Porównywarki cenowe – jak robić to dobrze?

Porównywarki cenowe – jak robić to dobrze?

Wraz ze wzrostem popularności sklepów Internetowych, rośnie również zainteresowanie porównywarkami cenowymi. Badanie Gemius wskazuje, że aż 63% osób, deklarujących robienie zakupów on-line, korzysta z tego typu narzędzi.

Najbardziej znane porównywarki w Polsce to Ceneo, Skąpiec, Nokaut i Okazje.info. Niezaprzeczalnym liderem jest Ceneo, które miesięcznie odwiedzane jest przez 7 milionów użytkowników. Na kolejnych miejscach są Nokaut – 2,5 miliona, Skąpiec – 2,3 miliona oraz Okazje.info – niecałe 2 miliony użytkowników miesięcznie.

Przyjrzyjmy się statystykom Ceneo: w lipcu 2015r. na tej witrynie swoje produkty oferowało 5 tysięcy sklepów, proponując łącznie 8 milionów artykułów i tym samym generując stronie aż 71 milionów odsłon.

Jak wskazują dane, porównywarki cenowe zyskały w Polsce ogromną popularność. Miliony internautów, chcących zrobić zakupy w sieci, poszukuje najatrakcyjniejszych ofert właśnie na tego typu stronach.

Co zyskuje właściciel sklepu wystawiającego się w porównywarce?

Podstawową korzyścią dla sprzedawcy jest tania i skuteczna promocję. Ze względu na ogromny ruch w porównywarkach zapewniasz sobie dostęp do szerokiej bazy potencjalnych klientów bez dużych wydatków na marketing. Według statystyk Ceneo, porównywarki są odpowiedzialne za generowanie do 40% ruchu w sklepie internetowym. Obecność w tych serwisach również częściowo rozwiązuje problem SEO – wyszukiwarki wysoko pozycjonują wyniki z tego typu witryn.

Dodatkowo, otrzymujesz dostęp do zaawansowanych narzędzi analitycznych, które wskazują aktualne informacje o ilości przekierowań i czasie pobytu klienta na stronie Twojego sklepu. Takie dane pozwolą Ci przeanalizować mocne i słabe punkty swojej oferty. Dowiesz się, który element na stronie internetowej można promować lepiej, które produkty są najpopularniejsze oraz w jakich rejonach Polski warto zainwestować w promocję.

Jako sklep masz realny wpływ na popularność Twojej oferty, a co za tym idzie – większe zyski. Porównywarki oferują w tym celu szereg funkcji, takich jak promowanie produktu oraz programy typu „Zaufane Opinie”. Dbaj o jakość obsługi klienta, ciesz się pozytywną opinią na rynku i większymi zyskami.

Co jest ważne to fakt, że płacisz za efekt, czyli przejście konsumenta z porównywarki do Twojego sklepu, a nie za samo umieszczenie reklamy w danym miejscu.

Jakie korzyści przynoszą porównywarki dla klienta?

Nie bez powodu porównywarki są tak popularne wśród konsumentów. Sprawdzenie produktu w Internecie pozwala porównać oferty wielu sprzedawców, poznać ceny, opis produktu, dostępność, lub opcje dostawy – a wszystko to w jednym miejscu. Wielkim atutem jest również system opinii wystawianych przez konsumentów. Klienci chętniej wybierają ofertę resellera, mającego dużo pozytywnych komentarzy, ponieważ czyni to go wiarygodnym i rzetelnym sprzedawcą. Kolejnym plusem jest możliwość bezpośredniego przejścia na stronę sklepu i dokonania szybkiego zakupu.

O czym warto pamiętać i na co uważać?

Jak widać, obecność na porównywarkach przynosi szereg korzyści zarówno Tobie, jak i Twojemu klientowi. Jest jednak kilka aspektów, na które warto zwrócić uwagę. Oto one:

 

1. Puste przekliki

W związku z tym, że płacisz właścicielowi porównywarki za każde przejście użytkownika do Twojego sklepu, pojawia się ryzyko nieefektywnych kliknięć – klient wchodzi na stronę sklepu, ale nic nie kupuje. Zwróć uwagę, czy możesz poprawić sposób prezentacji oferty na swojej stronie. Jeśli zauważysz duże ilości pustych przeklików, może to również oznaczać nieuczciwe generowanie dodatkowych kosztów przez konkurencję.

 

2. Błędne łączenie produktów

Mimo, że porównywarki to bardzo inteligentne mechanizmy, nawet one nie są nieomylne. Potrafią źle łączyć dane produkty, tworząc ogromne różnice cenowe w ofercie lub rozłączają ofertę jednego produktu na dwie osobne karty. Sprawdzaj, czy w Twojej ofercie nie pojawiają się takie błędy. Zanim porównywarka zacznie indeksować Twój sklep, musisz przygotować dla niej plik z jego asortymentem. Zapoznaj się szczegółowo z wytycznymi, jak taki dokument powinien być zbudowany. Poprawnie stworzony arkusz zmniejsza ryzyko błędnego łączenie produktów.

 

3. Odpowiedni wybór porównywarki

Najlepiej byłoby promować się we wszystkich możliwych źródłach. Rozważ jednak, czy warto. Dokonaj analizy konkurencji – gdzie się znajduje i gdzie promuje swoje produkty. Wybierz to źródło, które pozwoli Ci dotrzeć do największej liczby klientów. Zazwyczaj wybór jednej dominującej w Twojej branży porównywarki jest korzystniejszy, niż wystawianie się na wszystkich.

 

4. Obserwuj konkurencję

W niektórych branżach porównywarki okazują się nieprzydatne ze względu na specyficzną ofertę. Na przykład sklep meblowy, który przedstawia klientowi poglądowe ceny, modyfikowane na późniejszym etapie współpracy przez obróbkę czy rabaty, nie ma potrzeby wystawiać się w porównywarce. Monitoruj, gdzie znajduje się Twoja konkurencja i na bieżąco sprawdzaj, jak zmieniają się ceny, dostępność oraz koszty wysyłki. Świadomość tego, co dzieje się na rynku, pozwoli Ci dopasować swoją ofertę tak, by Twoje zyski były jak największe.

 

5. Unikaj walki cenowej

Obecność na porównywarkach może skłaniać ku bitwie cenowej z konkurencją. Liczy się przecież najniższa cena, prawda? Niekoniecznie. Czasem warto skorzystać z opcji promowania produktu, która będzie bardziej opłacalna niż obniżanie ceny. Pamiętaj też, że oprócz ceny, klienci zwracają dużą uwagę na koszty wysyłki, dostępność produktu i opinie. Dbając o te aspekty, możesz uniknąć obniżania cen, a jednocześnie nie tracić na atrakcyjności oferty.

 

6. Dbaj o koszty dostawy

Zgodnie z raportem Gemius, aż 41% e-klientów deklaruje wysokie koszty dostawy jako główną wadę zakupów w Internecie. Warto więc podjąć odpowiednie działania, by te koszty zmniejszyć. Często nie sam produkt i jego cena, a koszt wysyłki i czas dostawy są przyczyną rezygnacji klienta z oferty.

Wybór należy do Ciebie

Jeśli chcesz zwiększyć zasięg swojego sklepu, to bez wątpienia jego obecność w porównywarce cenowej jest obowiązkowa. Gdy nie jesteś pewien, czy jest to dobre rozwiązanie dla Twojego biznesu – wypróbuj mniej popularne porównywarki, które za darmo umieszczą Twoją ofertę w swoim katalogu. Po dłuższych testach będziesz mógł łatwiej podjąć decyzje, czy to narzędzie jest warte inwestycji. Zbadaj dokładnie swój rynek i wybierz, które rozwiązanie będzie dla Ciebie najkorzystniejsze. To Ty jesteś ekspertem w swojej branży – dopasuj odpowiednią strategię i zacznij działać, by cieszyć się większą popularnością i zyskami.

Źródło: https://www.gemius.pl/files/reports/E-commerce-w-Polsce-2015.pdf

Artykuł pierwotnie ukazał się na blogu Szpiegomat.pl

Robert Strelau - Szpiegomat.pl
Szpiegomat.pl to narzędzie dla sklepów internetowych, producentów i dystrybutorów, które przedstawia bieżące porównanie oferty z ofertami konkurencji. Pozwala szybko sprawdzić atrakcyjność oferty sklepu i ułatwia zarządzanie polityką cenową. Szpiegomat wyposażony jest w mechanizm sugestii, który wskazuje potencjalne miejsca optymalizacji cen i pomaga wykorzystać szanse na zwiększenie sprzedaży oraz maksymalizację marży.
Więcej artykułów tego autora