Dostawa tego samego dnia – usługa oczekiwana przez klientów

Dostawa tego samego dnia – usługa oczekiwana przez klientów

Coraz więcej konsumentow przychylnym okiem patrzy na zakupy online. Jednak wiążą się z tym coraz większe wymagania względem branży e-commerce. Jednym z nich jest usługa jak najszybszego świadczenia usług. Czy Same Day Delivery stanie się wkrótce obowiązkowym rozwiązaniem w branży e-commerce? 

 

Najnowszy raport „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska” wskazuje, że już 54% polskich internautów dokonało przynajmniej raz zakupu online. Te pozytywne informacje nie powinny jednak przysłaniać wciąż bardzo wyraźnie podkreślanych przez respondentów problemów, na które napotykają jako e-konsumenci. Tym wskazywanym najczęściej jest długie oczekiwanie na dostawę zamówionych produktów (38% wskazań). Nad rozwiązaniem tego problemu branża e-commerce pracuje już od dawna. Zaś dodatkową motywacją powinien być fakt, że wg wspomnianego raportu to właśnie szybsza dostawa może być motywatorem, dla aż ¼ kupujących online, do częstszych zakupów przez internet.

Natychmiastową dostawę zacznij od siebie

Patrząc na rozwiązania technologiczne serwowane przez takich gigantów jak Amazon, (który wprowadził opcję Amazon Key – dostarczania produktów przez kuriera podczas nieobecności odbiorcy w domu. Film promujący usługę znajdziesz poniżej) wydawać by się mogło, że głównie technologia jest najwierniejszym przyjacielem SDD. Tymczasem to nie tylko sam etap dostarczenia usługi, ale wszystkie wcześniejsze – zależne od Ciebie, mają wpływ na szybki proces dostawy. Począwszy od dbałości o stany magazynowe, przez sprawny sposób kompletowania zamówień, po systemy wspomagające opcje płatności czy przesyłające informacje między platformą zakupową, a systemem magazynowym. Opanowanie chaosu na tym pierwszym etapie tworzenia zamówienia, sprawi że szybkość dostawy znacząco się poprawi, a Twój konsument z radością będzie witał kolejne powiadomienia, o następnych etapach wędrówki przesyłki. Bo o powiadomieniach przyjęcia do realizacji, kompletowaniu, wysyłki i dostarczeniu nie powinieneś zapominać.

 

Rozwiązania na miarę potrzeb

Etap końcowy – samo dostarczenie produktu, to kolejne wyzwanie dla każdego e-sklepu. Konsumenci bardzo szybko przyzwyczaili się do wygodnych form dostawy i odbioru produktu. Poczta i kurier (no chyba, że taki jak w Amazonie) nie zawsze już wystarczą. Popularność Paczkomatów oraz modeli łączonych typu click and collect (kupno przez internet, odbiór w sklepie stacjonarnym) jasno pokazuje w jakim kierunku zmierzają wymagania konsumentów. Odpowiedź na nie powinna skupiać się na dwóch elementach – komforcie oraz oszczędności. Przy czym ten drugi element to nie zawsze kwestia oszczędności pieniędzy i darmowych dostaw, ale również czasu. Zwłaszcza przedstawiciele młodego pokolenia, częściej są w stanie zapłacić więcej w zamian za szybsze dostarczenie produktów.

Technologia skrojona dla dostaw tego samego dnia

Ze względu na tak jasno określone potrzeby, właściciele e-sklepów już dziś powinni postawić sobie za główny cel w nowym roku, przyspieszenie szybkości swoich dostaw. Firmy kurierskie już od jakiegoś czasu oferują i wciąż rozwijają opcje związane ze wsparciem branży e-commerce przy natychmiastowych dostawach. Wystarczy wspomnieć o takich projektach jak Kurier Lokalny czy Furgonetka Dziś. Jednak poszukiwanie rozwiązań przyspieszających dostawę powinno leżeć także po stronie samych właścicieli e-sklepów.

Jeff Bezos, właściciel wspomnianego już Amazona, wciąż testuje nowe rozwiązania i technologie, które mają za zadanie poprawić doświadczenia klienta podczas e-zakupów. Choć Amazon ma oczywiście pod tym kątem znacznie większe pole manewrów nie oznacza to, że testowane przez sklep rozwiązania, wkrótce nie zostaną zaimplementowane do mniejszych e-biznesów. W końcu testowana technologia jest w zasięgu ręki. Zaś który e-commerce nie marzy aby dostarczać konsumentom produkty w 13 minut? Tyle właśnie trwała pierwsza, zeszłoroczna realizacja zamówienia w Amazonie, które dostarczał dron. I to 13 minut od momentu naciśnięcia przez klienta przycisku „kup”. Rywalizacja o zadowolenie konsumenta w zakresie komfortowej i szybkiej dostawy już się zaczęła. Nie pozwól konkurencji się prześcignąć. W końcu jak głosi polskie przysłowie – czas to pieniądz.