Sprzedaż międzynarodowa w e-commerce. Jak zacząć?

Sprzedaż międzynarodowa w e-commerce. Jak zacząć?

Internet otwiera przed nami świat bez granic, dlatego prowadząc sprzedaż internetową w głowie przedsiębiorców prędzej czy później pojawia się myśl o rozszerzeniu działalności na rynki zagraniczne. Jeśli i Ty masz taki pomysł na swój biznes sprawdź, od czego zacząć przygodę z handlem międzynarodowym.

Skrupulatna analiza danych

Prowadzenie prężnie rozwijającej się firmy na rodzimym rynku daje mnóstwo odwagi, by zawalczyć o klientów zza granicy. Niestety sukces w jednym miejscu nie jest gwarantem sukcesu w zupełnie innym. Każdy obcy kraj to nie tylko inny język. To również zupełnie inny styl życia, inna kultura, inne trendy, inne potrzeby i wiele innych czynników, które decydują o powodzeniu lub niepowodzeniu firmy na danym rynku. Potknięcia zdarzają się nawet największym markom.

Kilka lat temu Puma wprowadziła do sprzedaży buty w kolorze czerwonym, białym i zielonym. Czy model ten cieszyłyby się popularnością w Polsce, w Wielkiej Brytanii albo w Brazylii? Prawdopodobnie tak. Pech chciał, że wprowadzono go na rynek w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Z racji tego, że w kulturze arabskiej obuwie jest traktowane jako nieczysty element garderoby, a zastosowana kolorystyka wywoływała skojarzenie z flagą państwową ZEA, to dystrybucja tego modelu obuwia wywołała ogromne kontrowersje, a w rezultacie bojkot marki, co negatywnie odbiło się na wynikach sprzedaży w tym kraju.

Dlatego myśląc o ekspansji międzynarodowej, należy poznać specyfikę rynku i dowiedzieć się kim są klienci, do których chcemy dotrzeć, a także jakie mają potrzeby, zachowania, przyzwyczajenia i oczekiwania. Trzeba też przeanalizować, jakie kanały sprzedaży i promocji są najpopularniejsze w interesujących nas krajach, jak kształtują się w nich ceny i z jaką konkurencją będziemy rywalizować o uwagę i przychylność konsumentów. Tylko skąd czerpać wiedzę o docelowych rynkach?

Włączony komputer, przed nim notatnik i długopis. Obok kubek.
źródło: unsplash.com

Większość narzędzi, które służą do monitorowania sieci, w tym trendów konsumenckich czy analizy konkurencji, choćby takie jak  SimilarWeb, Semrush czy SentiOne albo po prostu narzędzia udostępniane przez Google, sprawdzą się też przy zbieraniu i analizowaniu danych na rynkach zagranicznych. Dlatego nie musisz inwestować w coś nowego, a jedynie inteligentnie wykorzystać rozwiązania, które są w zasięgu ręki. Warto poświęcić na to czas, ponieważ solidne rozeznanie i dostosowanie metod prowadzenia biznesu do rynku docelowego sprawi, że inwestycja w e-sklep będzie się wiązała z mniejszym ryzykiem, a sprzedaż międzynarodowa zapewni większe zyski.

Pokonanie bariery językowej

Wyzwaniem dla firm wchodzących na obce rynki jest pokonanie bariery językowej. Trzeba pamiętać, że czasami nie wystarczy stworzenie kolejnej wersji językowej z wiernie przetłumaczonymi treściami, znajdującymi się w podstawowej wersji e-sklepu. Nie zawsze przetłumaczone treści będą niosły to samo znaczenie i co ważniejsze – nie zawsze wywołają taki sam efekt jak tekst źródłowy. Dlatego musimy zachować zarówno poprawność językową, gdyż jej nie budzi zaufania u odbiorców, jak i styl wypowiedzi odpowiadający specyfice rynku docelowego. Niekiedy, szczególnie w przypadku haseł reklamowych, konieczne będzie zastosowanie transkreacji. Dlatego, jeśli marzy Ci się sprzedaż międzynarodowa, zacznij od nawiązania współpracy z tymi, którzy wiedzą, jak prowadzić działania marketingowe na interesującym Cię obszarze.

Aspekty techniczne i formalne

Pieniądze leżąca na mapie.
źródło: unsplash.com

Planując wkroczenie na międzynarodowy rynek, nie można zapomnieć o takich kwestiach jak rozliczanie obcych walut, udostępnienie popularnych na danym rynku systemów płatności, zapewnienie szybkich i wygodnych metod dostawy, a także o spełnieniu wymogów prawnych narzucanych przez poszczególne państwa. Oczywiście obowiązujące w Unii Europejskiej ujednolicone przepisy, sprawna logistyka, realizacja większości płatności w euro i wiele innych wprowadzonych rozwiązań sprawiają, że sprzedaż międzynarodowa nie jest aż tak trudna do wdrożenia, jak w pozostałych krajach. Trzeba też upewnić się, czy e-sklep sprosta zwiększonemu zainteresowaniu ofertą i czy da radę sprawnie obsłużyć wybrane rynki.

Wkraczając ze swoją ofertą na kolejne rynki, zwielokrotniasz liczbę potencjalnych klientów, a także zwiększasz prestiż swojej marki. Wszystko to przekłada się na rosnące zyski. Sprzedaż międzynarodowa to jednak cała masa wyzwań, którym trzeba sprostać. Dlatego warto podejść do zagadnienia wnikliwie i z dużą dozą ostrożności.


Promuj biznes na łamach Komerso.pl!

Zobacz możliwości reklamy w portalu



Adrian Paradowski
Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...

Najnowsze artykuły

Sprzedaż międzynarodowa w e-commerce. Jak zacząć?

Send this to a friend