Jak wykorzystać automatyzację obsługi zamówień do zwiększenia sprzedaży?
Artykuł Partnera
Pozyskiwanie nowych klientów to dla przedsiębiorcy e-commerce najwyższy priorytet. Jednak w przypadku dużej ilości zamówień, zaczniesz zauważać, że powtarzalne czynności takie jak zmiana statusu zamówienia, generowanie etykiet czy drukowanie dokumentów sprzedaży są zbyt czasochłonne, a cały proces wymaga usprawnienia. Jak więc zyskać więcej czasu, aby skupić się na obmyślaniu strategii rozwoju biznesowej, a jednocześnie utrzymać wszystko inne na właściwym torze? Odpowiedzią jest automatyzacja obsługi zamówień.
Które obszary warto zautomatyzować?
Dla zdecydowanej większości firm automatyzacja handlu internetowego ma po prostu sens biznesowy. Choć procesy sprzedaży dla poszczególnych branż mogą się różnić, większość z nich jest powtarzalna. Zautomatyzowanie niektórych aspektów pozwala nie tylko utrzymać płynność działania sklepu, ale jednocześnie kieruje uwolnione zasoby na procesy, które umożliwiają rozwój firmy i poprawę obsługi klienta.
Automatyzacja pomaga wyeliminować żmudne i powtarzalne działania wykonywane codziennie przez Twoich pracowników. Wprowadzając takie usprawnienie, wychodzisz naprzeciw potrzebie zwiększenia wydajności swojego biznesu przy jednoczesnym zmniejszeniu nakładu pracy. Dzięki dostępnym na rynku programom możesz ulepszyć praktycznie każdy obszar obsługi zamówień:
- Zarządzanie zasobami i cenami – automatyzacja pozwoli Ci na sprawne zarządzanie stanami i cenami produktów. Każde potwierdzone zamówienie zmniejszy stan zarówno w magazynie, jak i w sklepie internetowym lub portalu marketplace. Ponadto, gdy zapasy są wyczerpane aukcja zostanie automatycznie zamknięta lub wznowiona, kiedy towar będzie ponownie dostępny. Nie musisz się również martwić o rozbieżność cen dzięki ich automatycznej synchronizacji. Systemy do obsługi sprzedaży pozwolą ustalić własne reguły cenowe w ofercie.
- Zintegrowanie wszystkich kanałów sprzedaży – dystrybucja towarów na wielu frontach to obecnie standard i jednocześnie szansa na zwiększoną konwersję oraz lepszy user experience. Zintegrowanie wszystkich kanałów sprzedaży pozwoli na ich obsługę z jednego miejsca oraz utrzymanie efektywności na najwyższym poziomie, zachowując porządek w zamówieniach poprzez odpowiednią segregację według własnych kryteriów (np. rodzaj wysyłki, płatność, etap realizacji).
- Komunikacja z klientem – badanie rynkowe potwierdzają, że dla 1 na 3 klientów wystarczy jedno złe doświadczenie z marką, aby całkowicie ją porzucić. W dobie olbrzymiej konkurencyjności to właśnie dobry customer experience decyduje o tym, czy stracisz potencjalny lead, czy zyskasz lojalnego klienta. Ręczne pisanie wiadomości o etapach zamówienia czy powiadomień o nadaniu paczki to czasochłonna przeszłość.
- Zarządzanie wysyłką – systemy oferujące automatyzację sprzedaży umożliwiają integrację z wieloma firmami kurierskimi. Co to oznacza? Masowe nadawanie przesyłek, monitorowanie ich statusów z poziomu jednego panelu oraz automatyczne przekazywanie numeru nadania do marketplace i sklepu kilka sekund po utworzeniu przesyłki.
Korzyści dla Twojego e-commerce
Zautomatyzowanie nawet części powtarzalnych czynności pomoże w całościowym usprawnieniu działalności Twojej e-firmy oraz wydajnym zarządzaniu zasobami. Przede wszystkim zyskasz coś bezcennego, czyli czas. Zarówno Ty, jak i Twoi pracownicy mogą się skupić na mniej prozaicznych czynnościach, takich jak opracowywanie innowacji, podejmowanie decyzji i realizacja biznesowej strategii – kluczowych elementach dla rozwoju przedsiębiorstwa.
Ponieważ zadowoleni klienci to stali klienci, nic nie decyduje o sukcesie firmy e-commerce w takim stopniu, jak customer experience. Nawiązywanie znaczących kontaktów i wzmacnianie trwałej lojalności wobec brandu skutkuje zwiększeniem przychodów. Korzystanie z narzędzi do automatyzacji obsługi zamówień przyspiesza ich realizację, a to przekłada się bezpośrednio na zwiększoną satysfakcję konsumentów.
Dzięki zautomatyzowaniu przepływu pracy w przedsiębiorstwie możemy znacznie zmniejszyć ilość błędów wynikających z „czynnika ludzkiego”. Dodatkowo będzie ona stanowić istotną część codziennego zarządzania firmą, usprawniając przetwarzanie wielu danych – od informacji na temat klientów przez faktury i paragony po szczegóły zamówień.
Automatyzacja w e-commerce – jak zacząć?
Warto postawić na sprawdzony program rozwijany i udoskonalany przez wiele lat. Liderem na rynku jest BaseLinker, dzięki któremu już ponad 16 000 sprzedawców internetowych wprowadziło automatyzację w swoich firmach. Po wdrożeniu BaseLinkera do przedsiębiorstwa czas obsługi zamówień zmniejszył się 7-krotnie, a sam program często zastępuje pracę nawet kilku osób.
Jeden z klientów, Artur Miluk dyrektor e-commerce w Szkółce Pnączy Wędrowski potwierdza: „Dużą oszczędnością czasu jest przygotowanie listy roślin do zwiezienia. Aktualnie zajmuje nam to kilka sekund. Zaznaczamy zamówienia, generujemy listę. Poprzednio proces przygotowania listy roślin zajmował nam około 3 godzin”.
BaseLinker usprawnia sprzedaż internetową we wszystkich aspektach wymienionych wyżej i dodatkowo wspiera proces zbierania i pakowania zamówień, dzięki Asystentowi Pakowania. Moduł pomaga przy kompletowaniu zamówień, zmniejsza liczbę pomyłek przy pakowaniu oraz przyspiesza cały proces poprzez zastosowanie akcji automatycznych. Innym udogodnieniem jest dedykowana aplikacja BaseLinker Caller, która wyświetla informacje o zamówieniach powiązanych z numerem telefonu dzwoniącego. W taki sposób będziesz mógł pozytywnie zaskoczyć swojego klienta, podając mu informacje o paczce od razu po odebraniu połączenia.
Artykuł Partnera
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!