Google Analytics dla e-commerce – co analizować w narzędziu?
Chcesz wiedzieć, kim są Twoi klienci? Skąd najczęściej trafiają do Twojego sklepu internetowego? Kiedy i o której dokonują najwięcej transakcji? Ile razy wracają do sklepu, zanim sfinalizują zakup? W którym momencie wielu z nich porzuca koszyk? Na te i inne pytania odpowie Google Analytics – narzędzie niezastąpione w każdym sklepie internetowym!
Google Analytics to darmowe i bardzo rozbudowane narzędzie do zbierania danych o aktywności użytkowników danej strony internetowej. Właściwie wykorzystywane jest niezastąpionym źródłem wiedzy o zachowaniach klientów. Dzięki pozyskanym danym można ulepszyć sklep internetowy, zoptymalizować działania marketingowe i poprawić wyniki sprzedaży.
Źródła ruchu na stronie, czyli skąd przychodzą użytkownicy?
Potencjalni klienci Twojego sklepu mogą pojawić się w nim z pięciu głównych źródeł. Przede wszystkim są to wejścia z wyszukiwarek, zarówno pochodzące z organicznych wyników wyszukiwania (organic search), jak i z płatnych kampanii (paid search). Mamy także wejścia bezpośrednie, a więc poprzez wpisanie adresu sklepu internetowego (direct). Użytkownicy trafiają też do Twojego sklepu poprzez linki z różnych stron i serwisów internetowych. Ruch na stronie możesz pozyskać także z mediów społecznościowych (social). Ostatnim źródłem są z kolei otagowane linki, których źródłem są np. programy partnerskie czy też kampanie reklamowe (referral).
Po co Ci wiedza o tym, skąd przychodzą użytkownicy? Przede wszystkim po to, by zoptymalizować działania marketingowe. Jeśli większość ruchu pochodzi z social media, warto zintensyfikować działania promocyjne w tych kanałach komunikacji, jeśli z kolei najwięcej użytkowników przybywa z wyszukiwarek, to dobrym wyjściem będzie pozycjonowanie strony lub kampanie w ramach Google Ads. I odwrotnie – jeśli prowadzona przez nas kampania reklamowa nie dostarcza do sklepu oczekiwanej liczby klientów, to warto zastanowić się, czy nie lepiej przenieść budżet na działania marketingowe w inne miejsce.
Dane na temat klientów, a więc kim są użytkownicy e-sklepu?
Gdy wiesz, skąd przybywają Twoi potencjalni klienci, możesz zacząć analizować, kim oni są. Dzięki Google Analytics poznasz dane demograficzne, jak płeć, wiek czy lokalizacja. Dowiesz się też, z jakich urządzeń, systemów i przeglądarek korzystają osoby odwiedzające Twój sklep. Poznasz też ich zachowania. Czy są to osoby nowe czy powracające na stronę? Jakie hasła wpisują w wyszukiwarce wewnętrznej? Jakie podstrony są najczęściej odwiedzane? Jak wygląda ścieżka zakupowa? Cennej wiedzy dostarczają też takie wskaźniki jak średni czas trwania sesji, liczba sesji, odsłon czy też współczynnik odrzuceń.
Współczynnik konwersji
Jednym z najważniejszych wskaźników w sprzedaży jest współczynnik konwersji. Wyraża się go poprzez procentową liczbę użytkowników strony www, która dokonała oczekiwanej przez nas akcji w stosunku do wszystkich odwiedzających witrynę. Dla sklepu internetowego będzie to oczywiście sfinalizowanie transakcji. W przypadku innych stron może to być wypełnienie formularza kontaktowego, kliknięcie w określony link, pobranie przygotowanego pliku i wiele innych działań. Analizując w czasie wahania współczynnika konwersji, możesz zweryfikować, czy określone akcje promocyjne, wdrożone działania optymalizacyjne lub zmiany wprowadzone w e-sklepie przyniosły oczekiwany efekt.
Google Analytics a e-commerce
Tworząc narzędzie analityczne, Google przewidziało moduł dedykowany sklepom internetowym. Dane w module e-commerce to przede wszystkim dane na temat transakcji. Oprócz wyżej opisanego współczynnika konwersji poznasz też liczbę transakcji i aktualną wysokość przychodów, dowiesz się, jaka jest średnia wartość zamówień. Możesz też wyodrębnić przychody z wybranych produktów, przeanalizować liczbę unikalnych zakupów czy też dowiedzieć się ile produktów zostało łącznie usuniętych z koszyka.
Choć analiza danych w sklepie internetowym może wydawać się dość skomplikowana, to warto poświęcić czas na nią czas. Analiza ruchu na stronie, obserwowanie zachowań użytkowników czy też zapoznawanie się z danymi o transakcjach pozwala wychwycić słabe i mocne strony sklepu, ułatwia podejmowanie decyzji biznesowych, a finalnie procentuje zwiększeniem zysków.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!