Handel subskrypcyjny – nowoczesne zakupy i płatności
Polacy są coraz bardziej otwarci na subskrypcje. Coraz chętniej korzystamy z usług, zamiast kupować produkty. Z handlem w modelu subskrypcyjnym nierozerwalnie wiąże się temat płatności i jej automatyzacji, która zwiększa, tak cenioną przez respondentów, wygodę korzystania z usług.
Jak wskazuje raport Subskrypcje PL 2019[1], średnio na subskrypcje (w tym na opłaty domowe takie jak prąd, kablówka czy telefon stacjonarny) wydajemy 476,53 złotych miesięcznie. Najwięcej pieniędzy pochłaniają wydatki na usługi dla domu, na drugim miejscu plasują się te związane z transportem, kolejne miejsca przypadły ubezpieczeniom i usługom telekomunikacyjnym.
Badanie IQS pokazuje, że większość Polaków ma od 3 do 5 zobowiązań subskrypcyjnych, a aż 68% badanych uważa, że płatności za nie charakteryzują się wysokim poziomem bezpieczeństwa. Większość dostawców usług oferuje jeden z dwóch modeli płatności.
Model opłat stałych – Fixed fee
Subskrypcje opłacane są z góry, stałą kwotą. Dokonanie płatności jest warunkiem dostępu do usługi. Wykorzystywany jest głównie w handlu oprogramowaniem, usługami VoD, prenumeratami, pakietami fitness, medycznymi itp. |
Model opłat zmiennych – Pay-as-you-go
Opłata pobierana jest z dołu, a kwoty bywają zmienne i są zależne od sposobu/zakresu korzystania z usługi w okresie rozliczeniowym. Ten typ opłat dominuje przy płaceniu za rachunki domowe i usługi telekomunikacyjne. |
Rozpoznawalność i preferencje dotyczące metod płatności
Polacy przywiązani są do rozwiązań cyfrowych. Zapytani o znane metody płatności za subskrypcje najczęściej spontanicznie wymieniają przelewy bankowe (43%), bankowość elektroniczną (27%) i płatności kartą (26%).
Równocześnie przy wspomaganej znajomości metod płatności bardzo wysoki wynik nadal osiągają tzw. „płatności w okienku” (80% respondentów zna tę metodę). Autorzy raportu wyszczególnili preferencje konsumentów, związane z metodami płatności, w zależności od typu wykorzystywanych subskrypcji.
Usługi powszechne (takie jak prąd, gaz, telewizja, telefon, czynsz) najczęściej opłacane są w placówce (51% wskazań). Opłaty te realizowane są przez osoby mieszkające w miejscowościach różnej wielkości, będące w różnym wieku, mające różne wykształcenie czy dochód.
Z kolei usługi cyfrowe i te, które dopiero pojawiają się na rynku, częściej opłacane są w sposób cyfrowy, jednak nadal płatność w punkcie obsługi zyskuje najwyższą notę, co spowodowane jest najprawdopodobniej przyzwyczajeniem konsumentów do tej formy i specjalnymi platformami (np. biletomaty) umożliwiającymi skorzystanie z tego typu płatności.
Choć rozpoznawane i wykorzystywane metody regulowania należności są zróżnicowane, warto pamiętać o ich wielowymiarowości. Fakt opłacania abonamentu czy subskrypcji w okienku pocztowym, w banku lub bezpośrednio u dostawcy usług może oznaczać płatność gotówką, kartą płatniczą lub inną formą dostępną w punkcie, w którym dochodzi do transakcji.
Rosnąca popularność kart płatniczych
Przyzwyczajenie Polaków do tradycyjnych płatności (dominujących w płaceniu za subskrypcje) zderza się z rosnącą popularnością kart płatniczych. Tylko w I kwartale 2019 r. liczba transakcji bezgotówkowych z udziałem kart wyniosła 1,4 mld i była większa w porównaniu do tego samego okresu poprzedniego roku o 16%[2]. Wybór tej metody wynika z wygody tego rozwiązania i choć obecnie zaledwie 32% osób płaci kartą za subskrypcje i abonamenty, widać, że osoby młode, o wyższym dochodzie i mieszkające w dużych miastach coraz częściej decydują się na tę formę płatności.
Co ciekawe także mężczyźni są bardziej skłonni do używania karty płatniczej niż kobiety. Głównym powodem wyboru tego sposobu uiszczania należności jest wygoda (69% wskazań) i łatwość zapisania karty w systemie (39%). Mniej więcej co 3. osoba wspomina także o wysokim poziomie bezpieczeństwa takiej płatności.
Wiele nowoczesnych i rozwijających się biznesów subskrypcyjnych opartych jest na platformach, które oferują płatność kartą płatniczą. Ma to bezpośrednie przełożenie na popularyzację kart i dedykowanych im rozwiązań, dających możliwość samoodnawiającego się zamówienia towaru lub usługi.
Zaobserwować można odchodzenie od modelu tradycyjnego i skierowanie się w stronę rozwiązań, które zapewniają większą elastyczność, automatyzację płatności i łatwość integracji z platformą technologiczną wykorzystywaną do świadczenia usługi. Cyfrowe i nowoczesne sposoby regulowania należności pozwalają między innymi na zapisywanie danych karty w aplikacji, sklepie czy na stronie, na której kupujemy subskrypcję (card on file) lub umożliwiają przechowywanie danych karty konsumenta w samej usłudze (np. Visa Checkout). Stosowanie tych rozwiązań gwarantuje użytkownikom i sprzedawcom wygodę, szybkość oraz bezpieczeństwo na bardzo wysokim poziomie. Można więc wnioskować, że ten rodzaj płatności prawdopodobnie będzie rósł w siłę.
[1] Raport „Subskrypcje PL 2019” przygotowany przez Digital Poland w partnerstwie m.in. z Visa. https://www.digitalpoland.org/subskrypcjepl
[2] https://www.nbp.pl/systemplatniczy/karty/q_01_2019.pdf str. 14
VISA jest partnerem merytorycznym sekcji E-Płatności.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!