Jak zwiększyć zyski sklepu internetowego wykorzystując możliwości firm kurierskich?
Prowadząc sklep internetowy, trzeba podjąć wiele decyzji związanych z projektem graficznym strony, sposobem prezentowania sprzedawanych produktów, a także doborem asortymentu i zakresu cenowego. Te elementy wpływają na zwiększenie atrakcyjności e-sklepów dla potencjalnych klientów. Ale co tak naprawdę decyduje o ich sukcesie?
W przypadku zakupów w sklepie stacjonarnym przedmiot od razu staje się naszą własnością. Kupując online natomiast, musimy poczekać na jego dostawę. Dlatego też warto podjąć współpracę z doświadczonym i rzetelnym partnerem logistycznym, by zniwelować tę różnicę i lepiej spełniać oczekiwania e-konsumentów, a tym samym zwiększyć swoje zyski.
Zadbaj o proces dostawy
Dzisiejsi kupujący online mają różne oczekiwania, jeśli chodzi o czas dostawy: niektórzy z nich oczekują dostawy produktu tego samego dnia, inni mogą zaczekać dłużej, by nie ponosić dodatkowych kosztów. Niemniej jednak wszyscy są zgodni co do jednej istotnej kwestii – zamówienie musi zostać dostarczone w określonym wcześniej terminie. Jakiekolwiek opóźnienia są źle odbierane przez klientów, którzy bardzo szybko tracą zaufanie i często dzielą się swoimi negatywnymi doświadczeniami z innymi użytkownikami.
Klienci robiący zakupy online są często niecierpliwi i ciekawi swojego zamówienia, przez co oczekują pełnej transparentności, czyli informacji na temat aktualnego statusu i planowanej daty dostawy. Co więcej, e-konsumenci potrzebują elastycznych rozwiązań takich, jak możliwość przekierowania przesyłki na inny adres lub do pobliskiego alternatywnego punktu odbioru, z którego mogą odebrać swoje zamówienie w najodpowiedniejszym dla nich momencie.
Wielu e-konsumentów rezygnuje z dokonania zakupu ze względu na wysokie koszty dostawy. Stąd też w niektórych przypadkach warto zaoferować darmową odstawę. Ostatnie badanie UPS Pulse of the Online Shopper wykazało, że 85% kupujących online podejmuje dodatkowe działanie, by nie płacić za przesyłkę – dodaje dodatkowe produkty do koszyka (33%), wybiera dłuższy czas dostawy (29%) lub decyduje się na zakup w sklepie stacjonarnym (25%)[1].
Dostawa na czas to jedynie połowa sukcesu. Aby proces został zrealizowany w stu procentach rzetelnie, przesyłka musi być doręczona w nieskazitelnym stanie. Paczka powinna być odpowiednio zapakowana zgodnie z wytycznymi operatora logistycznego. Od firmy kurierskiej zależy natomiast, by bezpiecznie przetransportować ją do finalnego odbiorcy.
Wskazówki dotyczące dobrego pakowania
- Użyj sztywnego pudełka z nienaruszonymi klapami.
- Usuń z pudełka wszelkie etykiety, oznaczenia materiałów niebezpiecznych i inne oznaczenia wysyłki, które nie mają już zastosowania.
- Zawiń każdy przedmiot osobno.
- Użyj odpowiedniego materiału amortyzującego.
- Użyj mocnej taśmy przeznaczonej do przesyłek.
- Nie używaj sznurka ani papierowych owinięć.
- Użyj pojedynczej etykiety adresowej z wyraźnym adresem dostawy i adresem zwrotnym.
- Umieść kopię etykiety adresowej wewnątrz przesyłki [2].
Zagwarantuj wybór
Podobnie jak w przypadku czasu dostawy, kupujący online preferują różne metody dostawy. Dlatego też sklepy internetowe powinny zagwarantować optymalnie 3-4 różne metody, w tym doręczenie ekspresowe, standardowe, doręczenie do punktu i odbiór osobisty. Jak pokazuje badanie UPS Pulse of the Online Shopper, alternatywne punkty odbioru są coraz częściej wybierane przez e-konsumentów (73%), jeśli koszt jest niższy niż dostawa na wskazany adres.[3].
Wyniki tegorocznego raportu “E-commerce w Polsce” wskazały, że 38% konsumentów nie kupuje online, a 17% z nich obawia się o bezpieczeństwo płatności[4]. Dla tych konsumentów sklepy internetowe powinny udostępnić opcję wysyłki za pobraniem. W przypadku zakupów ze sklepów zagranicznych mogą wystąpić problemy z przewalutowaniem, a zwrot pieniędzy może się przedłużać. Na szczęście operatorzy logistyczni mają w swoim portfolio usługi, które pozwalają rozwiązać te problemy szybko i skutecznie.
Zamawiając produkty w sklepie internetowym, nigdy nie ma się całkowitej pewności, że kupione przedmioty spełnią oczekiwania odbiorcy. Kupujący powinni więc mieć możliwość zwrotu towaru. Już 68% e-konsumentów zapoznaje się z polityką zwrotów przed dokonaniem zakupu, a 71% twierdzi, że darmowe zwroty są istotnym czynnikiem decydującym o wyborze detalisty[5]. Darmowe zwroty mogą być kosztowne dla sklepu internetowego. Firmy kurierskie mają jednak bardziej opłacalne rozwiązanie – darmowa wysyłka zwracanego przedmiotu w jednym z pobliskich alternatywnych punktów odbioru.
Otwórz się na rynki globalne
Wraz z dynamicznym rozwojem handlu internetowego, coraz więcej detalistów decyduje się na rozszerzenie swojego biznesu na rynki zagraniczne. Warto zrobić ten krok, gdyż nawet 48% firm, które eksportują zwiększyło swoje dochody w ciągu ostatnich 3 lat[6]. Wśród czynników, które mogą powstrzymywać firmy przed rozszerzaniem działalności za granicą są: obawa przed formalnościami związanymi z odprawą celną oraz możliwe uszkodzenia przesyłek.
Te obawy są niepotrzebne, gdyż firmy kurierskie mają rozległą wiedzę specjalistyczną w tej dziedzinie i cenne doświadczenie. Oferują usługi transportowe i pośrednictwa celnego, które gwarantują pełną zgodność z wymogami celnymi, a także punktualną dostawę towarów i rozwiązania przyspieszające proces odprawy celnej.
Współpraca z operatorem logistycznym jest opłacalna z wielu powodów. Nie tylko pozwala sklepom internetowym zaoszczędzić czas, pozostawiając logistykę w rękach doświadczonej firmy, ale także przyczyniają się do wzrostu zysków. Wspólnie z rzetelną firmą kurierską e-sklepy mogą lepiej obsługiwać swoich klientów i zapewniać im szyte na miarę usługi odpowiadające na ich zmieniające się potrzeby. To rozwiązanie jest korzystne dla wszystkich stron.
Więcej informacji na temat współpracy z operatorem logistycznym można znaleźć w poradniku opracowany przez firmę UPS i Izbę Gospodarki Elektronicznej: Jak zwiększyć zyski sklepu internetowego wykorzystując możliwości firm kurierskich https://eizba.pl/wp-content/uploads/2019/07/poradnik_ups.pdf
[1] UPS Europe Pulse of the Online Shopper™, UPS, 2017
[2] https://www.ups.com/pl/pl/help-center/packaging-and-supplies/packaging-guidelines.page
[3] UPS Europe Pulse of the Online Shopper™, UPS, 2017
[4] “E-commerce w Polsce 2019”, Gemius, 2019.
[5] UPS Europe Pulse of the Online Shopper™, UPS, 2017
[6] UPS SME Exporting Insights, UPS, 2016
UPS jest partnerem merytorycznym sekcji Logistyka i dystrybucja.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!