownym żartem – wszystkie chwyty są tu dozwolone!

4. Gdzie szukać inspiracji?

Najprostszym rozwiązaniem będzie przypatrzenie się blogom konkurencji i dyskusjom na tematycznych forach. Trzeba jednak pamiętać, że blog powinien budować wizerunek eksperta. Kopiowanie cudzych artykułów nie przybliży nikogo do osiągnięcia takiego efektu. Mało tego – może ściągnąć na autora surowe konsekwencje pod postacią filtrów, a nawet banów nakładanych przez Google. Postaraj się wyedukować potencjalnych klientów i przemycać informacje o produkcie w szerszych, około tematycznych artykułach. Zamiast pisać notkę tylko o jednym typie płytek ceramicznych, możesz zaproponować tekst o nowoczesnym urządzaniu łazienki. Zamiast wprost reklamować swoje kłódki – napisać notkę o popularnych mostach zakochanych.

5. Jak często zamieszczać wpisy?

Pisz regularnie i w takich odstępach, jakie pozwolą Ci na stworzenie unikalnego, wartościowego contentu. Praktyka czyni mistrza – z czasem zdobędziesz doświadczenie i rozwiniesz swoje umiejętności, a w związku z tym będziesz pisał coraz częściej. Jak dowodzą wspomniane wyżej badania firmy Hubspot, najlepsze efekty przyniesie publikacja ponad 20 notek w miesiącu. Nie udostępniaj nowych tekstów w środku nocy – postaraj się zamieszczać gotowe artykuły przed 13:00.

6. Co powinno znaleźć się na blogu, a czego lepiej unikać?

Trzeba zdawać sobie sprawę, że czytelnika wprawdzie da się skutecznie przyciągnąć, ale równie łatwo można go do siebie zrazić. Blog nie może być ciągłą reklamą Twoich usług (albo, co chyba jeszcze gorsze, niekończącą się instrukcją obsługi oferowanych produktów). Takie treści nie przyciągną na dłużej żadnych czytelników. Wpisy powinny traktować o różnorodnych zagadnieniach związanych z branżą. Można nawiązywać do oferty nawet w każdym artykule, ale nie mogą to być nawiązania nachalne albo nieprzydatne z punktu widzenia odbiorcy.

E-marketerzy często mają problem z linkowaniem źródeł informacji w treści postów. Nie są oni w stanie ocenić, czy taki zabieg wywoła pozytywne, czy raczej negatywne skutki. Jedni specjaliści twierdzą, że odsyłanie do wysokiej jakości źródeł będzie mile widziane i podniesie pozycję tekstu w wyszukiwarce. Inni podkreślają, że linkowanie poradników i blogów konkurencji to wyświadczanie sobie niedźwiedziej przysługi.

Oprócz podziału tekstu na oznaczone śródtytułami akapity, pamiętaj o urozmaicaniu artykułów dodatkowymi materiałami. Świetnie sprawdzą się wszelkie infografiki, zdjęcia, wykresy, diagramy, instruktaże wideo i inne tego typu wizualizacje. Zwracaj przy tym uwagę na prawa autorskie. Kopiując czyjąś grafikę, potrzebujesz oficjalnej zgody albo licencji, chyba że korzystasz ze sprawdzonych stron oferujących darmowe zdjęcia.

Podsumowanie

Firmowy blog to doskonałe narzędzie budowania relacji z klientem, kształtowania wizerunku marki i gromadzenia leadów sprzedażowych. Żeby taka forma promocji odniosła pełny sukces, należy pojmować ją jako metodę autokreacji, a nie autopromocji. Choć blogowanie to stosunkowo nowy sposób komunikacji z konsumentem, z pewnością warto zainwestować swoje siły w intensywną działalność na tym polu.

 

Źródło:

Jacek Pastuszko, Słowa kluczowe – jak je rozmieszczać?, http://jacekpastuszko.pl/slowa-kluczowe/, [dostęp: 13 IV 2016].

Krzysztof Płaneta, Jak pisać bloga firmowego lub bloga sklepu internetowego, http://cdn2.hubspot.net/hub/53/file-13221878-pdf/docs/ebooks/lead-generation-lessons-from-4000-businesses.pdf/, [dostęp: 13 IV 2016].

Cyrus Shepard, Is External Linking Good For SEO?, https://moz.com/blog/external-linking-good-for-seo-whiteboard-friday, [dostęp: 13 IV 2016].

Anna Garwolińska - SEMSTORM
SEMSTORM to profesjonalne narzędzie wspierające działania SEO, zajmujące się analizą słów kluczowych. Każdego dnia, dzięki wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii, dostarcza zaawansowanych danych dotyczących widoczności stron internetowych, działań konkurencji oraz reklam tekstowych. Pozwala zaplanować skuteczną kampanię oraz monitorować jej efekty.
Więcej artykułów tego autora