Jak zwiększyć zyski sklepu internetowego wykorzystując możliwości firm kurierskich?

Jak zwiększyć zyski sklepu internetowego wykorzystując możliwości firm kurierskich?

Prowadząc sklep internetowy, trzeba podjąć wiele decyzji związanych z projektem graficznym strony, sposobem prezentowania sprzedawanych produktów, a także doborem asortymentu i zakresu cenowego. Te elementy wpływają na zwiększenie atrakcyjności e-sklepów dla potencjalnych klientów. Ale co tak naprawdę decyduje o ich sukcesie?

W przypadku zakupów w sklepie stacjonarnym przedmiot od razu staje się naszą własnością. Kupując online natomiast, musimy poczekać na jego dostawę. Dlatego też warto podjąć współpracę z doświadczonym i rzetelnym partnerem logistycznym, by zniwelować tę różnicę i lepiej spełniać oczekiwania e-konsumentów, a tym samym zwiększyć swoje zyski.

Zadbaj o proces dostawy

Dzisiejsi kupujący online mają różne oczekiwania, jeśli chodzi o czas dostawy: niektórzy z nich oczekują dostawy produktu tego samego dnia, inni mogą zaczekać dłużej, by nie ponosić dodatkowych kosztów. Niemniej jednak wszyscy są zgodni co do jednej istotnej kwestii – zamówienie musi zostać dostarczone w określonym wcześniej terminie. Jakiekolwiek opóźnienia są źle odbierane przez klientów, którzy bardzo szybko tracą zaufanie i często dzielą się swoimi negatywnymi doświadczeniami z innymi użytkownikami.

Klienci robiący zakupy online są często niecierpliwi i ciekawi swojego zamówienia, przez co oczekują pełnej transparentności, czyli informacji na temat aktualnego statusu i planowanej daty dostawy. Co więcej, e-konsumenci potrzebują elastycznych rozwiązań takich, jak możliwość przekierowania przesyłki na inny adres lub do pobliskiego alternatywnego punktu odbioru, z którego mogą odebrać swoje zamówienie w najodpowiedniejszym dla nich momencie.

Wielu e-konsumentów rezygnuje z dokonania zakupu ze względu na wysokie koszty dostawy. Stąd też w niektórych przypadkach warto zaoferować darmową odstawę. Ostatnie badanie UPS Pulse of the Online Shopper wykazało, że 85% kupujących online podejmuje dodatkowe działanie, by nie płacić za przesyłkę – dodaje dodatkowe produkty do koszyka (33%), wybiera dłuższy czas dostawy (29%) lub decyduje się na zakup w sklepie stacjonarnym (25%)[1].

źródło: shutterstock.com

Dostawa na czas to jedynie połowa sukcesu. Aby proces został zrealizowany w stu procentach rzetelnie, przesyłka musi być doręczona w nieskazitelnym stanie. Paczka powinna być odpowiednio zapakowana zgodnie z wytycznymi operatora logistycznego. Od firmy kurierskiej zależy natomiast, by bezpiecznie przetransportować ją do finalnego odbiorcy.

Wskazówki dotyczące dobrego pakowania

  1. Użyj sztywnego pudełka z nienaruszonymi klapami.
  2. Usuń z pudełka wszelkie etykiety, oznaczenia materiałów niebezpiecznych i inne oznaczenia wysyłki, które nie mają już zastosowania.
  3. Zawiń każdy przedmiot osobno.
  4. Użyj odpowiedniego materiału amortyzującego.
  5. Użyj mocnej taśmy przeznaczonej do przesyłek.
  6. Nie używaj sznurka ani papierowych owinięć.
  7. Użyj pojedynczej etykiety adresowej z wyraźnym adresem dostawy i adresem zwrotnym.
  8. Umieść kopię etykiety adresowej wewnątrz przesyłki [2].

Zagwarantuj wybór

Podobnie jak w przypadku czasu dostawy, kupujący online preferują różne metody dostawy. Dlatego też sklepy internetowe powinny zagwarantować optymalnie 3-4 różne metody, w tym doręczenie ekspresowe, standardowe, doręczenie do punktu i odbiór osobisty. Jak pokazuje badanie UPS Pulse of the Online Shopper, alternatywne punkty odbioru są coraz częściej wybierane przez e-konsumentów (73%), jeśli koszt jest niższy niż dostawa na wskazany adres.[3].

Wyniki tegorocznego raportu “E-commerce w Polsce” wskazały, że 38% konsumentów nie kupuje online, a 17% z nich obawia się o bezpieczeństwo płatności[4]. Dla tych konsumentów sklepy internetowe powinny udostępnić opcję wysyłki za pobraniem. W przypadku zakupów ze sklepów zagranicznych mogą wystąpić problemy z przewalutowaniem, a zwrot pieniędzy może się przedłużać. Na szczęście operatorzy logistyczni mają w swoim portfolio usługi, które pozwalają rozwiązać te problemy szybko i skutecznie.

źródło: shutterstock.com

Zamawiając produkty w sklepie internetowym, nigdy nie ma się całkowitej pewności, że kupione przedmioty spełnią oczekiwania odbiorcy. Kupujący powinni więc mieć możliwość zwrotu towaru. Już 68% e-konsumentów zapoznaje się z polityką zwrotów przed dokonaniem zakupu, a 71% twierdzi, że darmowe zwroty są istotnym czynnikiem decydującym o wyborze detalisty[5]. Darmowe zwroty mogą być kosztowne dla sklepu internetowego. Firmy kurierskie mają jednak bardziej opłacalne rozwiązanie – darmowa wysyłka zwracanego przedmiotu w jednym z pobliskich alternatywnych punktów odbioru.

Otwórz się na rynki globalne

Wraz z dynamicznym rozwojem handlu internetowego, coraz więcej detalistów decyduje się na rozszerzenie swojego biznesu na rynki zagraniczne. Warto zrobić ten krok, gdyż nawet 48% firm, które eksportują zwiększyło swoje dochody w ciągu ostatnich 3 lat[6]. Wśród czynników, które mogą powstrzymywać firmy przed rozszerzaniem działalności za granicą są: obawa przed formalnościami związanymi z odprawą celną oraz możliwe uszkodzenia przesyłek.

Te obawy są niepotrzebne, gdyż firmy kurierskie mają rozległą wiedzę specjalistyczną w tej dziedzinie i cenne doświadczenie. Oferują usługi transportowe i pośrednictwa celnego, które gwarantują pełną zgodność z wymogami celnymi, a także punktualną dostawę towarów i rozwiązania przyspieszające proces odprawy celnej.

Współpraca z operatorem logistycznym jest opłacalna z wielu powodów. Nie tylko pozwala sklepom internetowym zaoszczędzić czas, pozostawiając logistykę w rękach doświadczonej firmy, ale także przyczyniają się do wzrostu zysków. Wspólnie z rzetelną firmą kurierską e-sklepy mogą lepiej obsługiwać swoich klientów i zapewniać im szyte na miarę usługi odpowiadające na ich zmieniające się potrzeby. To rozwiązanie jest korzystne dla wszystkich stron.

Więcej informacji na temat współpracy z operatorem logistycznym można znaleźć w poradniku opracowany przez firmę UPS i Izbę Gospodarki Elektronicznej: Jak zwiększyć zyski sklepu internetowego wykorzystując możliwości firm kurierskich https://eizba.pl/wp-content/uploads/2019/07/poradnik_ups.pdf

[1] UPS Europe Pulse of the Online Shopper™, UPS, 2017

[2] https://www.ups.com/pl/pl/help-center/packaging-and-supplies/packaging-guidelines.page

[3] UPS Europe Pulse of the Online Shopper™, UPS, 2017

[4] “E-commerce w Polsce 2019”, Gemius, 2019.

[5] UPS Europe Pulse of the Online Shopper™, UPS, 2017

[6] UPS SME Exporting Insights, UPS, 2016

UPS jest partnerem merytorycznym sekcji Logistyka i dystrybucja.