Jakie dane powinny być wymagane do rejestracji w aplikacji e-sklepu? Jak nie zrazić do siebie klientów?
E-przedsiębiorcy stoją przed trudnym zadaniem. Z jednej strony budowanie bazy klientów i personalizacja oferty wymagają gromadzenia jak największej ilości cennych informacji, do których należą dane osobowe. Z drugiej, konieczność podawania wielu danych zniechęca potencjalnych klientów. Do tego dochodzą kwestie prawne. Jak sobie poradzić w tej sytuacji?
Okiem klienta
Wielu użytkowników internetu ma poczucie, że prywatność w sieci jest naruszana. Wiedzą, że ich aktywność jest stale monitorowana i śledzona. Dlatego denerwują się, gdy muszą podawać zbyt wiele danych osobistych. Zmuszając do tego klientów, można bezpowrotnie utracić z nimi kontakt. Dlatego warto kierować się zasadą minimalizacji danych.
Minimalizacja danych
Pierwszy krok, czyli rejestracja w aplikacji e-sklepu, nie wymaga szczegółowych danych osobowych. W zasadzie adres e-mail i ewentualnie imię powinno być wystarczające. Warto unikać zbędnych pól – choćby zaznaczenie płci, gdyż można ją bez trudu (z reguły) wywnioskować z imienia. Z tym bez większych problemów radzi sobie niejedna aplikacja. Dane osobowe, takie jak nazwisko, adres, telefon kontaktowy oraz sposób płatności, powinny pojawić się w dalszym etapie, czyli w trakcie składania zamówienia. Warto pamiętać, że zgodnie z prawem, w tym z rozporządzeniem o ochronie danych osobowych (RODO), należy pozyskiwać tylko te dane, które są niezbędne. Jednocześnie, aby przetwarzać je w innym celu niż realizacja zamówienia, trzeba uzyskać od klienta stosowną zgodę.
Czy można żądać za dużo?
Zdarza się, że e-przedsiębiorcy oczekują od klientów zbyt wielu informacji, w tym podawania danych wrażliwych. Przykładowo żądanie daty urodzenia przy rejestracji w sklepie jest całkowicie zbędne. Okazuje się, że w razie kontroli wyjaśnienie, iż chcemy w przyszłości udzielać klientom zniżki na urodziny, (lecz na razie tego nie robimy) może być niewystarczające. Poza tym takie dane nie są niezbędne do realizacji sprzedaży, dlatego do ich przetwarzania niezbędna będzie zgoda klienta. Trzeba też pamiętać, że naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych niesie ze sobą poważne konsekwencje.
Uzasadniona potrzeba
Pozyskiwać i przetwarzać dane można tylko wtedy, jeśli mamy do tego konkretny powód. Dlatego warto, choćby na kartce papieru, wypisać dane, które chcemy pozyskać wraz z uzasadnieniem każdej z nich, np. adres zamieszkania – niezbędny do nadania przesyłki, adres mailowy – potrzebny do potwierdzenia realizacji zamówienia itd. Takie proste zestawienie pozwoli nam spojrzeć z dystansu na to, o jakie dane należy poprosić klienta.
Dane osobowe – pozyskiwanie i analiza
Oczywiście, prowadząc sklep internetowy, warto pozyskiwać jak najwięcej danych. Jednak po pierwsze nie zawsze trzeba wszystkie dane pobierać bezpośrednio od klienta, a po drugie – należy je właściwie analizować. Dlatego warto korzystać z Google Analytics i szeregu innych dostępnych narzędzi. Nie wolno też zapominać o podglądaniu kroków konkurencji! W ten sposób można uzyskać mnóstwo cennych informacji, które pomogą poznać potrzeby klientów, spersonalizować ofertę i przygotowywać odpowiedni przekaz marketingowy. Jednocześnie takie działanie jest o wiele bardziej subtelne i na pewno nie zniechęci potencjalnych klientów.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!