Jak poprawnie napisać regulamin korzystania z e-sklepu?
Poprawnie napisany regulamin sklepu internetowego może uchronić sprzedawcę od wielu nieprzyjemnych sytuacji, jak choćby nieuzasadnione roszczenia klientów. Źle sformułowany regulamin, a tym bardziej jego brak sprawia, że wszelkie spory są rozstrzygane na korzyść kupującego. Dlatego właśnie warto potraktować regulamin jako niezwykle istotny element prowadzenia e-biznesu, który skutecznie zabezpiecza interesy przedsiębiorcy.
Treść regulaminu
Regulamin należy rozpocząć od informacji na temat e-przedsiębiorcy podając jego najważniejsze dane identyfikujące oraz dane kontaktowe. Kolejny krok to zamieszczenie definicji najważniejszych pojęć znajdujących się w regulaminie takich jak: klient, konsument, użytkownik, przedsiębiorca, umowa zawarta na odległość, złożenie oferty itp.
Następnie warto zawszeć zapis o treści: Informacje na stronie sklepu nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego, lecz są zaproszeniem do składania oferty. Dlaczego? Ponieważ w przypadku ewentualnych pomyłek na stronie (np. wprowadzenia błędnych cen) zamieszczone treści nie będą wiążące dla e-przedsiębiorcy i sprzedawca będzie mógł odmówić realizacji zamówienia.
Formułując regulamin w internecie należy pamiętać, aby w oparciu o ustawowe prawa konsumenta poinformować użytkowników o wszystkich aspektach wiążących się z zawarciem umowy na odległość. Dla e-commerce regulamin powinien zawierać przede wszystkim informacje o:
- sposobie i terminie zapłaty,
- sposobie i terminie realizacji zamówienia,
- gwarancji,
- zasadach odstąpienia od umowy i sposobie zwrotu towarów,
- procedurze rozpatrywania reklamacji,
- polubownym rozstrzyganiu sporów.
Regulamin powinien też zawierać zasady związane z korzystaniem ze strony, w tym opisywać:
- działanie strony internetowej,
- sposób składania zamówień i ich realizacji,
- zasady wysyłki towarów,
- akceptowane formy płatności,
- sposób anulowania zamówienia,
- zasady korzystania z kont użytkowników.
Regulamin sklepu internetowego musi też szczegółowo określać zasady korzystania z danych osobowych. W regulaminie powinien się też znaleźć zapis o zasadach zmiany treści regulaminu i zasad korzystania ze strony sklepu internetowego. Należy także zawrzeć informację, który sąd będzie rozstrzygał ewentualne roszczenia i spory.
Podstawy prawne
Konstruując regulamin e-sklepu należy uwzględniać przede wszystkim:
– ustawę z dnia 30 maja 2014r. o prawach konsumenta
– ustawę z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów
– ustawę z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych
– ustawę z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną
Należy także pamiętać o rejestrze klauzul niedozwolonych opublikowanych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Duża ilość aktów normatywnych regulujących obrót w sieci sprawia, że napisanie regulaminu nie należy do łatwych zadań. Najlepszym wyjściem jest zlecenie tego zadania prawnikowi. Jeśli jednak sami decydujemy się na stworzenie regulaminu e-sklepu to warto chociaż przekazać go do sprawdzenia, zanim opublikujemy go na swojej stronie.
Publikacja regulaminu
Regulamin powinien być udostępniony w momencie rozpoczęcia działalności sklepu internetowego. Należy umożliwić użytkownikom strony ściągniecie go w wersji niemodyfikowalnej na swoje urządzenia. Regulamin powinien znajdować się w takim miejscu, by użytkownik w każdej chwili miał go niego swobodny dostęp i mógł sprawdzić jego treść.
Dobrym rozwiązaniem jest też stworzenie odrębnej zakładki z najważniejszymi zapisami dotyczącymi praw konsumenta przekazanymi w zwięzły i atrakcyjny sposób, z odesłaniami do regulaminu.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!