10 najczęstszych błędów, jakie popełniają właściciele sklepów e-commerce
Sklepy online są dziś zjawiskiem naturalnym. Jednak prowadząc biznes online popełniają wiele błędów. My wybraliśmy 10, których powinieneś się wystrzegać. Unikaj ich, a Twój sklep na pewno odnotuje wzrost finansowy.
Mnogość pojawiających się sklepów online jest wręcz przytłaczająca dla potencjalnego klienta. Szukając odpowiedniego produktu czy usługi dla siebie, nie zawsze jednak trafi na Twój sklep? Prawdopodobnie winne są temu błędy, które popełniasz.
Przygotowaliśmy dla Ciebie listę najpopularniejszych z nich. Jeżeli odnotowujesz je w swoich działaniach – powinieneś je wyeliminować.
1) Mało intuicyjna strona internetowa
Gdy na Twoją stronę trafi potencjalny klient – zrezygnuje z zakupów, gdy będzie musiał długo szukać odpowiednich ikonek. W dodatku powinieneś zwrócić uwagę na kwestie rejestracji. Jeżeli jest ona długotrwałym procesem – konsument na pewno niechętnie do niej przystąpi.
Co więcej, coraz większym powodzeniem cieszą się strony, gdzie aby kupić konkretny produkt nie trzeba się rejestrować.
Postaraj się też, aby cały kokpit był minimalistyczny i ogranicz ilość rozpraszaczy. Zawrzyj też treści na temat przesyłki i płatności. Najlepiej, gdyby były do tego stosowne linki, które odeślą kupującego do odpowiedniej zakładki.
2) Brak dostosowania strony do urządzeń mobilnych
Coraz więcej z nas swoich zakupów dokonuje za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Kupujemy będąc w autobusie, tramwaju, pociągu. Pamiętaj o tym, że jeżeli Twoja strona nie będzie dostosowana do odczytu na urządzeniach typu tablet czy smartfon – stracisz klienta. Ten punkt wydaje się być lekkim niedopatrzeniem, lecz dziś to jeden z najistotniejszych kwestii e-commerce.
3) Zbyt minimalistyczny opis produktu
Kiedy masz już stronę, powinieneś skupić się na oferowanych produktach i usługach. Zwróć uwagę na rzetelność i kompletność danych na temat produktu w opisie. Najczęstsze błędy właścicieli sklepów e-commerce to pomijanie detali.
Gdy sprzedajesz urządzenie kuchenne – pisz nie tylko o działaniu, ale również o designie i pomocnych antypoślizgowych elementach. Jeżeli sprzedajesz ubrania – dokładnie opisz skład materiału, kolor, dodatkowe elementy, które są słabo widoczne na zdjęciu, a także długość i szerokość poszczególnych elementów. Sprzedając usługi – nie zapomnij opisać nawet najmniejszych szczegółów, aby klient nie był rozczarowany, gdy taką otrzyma. Jeżeli tego nie zrobisz, te błędy mogą skutkować utratą klienta.
4) Nieestetyczne i nieekologiczne opakowania
Nikt nie lubi dostać przesyłki, która wygląda nieatrakcyjnie, a już na pewno gdy jest uszkodzona. Zadbaj o to na poziomie wysyłki. Zabezpiecz swoje produkty. Na Twoją korzyść zadziała również fakt, iż proponowane przez Ciebie opakowanie będzie wykonane z materiałów ekologicznych. Wówczas, także po rozpakowaniu klient będzie wiedział, gdzie wyrzucić zbędny towar i doceni to, że wspierasz środowisko.
5) Niezwracanie uwagi na konkurencję
Pamiętaj, że konkurencja nigdy “nie śpi”. Przeglądaj konkurencyjne ceny, oferty, usługi i zastanów się, w jaki sposób możesz się wyróżnić na ich tle. Nie zawsze tym czynnikiem jest cena. Może to być równie dobrze darmowa dostawa lub zwrot. Jakość proponowanych usług również ma znaczenie.
Czasem klient jest w stanie zapłacić Twojej firmie dwukrotnie wyższą sumą niż firmie konkurencyjnej, jeżeli usługi i produkty są najwyższej jakości. Dobrze jest również uzyskać certyfikaty i patronaty, które również będą potwierdzeniem tego, co w przyszłości zobaczy konsument.
6) Zaniedbywanie SEO
Wiele z firm korzystających z możliwości e-commerce uważa, że jeżeli ich produkty będą wystarczająco dobre- klient sam do nich trafi. Nic bardziej mylnego! Stosowanie słów kluczowych, pożądanych przez internautów fraz i cierpliwość sprawią, że Twój sklep trafi na pierwsze strony wyszukiwarki Google.
Jeżeli Twój sklep nie będzie widoczny w wyszukiwaniach – straci na tym jego wizerunek. Potencjalny klient nie będzie pewien solidności, ani uczciwości Twojego sklepu.
7) Nieproponowanie podobnych produktów
Nie lubisz narzucać się klientowi, dlatego unikasz propozycji produktów pokrewnych? Błąd! Jeżeli Twój klient szuka konkretnego przedmiotu bądź usługi, ale jest ona niedostępna – zaproponuj mu coś podobnego. Być może nie odbiegają one od siebie aż tak bardzo, a Twój klient będzie jeszcze bardziej zadowolony?
Skorzystaj w tym celu z możliwości, które niesie za sobą sztuczna inteligencja. Za pomocą maszynowego uczenia, potrafi ona nie tylko poznać przeszłe preferencje, ale także umożliwi Twoim klientom dotarcie do upragnionego zakupu. Jeżeli jednak to nie zachęci ludzi do zakupu, pamiętaj także o zaznaczeniu możliwości dotyczącej wysłania informacji o dostępności tego produktu lub usługi.
8) Brak mierzalności obecności użytkowników
Błędy popełniane przez sklepy to także braki w sposobach mierzalności obecności użytkowników na stronie.Tworzenie takich danych, może być bardzo przydatne w przyszłości. Warto wiedzieć, czy najwięcej wejść do sklepu jest poprzez Facebooka, Google’a czy inne metody. Dobrze również zadbać o statystyki na temat błędów na stronie, najchętniej kupowanych produktów, a także liczby kliknięć konkretnego przycisku na stronie.
9) Lekceważenie e-mail marketingu
E-mail marketing jest jedną z lepszych form informowania o nowych produktach, usługach. Dzięki niemu również, Twój klient będzie posiadał informacje dużo wcześniej, niż inni.
Ponadto maile będą spersonalizowane i zyskasz zaufanie klienta. Dzięki bazie mailingowej dowiesz się również więcej o samych użytkownikach. O narzędzia nie musisz się martwić, ponieważ rynek oferuje ich naprawdę sporo, m.in. FreshMail, GetResponse, MailChamp, Campayn, Sendpulse, itd.
10) Brak wsparcie online dla użytkowników
W tym przypadku również można liczyć na pomoc sztucznej inteligencji. W kontakcie z klientami przydatne mogą okazać się chatboty, a także możliwość konsultacji mailowej lub za pomocą serwisów społecznościowych. Popularne są również live chaty i formularze kontaktowe. Dzięki temu Twój klient poczuje, że zakupy są zrobione w bezpieczny sposób i jeżeli dostaje jasną informację – na pewno wróci.
Jeżeli wyeliminujecie te błędy w swojej działalności – jest duża szansa, że odniesiecie sukces. Prawdopodobnie również, wielu czytelników naszego serwisu dopiero planuje wprowadzenia sprzedaży e-commerce. Pamiętajmy, że to nie wszystkie błędy, jednak na pewno te bardziej istotne. Mamy nadzieję, że artykuł będzie przydatny dla wszystkich, którzy prowadzą sprzedaż e-commerce i błędów w tej branży będzie coraz mniej.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!