Jak wprowadzić nowy produkt na rynek?
Wprowadzanie nowego produktu na rynek nie jest prostym zadaniem, szczególnie jeśli marka nie ma globalnego zasięgu, wyrobionej przez lata marki i grona oddanych klientów. Dla większości przedsiębiorstw jest to wyzwanie, do którego trzeba się dobrze przygotować. Dlatego podpowiadamy, jak wprowadzić nowy produkt na rynek, tak aby zaistniał w świadomości klientów i przetrwał na konkurencyjnym rynku.
Mogłoby się wydawać, że gdy fantastyczna idea przerodzi się w gotowy produkt, wystarczy ruszyć z kampanią reklamową, aby podbić rynek i zaskarbić sobie serca konsumentów. W praktyce taki scenariusz jest mało realny, a skuteczne wprowadzenie produktu na rynek wymaga dużo więcej zachodu.
Wprowadzenie produktu na rynek – od czego zacząć?
Analiza rynku i definiowanie potrzeb potencjalnych klientów
Wprowadzanie nowego produktu na rynek należy zacząć od analizy danych. Przede wszystkim musimy określić grupę docelową i poznać potencjalnych klientów. Na tym etapie powinno nas interesować, w jaki sposób nasz nowy produkt, wynalazek lub technologia zaspokoją potrzeby i oczekiwania klientów, a zatem jaką korzyść klienci osiągną, korzystając z naszego rozwiązania. Warto przy tym opierać się o rzetelne ilościowe i jakościowe badania marketingowe.
Otoczenie rynkowe
Kolejna kwestia przy wprowadzaniu nowego produktu na rynek to zapoznanie się z otoczeniem rynkowym i jego specyfiką. Trzeba zidentyfikować konkurencyjne rozwiązania oraz substytuty, uwzględniając sposób, w jaki można wyróżnić się na rynku. Czy unikalną cechą naszej oferty będzie innowacyjność, możliwość personalizacji produktu, zastosowanie ekologicznego procesu produkcji? A może postawimy na kompleksową obsługę, oryginalny marketing lub na dodatkowe korzyści takie jak ekspresowa dostawa albo darmowe zwroty?
Analiza szans, zagrożeń i możliwości
Wprowadzanie produktu na rynek wymaga przeanalizowania szans i zagrożeń, rozpoznania możliwości w zakresie dostaw i dystrybucji, a także przygotowania prognozy sprzedaży, z uwzględnieniem sezonowości, trendów i innych istotnych czynników. Dobrym posunięciem jest też identyfikacja regulacji prawnych, które mogą niekorzystnie wpłynąć na proces komercjalizacji wprowadzanego na rynek nowego produktu, tak aby zawczasu zapobiec ewentualnym przeszkodom.
Strategia sprzedażowa i marketingowa
Dokonanie rzetelnej analizy pozwoli wyciągnąć wnioski niezbędne do zaplanowania skutecznej strategii sprzedażowej i marketingowej umożliwiającej efektywne wprowadzanie produktu na rynek. Tworząc długofalowy plan działania, należy:
- ustalić politykę cenową,
- wybrać kanały dystrybucji,
- określić, z pomocą jakich działań i jakich kanałów komunikacji będzie można dotrzeć z produktem do potencjalnych klientów.
Wszystkie działania mające na celu wprowadzanie nowego produktu na rynek powinny być spójne i nastawione na osiągnięcie zakładanego celu biznesowego.
Cykl życia produktu
Zastanawiając się, jak wprowadzić nowy produkt na rynek, warto zapoznać się z cyklem życia produktu. Pierwsza faza ta, do której się przygotowujemy to wprowadzanie produktu na rynek. Na tym etapie kluczowe jest budowanie świadomości wśród potencjalnych klientów, tak aby dowiedzieli się o istnieniu produktu i uzyskali informację, jakie korzyści odniosą, gdy zostaną jego nabywcami. To faza, która wymaga dużych nakładów finansowych na działania marketingowe.
Kolejny etap w cyklu życia produktu to wzrost sprzedaży. W tym momencie najważniejsze jest prowadzenie działań, które zwiększą udział produktu na rynku, a więc pozwolą zyskać przewagę konkurencyjną. To faza, w której liczą się przemyślane, długofalowe działania.
Trzecia faza cyklu życia produktu to jego dojrzałość. To czas, kiedy produkt nie jest już nowością, a rynek jest nim dość mocno nasycony. Na tym etapie zagrożeniem są wprowadzane na rynek konkurencyjne, coraz bardziej atrakcyjne produkty. To dobry moment, by utrzymać sprzedaż na zadowalającym poziomie poprzez zastosowanie promocji i rabatów.
Ostatni etap to spadek sprzedaży. To faza, kiedy zainteresowanie produktem maleje. Jest to czas, kiedy można podjąć decyzję o wycofaniu produktu ze sprzedaży lub o zmodyfikowaniu go tak, by znów wzbudził zainteresowanie konsumentów.
Nie ma jednego przepisu na to, jak wprowadzić nowy produkt na rynek i osiągnąć biznesowy sukces. Wprowadzanie produktu na rynek zawsze wiąże się z pewnym ryzykiem. Jednak odpowiednie przygotowanie, realna ocena sytuacji i staranne dostosowanie strategii sprzedażowej oraz marketingowej do specyfiki rynku ułatwią pomyślne wprowadzanie produktu na rynek.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!