Deep learning w eCommerce – co to takiego i jak zmieni naszą pracę?
Ludzki mózg zawiera około sto miliardów neuronów, a synaps, czyli połączeń między neuronami jest kilkaset bilionów. Na tą chwilę nie da się odwzorować tak dużej sieci neuronowej nadając jej tak ogromną moc obliczeniową, lecz deep learning, czyli głębokie uczenie zmierza w tym właśnie kierunku.
Czym jest technologia deep learning?
Jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi sztucznej inteligencji, czyli deep learning, to nic innego jak systemy informatyczne, które swoją budową i funkcjonowaniem przypominają pracę mózgu. System odtwarza sieć neuronową, która pozwala na głębokie uczenie. I to uczenie, opiera się na kognitywnym przetwarzaniu danych, a więc na podstawie analizy działania mózgu, umysłu oraz zmysłów.
Deep learning vs machine learning
Machine learning i deep learning różnią się jedną zasadniczą kwestią. Uczenie maszynowe bazuje na analizie danych na podstawie algorytmów uczących się i modeli analitycznych. Oznacza to, że człowiek musi wprowadzić dane w formie licznych przykładów i nauczyć maszynę jak czerpać z nich wiedzę, a do tego to człowiek musi usunąć pojawiające się błędy. Tym samym praca maszyny jest zależna od człowieka i wprowadzonych przez niego danych, a więc od tradycyjnego programowania.
Uczenie głębokie opiera się na wielowarstwowych sieciach neuronowych, które umożliwiają komputerowi samodzielne myślenie. Technologia ta pozwala na kognitywne poznawanie świata, a więc z pomocą rozpoznawania mowy, obrazów, obiektów. Komputer działający w oparciu o sieci neuronowe jest jak małe dziecko, które uczy się świata poprzez zmysły, w tym wypadku analogicznie do wzroku i słuchu.
Zdolność do rozumienia
Deep learning, czyli współczesne systemy uczące się, poprawiają zdolność komputerów do klasyfikowania, opisywania danych, rozpoznawania i wykrywania, czyli wszystkiego, co składa na zdolność rozumienia. Tym samym maszyny, których funkcjonowanie opiera się o deep learning doskonale radzą sobie z danymi nienumerycznymi, jak choćby rozpoznawanie mowy czy klasyfikowanie obrazów. Ale jak to wszystko może wpływać na branżę e-commerce?
Deep learning i systemy uczące się w e-commerce
Sztuczna inteligencja, w tym deep learning, jest bez wątpienia kluczem do rozwoju e-commerce. Już teraz uczenie maszynowe pozwala wspierać działalność e-sklepów, choćby poprzez optymalizację wyników wyszukiwania, rozpoznawanie obrazu, wirtualnych doradców czy chatboty.
Jednym z rozwiązań możliwym dzięki deep learning jest wprowadzenie inteligentnych rekomendacji zakupowych. E-sklepy będą mogły w jeszcze większym stopniu automatyzować obsługę klienta. Możemy się też spodziewać pogłębionej analizy danych, które będą wspierać działania marketingowe i sprzedażowe. Łatwiejsze będzie pozyskanie danych demograficznych.
Niewątpliwie zaawansowane technologie pomogą także szacować prawdopodobieństwo konwersji, zwiększając maksymalnie efektywność kampanii reklamowych, w tym retargetingu. W tym ostatnim wypadku na razie posługujemy się systemami opartymi o uczenie maszynowe, te zaś w kolei opierają się na algorytmach stworzonych w oparciu o ludzką intuicję. Z kolei algorytmy opierające się o deep learning będą mogły przeanalizować dane, bez konieczności opierania się o narzucone im reguły, wzory i instrukcje.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!