Jaki jest koszt założenia sklepu internetowego?

Jaki jest koszt założenia sklepu internetowego?

Stale przybywa zwolenników zakupów przez internet, dlatego w branży e-commerce wciąż kryje się ogromny potencjał. Tym bardziej, że w sieci można sprzedać niemal wszystko. Nie dziwi zatem fakt, że prowadzenie e-sklepu to dla wielu doskonały pomysł na dochodowy biznes. Jednak rozpoczynając przygodę z handlem internetowym, trzeba wiedzieć, jaki jest koszt założenia sklepu internetowego!

Pytając e-przedsiębiorców zajmujących się handlem internetowym, można spotkać się ze skrajnymi opiniami na temat tego, jaki jest koszt założenia sklepu internetowego. Wszystko dlatego, że na założenie i prowadzenie e-sklepu składa się wiele elementów. Ogólny koszt założenia sklepu internetowego zależy przede wszystkim od tego, jakie rozwiązania wybierzemy, z czego postanowimy zrezygnować i jakie koszty uda się nam zredukować. Pewne jest jednak, że przy odrobinie chęci można założyć internetowy biznes, ponosząc mniejsze koszty, niż decydując się na otwarcie sklepu stacjonarnego. Z drugiej strony nie można naiwnie liczyć, że możliwe jest założenie sklepu internetowego całkowicie za darmo. Owszem istnieją darmowe rozwiązania, które można z powodzeniem wykorzystać, ale wszystkich kosztów z całą pewnością nie unikniemy.

Od czego zależy koszt założenia sklepu internetowego?

Na koszt założenia sklepu internetowego składa się oprogramowanie, projekt graficzny i funkcjonalny, konfiguracja ustawień, wykup domeny, hostingu i certyfikatu SSL, a także wypełnienie sklepu treściami.

Oprogramowanie sklepu internetowego i konfiguracja e-sklepu

Pierwszym krokiem do stworzenia sklepu internetowego jest wybór sposobu, dzięki któremu sklep ma powstać. Dostępne są trzy rozwiązania:

  • platformy open-source,
  • platformy e-commerce z abonamentem,
  • sklepy dedykowane.

Oprogramowanie typu open-source: WooCommerce, Magento, PrestaShop, pozwala na stworzenie e-sklepu w podstawowej wersji nawet za darmo. Jednak trzeba pamiętać, że sprawne poruszanie się po tych systemach wymaga dużej wiedzy technicznej, dlatego amator może sobie z zadaniem nie poradzić. Trzeba się też liczyć z koniecznością zakupu dodatkowych elementów, na których może nam zależeć, a których nie ma w podstawowej wersji, szczególnie jeśli nie potrafimy stworzyć ich od podstaw. Naturalnie można zlecić założenie i skonfigurowanie sklepu internetowego specjalistom, ale wtedy trzeba się liczyć z kwotą przynajmniej trzech tys. zł za całkowicie podstawową, lecz kompletną wersję sklepu.

Tańszym, choć nie darmowym rozwiązaniem są platformy takie jak Shoper, Sky-shop czy RedCart, umożliwiające założenie sklepu w zamian za opłatę abonamentową. Już za kilkadziesiąt złotych miesięcznie otrzymujemy gotowe rozwiązania pozwalające na samodzielne założenie sklepu internetowego. Minusem korzystania z modelu SaaS, czyli software as a service, jest to, że nie jesteśmy właścicielami sklepu, możemy rozwijać go w ograniczonym zakresie, a do tego ewentualne przeniesienie sklepu na inną platformę jest trudne i kosztowne.

Trzecią opcją jest zlecenie agencji interaktywnej stworzenie dedykowanego sklepu na miarę własnych potrzeb, ale jest to rozwiązanie bardzo kosztowne. W zależności od tego, jak bardzo sklep ma być rozbudowany, trzeba się liczyć z wydatkiem od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy zł!

Kobieta siedząca przy laptopie. Nie widać jej głowy na zdjęciu. Ma brązowy sweter.
źródło: unsplash.com

Domena, hosting i certyfikat SSL

Jak wspominaliśmy, na koszt założenia sklepu internetowego składa się też domena, hosting i certyfikat SSL. Wykupienie domeny z wybranym rozszerzeniem, czyli adresu witryny, na której znajdzie się sklep nie jest drogie. To koszt od kilkunastu złotych rocznie. Do tego dochodzi cena hostingu, czyli serwera, na którym znajdzie się e-sklep. Wysokość opłat różni się przede wszystkim w zależności od tego, jaka jest wydajność serwera, jakie technologie obsługuje, a także czy jest to hosting współdzielony czy serwer dedykowany. Zakładając sklep nieposiadający rozbudowanej infrastruktury, można liczyć się z wydatkiem od stu zł rocznie. Pozostaje jeszcze koszt certyfikatu SSL, który zwiększa bezpieczeństwo e-sklepu. Podstawową wersję certyfikatu możemy mieć za darmo, jednak będziemy się musieli liczyć z koniecznością częstego odnawiania protokołu sieciowego. Chcąc pozbyć się problemu, można wykupić certyfikat SSL za kilkadziesiąt złotych rocznie. Warto wiedzieć, że zarówno hosting, jak i certyfikat SSL, zazwyczaj znajdują się już w cenie sklepów internetowych zakładanych w modelu abonamentowym.

Treści na stronę

Mając już wstępnie skonfigurowany sklep i zaimplementowane istotne dla nas funkcjonalności, należy zadbać o wypełnienie go treściami. Mowa o tekstach na stronę, w tym o opisach produktów oraz o elementach graficznych i zdjęciach. Ich przygotowywanie jest czasochłonne, dlatego większość przedsiębiorców decyduje się zlecić to zadanie copywriterom, grafikom i fotografom. Choć opłacenie specjalistów to kolejny koszt założenia sklepu internetowego, to otrzymamy profesjonalne treści, które sprawią, że sklep będzie pozytywnie odbierany przez odwiedzających i zyska ich zaufanie. Przygotowane przez profesjonalistów treści można też wykorzystywać w materiałach promocyjnych.

Promocja sklepu internetowego i inne dodatkowe koszty

Niestety samo założenie sklepu internetowego nie sprawi, że od razu zaczniemy zarabiać. Dlatego analizując, jaki jest koszt założenia sklepu internetowego, warto uwzględnić wydatki na promocję w sieci, w tym kampanie reklamowe, działalność w social mediach, pozycjonowanie, e-mail marketing itd. Istotne są też wydatki związane bezpośrednio z prowadzeniem działalności gospodarczej, a więc między innymi podatki i składki na ubezpieczenia społeczne. Warto też wziąć pod uwagę wydatki na usługi biura rachunkowego, jak również na konsultację z prawnikiem w celu opracowania zgodnego z prawem regulaminu sklepu, polityki prywatności i innych wymaganych przez prawo dokumentów. Konieczne może być też zatrudnienie pracowników do obsługi klientów i administrowania sklepem internetowym. Oczywiście koszt założenia sklepu internetowego to także zakup towaru.

W słoiku znajdują się monety, a w nich posadzona jest roślinka.
źródło: unsplash.com

Mając umiejętności niezbędne do stworzenia sklepu internetowego, a także sporo czasu na realizację poszczególnych zadań, można zredukować podstawowy koszt założenia sklepu internetowego nawet do kilkuset złotych. Jednak bez niezbędnej wiedzy albo przy braku czasu, trzeba posiłkować się pomocą specjalistów, a to może wygenerować duże koszty. Tym samym skrajne opinie na temat tego, ile kosztuje założenie sklepu internetowego, są w pełni uzasadnione.


Promuj biznes na łamach Komerso.pl!

Zobacz możliwości reklamy w portalu



Alina Fijałkowska
Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...

Najnowsze artykuły

Jaki jest koszt założenia sklepu internetowego?

Send this to a friend