Beacony – co to jest i co zmienią w zwykłych zakupach?

Beacony – co to jest i co zmienią w zwykłych zakupach?

Beacony, czyli małe, bezprzewodowe emitery sygnału Bluetooth, łączące się z urządzeniami mobilnymi, pojawiły się w centrach handlowych, w portach lotniczych, w muzeach i w galeriach sztuki oraz w wielu innych obiektach użyteczności publicznej. Czym są i jakie mają zastosowanie?

Co to są beacony?

Beacony to małe urządzenia wysyłające sygnał radiowe, które komunikują się ze smartfonami i innymi urządzeniami mobilnymi z pomocą łącza Bluetooth. Beacony łącząc się z dedykowaną im aplikacją wyświetlają różnego typu informacje, zawsze wtedy, gdy przejdziemy w ich pobliżu.

Choć beacony funkcjonują na rynku już od kilku lat, to wciąż są mało znane i stanowią swego rodzaju ciekawostkę technologiczną. Jednak wielu ekspertów przekonuje, że to rozwiązanie ma szerokie zastosowanie i wbrew pozorom nie umiera. Tym bardziej, że pomysłów na wykorzystanie becaonów przybywa. Warto przy tym zaznaczyć, że po pierwszym zachwycie technologią, beacony zostały zweryfikowane przez rynek i obecnie ich zastosowania, choć mniej spektakularne, są lepiej przemyślane.

Funkcja nawigacyjna

Becaony najczęściej wykorzystuje się jako urządzenia ułatwiające nawigację wewnątrz budynków. Co to oznacza?

Dobrze obrazuje to wdrożona już kilka lat temu aplikacja dla zwiedzających Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK. Dzięki niej osoby zwiedzające ekspozycje na swoim telefonie otrzymywały dodatkowe informacje na temat oglądanych w danym momencie dzieł sztuki i ich twórcach. Tym samym łącząc beacony i aplikację mobilną stworzono multimedialny przewodnik dla zwiedzających. Podobnie beacony zastosowało Muzeum Neonów, a ich typowo nawigacyjną rolę wykorzystano w Stołecznym Centrum Osób Niepełnosprawnych.

Urządzenia te zastosowały także centra handlowe, które mijającym beacony klientom wysyłają informacje o rabatach, przecenach, ofertach specjalnych czy interesujących je produktach.

Zaletą takiego rozwiązania jest to, że informacja dotyczy dokładnie tego, co użytkownik aplikacji ma przed sobą albo miejsca, w którym w danym momencie się znajduje.

źródło: shutterstock.com

Zastosowanie beaconów

Choć początkowo główne zastosowanie becaonów upatrywano w handlu, bo rozwiązanie to można wykorzystać do przesyłania reklam, sprawdzania dostępności towaru, skrócenia transakcji czy też ułatwiania płatności, to technologia ta już pojawiła się w wielu innych obszarach.

W beacony zostały testowo wyposażone autobusy komunikacji miejskiej w Białymstoku. Urządzenia te znajdują też zastosowania w branży logistycznej, a także w lokalach gastronomicznych.

Próby wykorzystania beaconów podjęto na uniwersytetach, w obiektach sportowych (np. Tauron Arena Kraków ), a także w centrach biznesowych. Marka Nivea podjęła próbę wypromowania opasek dla dzieci z beaconami, które ułatwiały rodzicom opiekę nad dziećmi, informując ich, gdy pociecha oddaliła się na zbyt dużą odległość.

Niewątpliwą zaletą beaconów jest niskie zużycie energii, ponieważ urządzenia mogą pracować na jednej baterii nawet dwa lata. W dodatku jest to urządzenie tanie (choć do zbudowania kompletnej infrastruktury może być potrzebnych nawet kilkaset urządzeń), a do tego mają zasięg około 100 metrów i można je zastosować zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz budynków.

Do wad technologii można zaliczyć konieczność posiadania odpowiedniej aplikacji i zgoda użytkownika na otrzymywanie powiadomień. Od samego początku obawy dotyczą spamu, choć bez wątpienia nachalna reklama może zaszkodzić markom bardziej, niż im pomóc, dlatego warto wysyłać przemyślane komunikaty.

Z pewnością branża zweryfikowała swoje oczekiwania wobec beaconów, przetestowała wiele rozwiązań i z technologii nie zrezygnowała. Czas pokaże jakie zastosowania znajdą beacony w niedalekiej przyszłości.

Polecamy tę konferencję

Akademia Marketingu: (Z)mierz się z content marketingiem