O czym pamiętać przygotowując swój sklep na Black Friday?
Black Friday tuż tuż! To prawdziwe święto zakupów i świetna okazja dla sklepów, by przyciągnąć do siebie klientów oraz wyczyścić magazyny. Ale czy wystarczy obniżyć ceny w swoim sklepie internetowym, aby wykorzystać jego potencjał? Okazuje się, że nie! Do okresu szalonych wyprzedaży trzeba się odpowiednio przygotować.
Kampania reklamowa
O akcji obniżek cen z okazji Black Friday trzeba oczywiście poinformować klientów. Wydawałoby się to proste, ale trzeba wziąć pod uwagę, że w tym czasie wszystkie firmy szczególnie mocno rywalizują o ich uwagę. Przeciętny użytkownik internetu ma w tym czasie zapchaną mailingami skrzynkę pocztową, zewsząd wyskakują związane z wyprzedażami pop-upy, a wszelkie strony www są nasycone okolicznościowymi reklamami displayowymi.
Firmy ogłaszają także wyprzedaże w social media – ze znacznym wyprzedzeniem lub tuż przed Czarnym Piątkiem. Dlatego coraz więcej e-sklepów zaczyna działać dużo, dużo wcześniej organizując własny Black Friday… we wrześniu(!) albo rozszerzać ideę czarnego piątku na Pre-Black Friday, Black Weekend, a nawet Black Weeks! Czy to słuszna koncepcja? Każdy powinien ocenić to sam.
Konkurencja jest ogromna, dlatego w cenie jest dbałość o szczegóły, a także kreatywność i nieszablonowe podejście. Ciekawym przykładem jest budowanie napięcia w oczekiwaniu na wyjątkową ofertę, jak robi to między innymi marka Jean Louis David.
Czarny piątek może być też sposobem na zwiększenie zaangażowania klientów w mediach społecznościowych. Wystarczy chociażby zapytać swoich fanów, jakich promocji z okazji wielkich wyprzedaży oczekują!
Przygotowując kampanię na Black Friday warto też pomyśleć o przygotowaniu atrakcyjnej szaty graficznej, aby wyróżnić się wśród innych. Wówczas zadziała ona bez względu na to, kiedy podzielimy się nią z odbiorcami.
Czarny Piątek po polsku
W miarę jak upowszechnia się idea Black Friday w Polsce, rośnie irytacja klientów nieprzemyślanymi, a tym bardziej nieuczciwymi praktykami. Jedną z najpowszechniejszych jest sztuczne zawyżanie cen tuż przed Czarnym Piątkiem, aby móc je w spektakularny sposób obniżyć.
Oczywiście można tak przyciągnąć niczego nieświadomych klientów, ale jest to dość ryzykowne. W internecie można łatwo sprawdzać historię cen, więc próba oszustwa może skutkować utratą zaufania do marki, lawiną negatywnych komentarzy i innymi przykrymi konsekwencjami. Idea Czarnego Piątku towarzyszy nam już od kilkunastu lat, dlatego konsumenci nie dają się już tak łatwo nabierać.
Na przykład Ceneo.pl pozwala zalogowanym użytkownikom na śledzenie historii cen. W ten sposób użytkownik może zweryfikować, czy dany sklep celowo nie podnosi cen, aby móc pochwalić się dużą promocją.
Dużo lepiej pomyśleć o uczciwej ofercie, która pomoże budować pozytywny wizerunek firmy. Szczególnie, że jeśli ktoś był zainteresowany produktem i zaglądał od czasu do czasu na naszą stronę internetową może być mocno rozczarowany, gdy deklarowana obniżka nie okaże się tak znaczna.
Kwestie techniczne – checklista
Czarny Piątek dla sklepów internetowych to jednak nie tylko konieczność przeprowadzenia przemyślanej kampanii reklamowej i zaproponowanie atrakcyjnych obniżek cen. Taka akcja wymaga także przygotowania technicznego.
Oto pytania, jakie trzeba sobie zadać przed rozpoczęciem tego zakupowego święta:
- czy serwery e-sklepu udźwigną zwiększony jednego dnia ruch?
- czy ścieżka zakupowa jest intuicyjna, a wszystkie elementy procesu składania zamówienia działają poprawnie?
- czy strona zawiera kompletne opisy produktów?
- czy kody rabatowe, które planujesz wprowadzić działają poprawnie?
- czy informacje dotyczące dostępności produktów są na bieżąco aktualizowane?
- czy zaplecze logistyczne pozwala zrealizować w krótkim czasie zwiększoną ilość zamówień?
Serwer, który padnie w szczycie aktywności zakupowej, to jeden z najgorszych scenariuszów, przed którym trzeba się zabezpieczyć. Ale inne niedociągnięcia również mogą zniechęcić klientów do zakupów. Jeśli klient nie znajdzie szczegółowych informacji o produkcie, a tym bardziej jeśli nie będzie mógł skorzystać z obsługi w czasie rzeczywistym, to z pewnością błyskawicznie porzuci koszyk i odejdzie do konkurencji. Podobnie będzie w przypadku problemów z finalizacją transakcji.
Dlatego warto odpowiedzieć sobie na powyższe pytania i zweryfikować w ten sposób, czy aby na pewno pomyśleliśmy o wszystkim przed tak wyczekiwanym Black Friday.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!