Jak wykorzystać storytelling w e-commerce oraz sprzedaży usług HR?
Storytelling, wbrew pozorom, nie jest niczym nowym, ani też innowacyjnym, jednak odpowiednio wykorzystany może przynieść nieoczekiwanie pozytywne skutki.
Ludzie od wieków opowiadają sobie historie. Ubierając w barwne słowa błahe sytuacje i suche fakty projektuje się w czyimś umyśle ciąg obrazów, przywołuje wspomnienia, nawiązania, rozbudzają jakieś emocje. To, co w innej formie nie mogłoby przyciągnąć uwagi staje się nagle niezwykle atrakcyjne. Rozbudowana, dobrze poprowadzona opowieść ma szansę zdobyć rzesze zaangażowanych odbiorców, którzy nie tylko wysłuchają jej z prawdziwym entuzjazmem, ale również przyswoją zawarte w niej treści i wyciągną odpowiednie wnioski. Przekazywanie informacji za pomocą historii i związane z nim budowanie emocjonalnego zaangażowania adresatów to główne powody, przez które storytelling stał się współcześnie tak chętnie wykorzystywaną metodą komunikacji w Internecie.
Żyjemy w czasach ogromnego napływu informacji, których nie jesteśmy w stanie przyswoić i przetrawić, dlatego dobrze skonstruowana historia jest obecnie na wagę złota. Oryginalny, intrygujący content wybija się na tle jednakowych, szarych treści. Przyciąga wzrok użytkownika i sprawia, że dłużej pozostanie on na stronie i chętniej, w przyszłości, do niej wróci. Storytelling potrafi więc pomóc w budowaniu trwałej relacji z odbiorcami, budzi ich zainteresowanie i wpływa pozytywnie na emocjonalne zaangażowanie. Najczęściej z tego typu formą komunikacji możemy się spotkać w obszarze social mediów, gdzie dobra historia generuje polubienia i zwiększa popularność danej osoby lub marki. Jak jednak efektywnie wykorzystać go w obszarze e-commerce, szczególnie jeśli chcielibyśmy zastosować go nie tylko na fanpage’u, ale również na stronie internetowej?
Coraz większe znaczenie rynku e-commerce
Sprzedaż elektroniczna z roku na rok zdobywa coraz więcej zwolenników. Według przeprowadzonego w 2015 roku badania „E-commerce w Polsce” blisko połowa (55%) Polaków korzysta aktywnie ze sklepów internetowych. Ci, którzy preferują tradycyjne rozwiązania i po zakup produktu udają się do punktu stacjonarnego również cenią sobie treści zawarte w Internecie. Według badania „Klient w świecie cyfrowym” 43% klientów przed nabyciem produktu w sklepie sprawdza opinie na jego temat oraz wszelkiego rodzaju informacje zamieszczone w sieci. Badania te jednoznacznie wskazują, iż e-commerce zyskuje coraz większe znaczenie i zaczyna konkurować z tradycyjnymi sposobami dokonywania zakupów.
Wśród zalet wymienianych przy sprzedaży internetowej ankietowani wskazują przede wszystkim możliwość stałego dostępu do strony i łatwość w porównywaniu ofert. Mimo rosnącego zainteresowania wiele osób wciąż jednak obawia się dokonywać zakupu drogą internetową. Szczególnie wtedy, gdy interesujący ich produkt dostępny jest na stronie posiadającej małą ilość opinii. Współcześni klienci charakteryzują się ograniczonym zaufaniem wobec działających tylko w Internecie marek.
Jak wzbudzić zaufanie klienta?
Korzystając z tradycyjnej sprzedaży klient ma możliwość bliższego zapoznania się z produktem, który chce zakupić. Może go dotknąć, przymierzyć, przetestować, obejrzeć ze wszystkich stron i ewentualnie dopytać sprzedawcę o szczegóły. Wzbudza to zaufanie i składania do kupna. W branży e-commerce sprzedaje się jednak niejako produkt wirtualny, nienamacalny, dlatego aby zdobyć zainteresowanie odbiorcy należy maksymalnie i bardzo szczegółowo przybliżyć mu oferowany obiekt. Nie powinny temu służyć jednak suche fakty, które będą zawierać jedynie techniczne parametry i krótkie, nie wzbudzające emocji, opisy. Aby zdobyć zaufanie użytkowników należy ich emocjonalnie zaangażować i zaintrygować. Pomóc w tym może umiejętnie wykorzystany storytelling. Dzięki niemu strona nabierze indywidualnego charakteru, a klient ją odwiedzający nie będzie widział zwykłych produktów.
Wykorzystując w e-commerce metodę tworzenia opowieści należy przede wszystkim zadbać o bogatą i ciekawą historię firmy. Warto odejść od tradycyjnych schematów, przedstawić zarówno spektakularne wzloty, jak i bolesne upadki oraz całą drogę, która doprowadziła do powstania obecnej marki. Ciekawie i humorystycznie opisana geneza z pewnością zaintryguje odbiorców i skłoni ich do bliższego przyjrzenia się oferowanym produktom. Aby zachęcić potencjalnych klientów do kupna należy również poświęcić szczególną uwagę stronom poświęconym poszczególnym towarom.
Kreując opisy oraz stylistykę kategorii powinno się przede wszystkim dostosować ich wygląd do projektowanego odbiorcy i jego oczekiwań. Oferowany produkt powinien zostać opisany w taki sposób, by potencjalny klient dostrzegł korzyści płynące z jego użytkowania. Ważne jest także, by mógł zapoznać się z maksymalnie dużą ilością, ciekawie przedstawionych szczegółów. Nie można również zapomnieć o tym, jak istotną rolę odgrywają opinie innych internautów, dlatego strona towaru powinna zawierać możliwość umieszczania oraz podglądu wypowiedzi innych użytkowników.
Storytelling zamiast tradycyjnego opisu
Umiejętność storytellingu przydatna jest szczególnie w momencie, gdy sprzedajemy produkt zupełnie nienamacalny. Na przykład usługę, której efektywności oraz przydatności nie można ocenić na pierwszy rzut oka. Tyczy się to szczególnie usług oferowanych przez branżę HR. Bardzo trudno jest przedstawić tego typu produkt w taki sposób, aby był on atrakcyjny dla klienta. Sprzedając usługi związane z branżą HR należy sobie w pierwszej kolejności odpowiedzieć na pytanie, jakie problemy rozwiązuje oferowany produkt i dlaczego to właśnie on powinien zostać wybrany. Jeśli postawimy się w roli klienta o wiele łatwiej będzie nam stworzyć wiarygodną narrację.
Warto więc zamiast tradycyjnego opisu zasygnalizować problem, z jakim borykać się może odbiorca. Następnie krok po kroku przedstawić, w jaki sposób oferowany produkt może wyeliminować owe trudności i ulepszyć pracę w firmie. Aby intrygująco przedstawić zalety usługi można stworzyć odpowiedni case study, w którym najpierw przedstawimy hipotetyczną firmę oraz problem, a następnie rozwiązanie w postaci oferowanego produktu oraz efekt jego wykorzystania. W ten sposób klient poznaje realne możliwości kupowanego przez siebie towaru i może utożsamić się z problemem.
Wykorzystanie storytellingu w e-commerce, a w szczególności w sprzedaży usług HR pozwala nawiązać z klientem więź i wzbudza w nim zaufanie. Skupiając się na rzetelnym i ciekawym przedstawieniu zalet i możliwości produktu, ubierając tradycyjny opis w intrygującą historię można zaangażować emocjonalnie odbiorcę, zachęcić go do dokonania kupna, ale przede wszystkim również dostarczyć mu źródło trwałej inspiracji, do którego chętnie będzie wracał.
Źródła:
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!