Eksport i e-eksport po czasie koronawirusa – co się zmieni?
29 kwietnia odbyła się trzecia debata z cyklu Debat Gospodarczych Online, organizowanych przez Izbę Gospodarki Elektronicznej oraz Teamster Advisory Group, organizatora międzynarodowej konferencji Poland Meets International.
Tematem dyskusji był eksport i e-eksport w dobie pandemii koronawirusa. Debatę poprowadził dziennikarz Wojciech Szeląg z Polsatu. Gośćmi byli natomiast Adam Tomczak, Prezes Zarządu X-press Couriers, Przemysław Lutkiewicz, Wiceprezes Zarządu Grupa LPP oraz Katarzyna Warchał, Prezes IKEA Purchasing Polska.
Debaty Gospodarcze Online
Celem debat gospodarczych online jest wykreowanie możliwych scenariuszy rzeczywistości po izolacji oraz określenie możliwych strategii i planów działania w zmienionych warunkach, aby przeciwdziałać skutkom ekonomicznym kryzysu.
Zależy nam na dyskusjach i rozmowach o charakterze gospodarczym. Liczba uczestników, którzy wzięli udział we wszystkich trzech debatach pokazała, że pomysł się sprawdził. Dyskusja z udziałem znanych i szanowanych ludzi biznesu na temat wizji przyszłej Polski po niewątpliwie trudnym i kryzysowym momencie, jakim jest pandemia, jest inspiracją dla wszystkich – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej
W dobie pandemii i walki z wirusem chcemy razem z naszymi partnerami popatrzeć w przyszłość, aby znaleźć możliwie najlepsze scenariusze, plany i energię do przeciwstawienia się skutkom gospodarczym izolacji. Zależy nam, aby debaty były wsparciem, a może i drogowskazem, do działania po czasie wirusa, wspólnej inicjatywy oraz szerokiego pola widzenia z perspektywy wielu branż w gospodarce, zarówno polskiej, jak i europejskiej, co leży u podstaw Poland Meets International – Łukasz Woźnica, prezes Teamster Advisory Group
Podczas trzeciej Debaty Gospodarczej Online „Zbliżenie ekonomiczne po izolacji – eksport i e-eksport po czasie koronawirusa” eksperci z różnych branż podzielili się swoimi spostrzeżeniami nt. wyzwań, szans i zagrożeń, które stoją przed przedsiębiorstwami w dobie pandemii. Wszyscy goście debaty jednogłośnie zgodzili się, iż obecna sytuacja wymusza reakcje na zachodzące zmiany i dostosowanie względem nich modelu biznesowego. Zmieniają się bowiem nie tylko warunki pracy, ale i zachowania klientów.
Co więcej, rozmówcy zapewnili, że warto wychodzić z działalnością zagranicę i przedstawili, jak to wygląda z perspektywy reprezentowanych przez nich branż.
Możliwe scenariusze
Przemysław Lutkiewicz, Wiceprezes Zarządu Grupy LPP, zaznaczył, że rynki będą się otwierały w różnym tempie, często z dnia na dzień, co będzie utrudnieniem w organizacji pracy. Ponadto, firmy, którym w eksporcie towarzyszą podwykonawcy, czy to z branży meblarskiej czy budowlanej, napotykają na niezależne utrudnienia przy współpracy.
Z kolei Katarzyna Warchał, Prezes IKEA Purchasing Polska, zwróciła uwagę, że w eksporcie dużo zależy od lokalizacji oraz struktury odbiorców. Największym wyzwaniem stojącym przed eksportem będzie ochrona produktów i rynków własnych.
Adam Tomczak, Prezes Zarządu X-press Couriers, w dyskusji skupił się szczególnie e-commerce i e-eksporcie. Jako ciekawy przykład cyfryzacji biznesu podał firmy, które nie myślały o sprzedaży online, a teraz szybko przechodzą na ten kanał. Należą do nich np. restauracje, które nie myślały o e-commerce, teraz ich oferta nie różni się od sklepów internetowych.
Partnerami wydarzenia byli Warszawska Izba Gospodarcza, Racus, Twoje Miejsca, Klub Inteligencji Biznesu, agencja Moxie, Apifonica orz Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach.
Nagranie z debaty dostępne jest pod tym linkiem.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!