Regulacje prawne w UE dotyczące konsumentów e-commerce
E-commerce to rynek, który rozwija się bardzo szybko. Nawet sklepy stacjonarne decydują się na sprzedaż internetową, a konsumenci wolą robić zakupy sprzed swojego komputera. Jakie regulacje prawne obowiązują właścicieli sklepów e-commerce?
E-commerce a rynek europejski
Rynek europejski to jeden z największych rynków na świecie. Posiada ponad pół miliarda potencjalnych klientów. Dlatego też, aby założyć firmę w Polsce potrzebna znajomości zarówno przepisów krajowych, jak również regulacji prawnych Unii Europejskiej.
1) Dyrektywa o handlu elektronicznym
Dyrektywa została stworzona z myślą o konsumentach i ograniczenia możliwości popełnienia fałszerstw przez e-przedsiębiorstwa. Zawiera ona informacje dla przedsiębiorstwa, na temat danych jakie powinni ujawnić konsumentom czyli:
- Imię i nazwisko przedsiębiorcy
- Dane firmy
- Adres siedziby firmy
- Adres mailowy
- Informacje na temat funkcjonowania przedsiębiorstwa
- Specyficzne dane, jeżeli takie są konieczne
2) RODO
O wprowadzeniu RODO w Polsce było głośno kilkanaście miesięcy temu. Jednak musimy pamiętać także o regulacjach na temat danych osobowych w Unii Europejskiej. W tym rozporządzeniu możemy znaleźć informacje na temat konieczności poinformowania konsumenta w jaki sposób zostaną przetwarzane jego dane, tj. imię, nazwisko, sposób płatności, dane kontaktowe i adres. Firma zajmująca się e-commerce zatem obok posiadania polityki prywatności, powinna także mieć odpowiednie środki w celu ich ochrony.
Co więcej, w przypadku naruszenia danych osobowych, kara może być wysoka i może wynosić nawet 10 milionów euro. Takie rozporządzenie ma za zadanie ograniczyć wyciek danych i sprawić, że konsumenci będą czuć się bezpieczni.
3) Dyrektywa w sprawie praw konsumentów
Trzeci dokument również dotyczy praw konsumentów, na co wskazuje nawet sama jego nazwa. Zawiera ona poszczególne przepisy na temat umów, które są zawierane na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Możemy tam również znaleźć informacje na temat umów kupna i sprzedaży poprzez internet. Dyrektywa mówi o tym jak ma wyglądać taka umowa, jakie informacje powinny się tam znaleźć, a także wymogi prawne i formalne.
Te trzy dokumenty powinny nie tylko zapewnić konsumentowi bezpieczeństwo, ale również ograniczyć cyberprzestępczość. Oczywiście nie zabezpieczą one konsumentów w pełni. Jednak jeżeli jesteś e-przedsiębiorcą, powinieneś zrobić wszystko, aby Twój klient czuł się bezpieczny. To nie tylko przyciągnie do Ciebie więcej odbiorców, ale zyskasz też zaufanie w ich oczach. Jednak przede wszystkim, unikniesz niepotrzebnych, wysokich kar.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!