PKD a sprzedaż internetowa – jakie PKD dla sklepu internetowego?
Jeśli zakładasz działalność gospodarczą taką jak sklep internetowy, musisz wypełnić właściwy formularz do CEIDG, a na nim wpisać odpowiedni numer PKD lub wskazać go podczas rejestracji spółki w KRS. Jak określić PKD dla sprzedaży internetowej? I dlaczego jest to takie istotne?
Polska Klasyfikacja Działalności
Polska Klasyfikacja Działalności pełni przede wszystkim funkcję statystyczną. Pomaga ona posegregować podmioty działające na rynku według rodzajów prowadzonej działalności gospodarczej. Kody PKD są też podstawą do nadania numeru REGON przez urząd statystyczny.
Każdy kod PKD składa się z pięciu poziomów. Pierwszy, czyli tzw. sekcja oznaczona jednoliterowym symbolem dzieli firmy na 21 grup wybranych na podstawie tradycyjnego podziału pracy. Poziom drugi to tzw. dział, który jest oznaczony dwucyfrowym kodem numerycznym. To 88 grup, które określają podobieństwa i powiązania w gospodarce narodowej. Co dalej? Trzeci poziom czyli grupa, która oznaczona jest trzycyfrowym kodem numerycznym. To 272 rodzaje działalności uporządkowane według procesu produkcyjnego, charakteru usług lub typu odbiorcy usług. Czwarty poziom – klasa, to czterocyfrowy kod numeryczny obejmujący 615 rodzajów działalności, który wyodrębnia specjalizacje usług lub procesów produkcyjnych. Ostatni poziom, czyli podklasa jest oznaczona pięcioznakowym kodem alfanumerycznym. Podklasa obejmuje 654 grupowania, które wskazują na rodzaje działalności charakterystyczne dla krajowej gospodarki, a jednocześnie będące przedmiotem statystycznych obserwacji.
Pełną listę kodów PKD można znaleźć na stronie www.biznes.gov.pl/pl/klasyfikacja-pkd. Jednak ponieważ to dość skomplikowane powstaje pytanie, w jaki sposób określić numer PKD dla swojej działalności? Jak dodać PKD przez internet?
Zasadniczo każdy może samodzielnie określić numer PKD korzystając ze wskazanej wyżej klasyfikacji i wyszukiwarki kodów. W ten sposób można precyzyjnie określić, czym będzie się zajmować przedsiębiorstwo. Dla tych, dla których ustalenie numeru PKD jest zbyt trudne, choćby ze względu na nietypowy rodzaj działalności, istnieje także możliwość złożenia wniosku o nadanie numeru PKD. Taki wniosek składa się w Ośrodku Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego. Można to zrobić pocztą tradycyjną lub drogą elektroniczną. We wniosku należy dokładnie opisać charakter prowadzonej działalności. Zostanie on rozpatrzony zazwyczaj w ciągu 30, a maksymalnie 60 dni. Ustalenie PKD z pomocą Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego jest bezpłatne, jednak trzeba pamiętać, że odpowiedź jest informacją, ale nie stanowi decyzji administracyjnej i nie ma wiążącego charakteru.
Handel internetowy – PKD
W przypadku sprzedaży internetowej można dość łatwo wybrać odpowiedni numer PKD. Podstawowe PKD dla sklepu internetowego to kod 47.91.Z. Znajdziemy go w sekcji G „handel hurtowy i detaliczny; naprawa pojazdów samochodowych, włączając motocykle”. Interesuje nas dział 47 „handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi”. Potem wybieramy grupę 9 – „sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami”. Klasa pierwsza dla tej grupy to „sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet”. Wskazane PKD obejmuje działalności prowadzące sprzedaż produktów w sklepach internetowych, na aukcjach internetowych czy też w marketplace. Czy wskazany kod PKD wystarczy? Niestety nie. Jest to podstawowe PKD dla sprzedaży internetowej. Trzeba też wybrać dodatkowe kody PKD.
Sklep internetowy – jakie PKD?
Wspomniany wyżej kod PKD 47.91.Z. informuje, że przedsiębiorstwo zajmuje się handlem detalicznym i prowadzi sprzedaż zdalną. Nie określa jednak co dany sklep internetowy sprzedaje. Dlatego należy wybrać dodatkowe kody PKD. Zazwyczaj powinniśmy pozostać w dziale 47, w którym należy znaleźć rodzaj oferowanego przez sklep asortymentu.
Przykładowo 47.75.Z będzie kodem PKD dla drogerii internetowych. Kod 47.72.Z będzie numerem odpowiednim dla internetowego sklepu obuwniczego. Sklepy odzieżowe powinny wybrać kod 47.71.Z. Trzeba pamiętać, że choć przedsiębiorca ma obowiązek podać kod PKD już podczas zakładania firmy, to nie jest to wybór ostateczny. Jeśli działalność na przykład zmieni swój charakter, rozwinie zakres asortymentu, rozpocznie sprzedaż hurtową, to przedsiębiorca będzie zobowiązany do zaktualizowania kodów PKD dla swojej firmy. Przedsiębiorca w dowolnym momencie może zmienić główny kod PKD, dodać numery PKD lub wykreślić nieaktualne już kody. Zmiany danych nie wiążą się z dodatkowymi opłatami.
Sklep internetowy – PKD
Obowiązek określenia kodów PKD mają wszystkie działalności gospodarcze wpisane do CEIDG, ale też podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego. Jednoosobowe działalności gospodarcze mają jeden główny kod określający podstawową działalność i dowolną ilość pozostałych kodów, które doprecyzowują czym zajmuje się firma. W przypadku spółek obowiązuje limit 10 kodów PKD. Urząd nie wymaga od przedsiębiorców dostarczania dokładnych opisów działalności, kody PKD stanowią same w sobie deklarację prowadzonej działalności, w tym przypadku sklepu internetowego.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!