Jak napisać newsletter od A do Z?

Jak napisać newsletter od A do Z?

Newsletter kierujemy do własnej bazy użytkowników i dlatego ma on doskonałą skuteczność. To właśnie newsletter umożliwia pozostawanie w nieustającym dialogu z klientami i tym samym pozwala pielęgnować dobre stosunki z nimi.

Dlatego jest jedna z metod, która ułatwia sklepom internetowym funkcjonowanie na rynku e-commerce, pomimo stale rosnącej konkurencji. Jak sprawić, by newsletter stał się skutecznym narzędziem w naszym e-sklepie?

Newsletter – jak napisać ciekawe wiadomości?

Zanim zaczniesz przygodę z newsletterem zastanów się, jak ma być postrzegany Twój e-sklep, co chcesz zakomunikować jego odbiorcom, czy posiadasz wartościowe treści, które chciałbyś zaoferować swoim klientom, czego będą oczekiwać czytelnicy Twoich wiadomości?

Tylko, jeśli odpowiesz sobie na te pytania, będziesz mógł zaplanować spójną komunikację, a co ważniejsze, newsletter będzie skuteczny, zbuduje pozytywny wizerunek firmy i nie znudzi odbiorców!

Zaproszenie do otwarcia wiadomości

Na pewno masz świadomość, że Twoi klienci każdego dnia otrzymują dziesiątki wiadomości, z których duża część jest dla nich nieatrakcyjna. Z pewnością nie czekają też z wypiekami na twarzy na wiadomość właśnie od Ciebie. Dlatego tak ważny jest interesujący tytuł newslettera.

Wbrew pozorom napisanie odpowiedniego tytułu nie jest łatwe. To w końcu jedno zdanie, które powinno być zwięzłe, musi informować o korzyściach, a także zawierać słowa kluczowe. Jeśli nie mamy oryginalnych pomysłów można posłużyć się liczbami, pytaniami, a nawet rekomendacjami. „5 kroków do…”, „Dlaczego…?”, „Czy wiesz, że…?”, to tematy, które mogą się wydawać oklepane, ale wciąż są skuteczne.

źródło: Gmail, tytuł w formie pytania
źródło: Gmail, tytuł w formie rekomendacji

Jednocześnie tworząc tytuł wiadomości nie można przesadzić. Przykładowo enigmatyczne zwroty takie jak „magiczny sposób na…” będą kojarzyć się raczej z oszustwem, niż z obietnicą wartościowej i wiarygodnej oferty. Nic dobrego dnie przyniesie też wprowadzanie odbiorcy w błąd.

Skanowanie, nie czytanie

Tworząc newsletter musisz mieć świadomość, że przeciętny użytkownik internetu coraz rzadziej czyta treści dostępne w sieci. Typowe stało się skanowanie tekstów wzrokiem. Dlatego już na starcie wygrywają te treści, w tym newslettery, które są krótkie i atrakcyjne wizualnie.

Zastanawiając się jak napisać newsletter należy mieć też na uwadze, że mamy dosłownie trzy sekundy na przekonanie odbiorcy, aby zapoznał się z treścią wiadomości. Pomoże w tym dobrze skonstruowany temat zachęcający do otwarcia wiadomości, personalizacja, intrygujący tytuł, ciekawy lead, przejrzyście ułożony tekst oraz przykuwająca wzrok grafika. Tekst powinien zawierać podział na akapity, pogrubienia, podkreślenia i/lub wypunktowania.

Jak pisać newsletter, nie mailing?

Newsletter, w porównaniu z mailingiem, ma dłuższą formę i co najważniejsze newsletter nie powinien być zwykłą ofertą sprzedażową! Wiadomości powinny dostarczać wartościowe treści, których odbiorcy potrzebują. Dlatego powinny się tu znaleźć poradniki, przewodniki, tutoriale, infografiki, podpowiedzi.

źródło: Gmail

Oto dwa newslettery, w których odbiorca nie otrzymuje bezpośredniej zachęty do zakupów, lecz poradę – Empik podpowiada jak ciekawie spędzić majowy weekend, a Quiosque wskazuje najmodniejsze wzory sezonu.

Zachęta do kliknięcia

Oczywiście nadrzędnym celem tworzenia newsletterów jest pozyskanie nowych klientów i zwiększenie sprzedaży. Dlatego zawsze w wiadomości musi znaleźć się wyraźne call to action.

Warto przy tym zaznaczyć, że wiadomość wysłana mailem nie może wyczerpywać tematu – odbiorca powinien kliknąć w odpowiedni link i doczytać więcej informacji na stronie www, sprawdzić ceny, produkty, promocje. Przycisk powinien być opatrzony w precyzyjną informację na temat tego, co odbiorca uzyska po kliknięciu.

Dobrze sprawdzają się napisy „czytaj więcej”, „kup teraz”, „dowiedz się więcej”, ale też graficzne strzałki.

źródło: Gmail
źródło: Gmail
źródło: Gmail
źródło: Gmail

Układ wiadomości

Podczas tworzenia newslettera należy zapomnieć o tradycyjnej zasadzie dotyczącej pisania tekstów (wstęp, rozwinięcie, zakończenie), ponieważ wiadomości mailowe (i nie tylko) rządzą się swoimi prawami. Kluczowe informacje i komunikaty muszą się znaleźć w górnej części newslettera, a mniej istotne elementy powinny znaleźć się na końcu.

Na pozytywny odbiór wiadomości wpływa podział treści na bloki i sekcje, grafiki zachęcające do przewijania maila, a także wykorzystywanie kontrastu między tłem a tekstem.