Świąteczny e-mail marketing w pięciu krokach. Pamiętałeś o nich?

Świąteczny e-mail marketing w pięciu krokach. Pamiętałeś o nich?

Grudzień i wielkimi krokami zbliżające się Święta to okres intensywnych kampanii marketingowych. Jednym z najczęściej stosowanych narzędzi jest e-mail marketing.

Mailing to doskonała metoda, o ile dopracuje się każdy detal. Jest to szczególnie ważne w grudniu, ponieważ wielu marketerów walczy w tym samym czasie o uwagę niejednokrotnie tych samych odbiorców. Czy w tym przepełnionym bodźcami marketingowymi okresie pamiętałeś o tych pięciu krokach?

1) Zaplanowanie działań

Choć większość firm korzysta z e-mail marketingu, to jednocześnie większość z nich zabiera się za świąteczny mailing zbyt późno. A przecież przedświąteczne maile muszą być perfekcyjne! Trzeba dopracować treść oraz grafikę. Podczas tworzenia planu nie można zapomnieć o wyznaczeniu celu kampanii, o sprecyzowaniu grupy docelowej, o dokładnym określeniu budżetu, a także o zapoznaniu się z działaniami konkurencji.

Ale to nie wszystko. Należy także precyzyjnie zaplanować wysyłkę. Zbyt wczesne uruchomienie mailingu spowoduje, że wiadomości zostaną zignorowane, zapomniane, a nawet mogą wywołać irytację. Zbyt późne – daje znikome szanse w walce z konkurencją, która już rozpoczęła działania. Kalendarz wysyłek jest więc podstawą, szczególnie jeśli planujemy długotrwałą strategię e-mail marketingową. W kalendarzu należy uwzględnić zarówno najważniejsze dni jak Dzień Darmowej Dostawy, Mikołajki i oczywiście same Święta Bożego Narodzenia, jak i zachowania konsumenckie. Najogólniej można podzielić klientów na trzy grupy – tych, którzy kupują jeszcze przed świąteczną gorączką zakupową i zazwyczaj wiedzą czego szukają, klientów, którzy chętnie robią zakupy w weekendy poprzedzające święta, korzystając przy tym z licznych okazji i promocji oraz konsumentów, którzy kupują na ostatnią chwilę, często impulsywnie i bez przemyślanej strategii.

2) Wyróżnienie się wśród innych

Co decyduje o otwarciu maila? Temat i preheader, czyli słowa pojawiające się zaraz za tematem (na niektórych urządzeniach, głównie mobilnych). Dlatego jest to jeden z najważniejszych elementów maila. Liczy się zarówno właściwy dobór słów, jak i zastosowanie wyróżniających symboli. Dobrze sprawdzają się słowa przykuwające uwagę i dające wrażenie ulotności np. „ostatnie sztuki”, „tylko dzisiaj”. Słowo klucz to także „prezenty”, których klienci szukają, i które lubią otrzymywać. Sposobem na skuteczny temat i preheader jest zaprezentowanie korzyści np. „darmowa wysyłka”, „gwarantowana dostawa przed świętami”.

W tym roku doskonale zrobił to Play, już w temacie pisząc: „Jesteś w Play? Odbierz za darmo prezent!”, wzbudzając ciekawość odbiorców. Z kolei NEONET postawił na wezwanie do działania „Dzień darmowej dostawy tylko dzisiaj 5.12! >>Sprawdź”.

Zajmując się przygotowaniem świątecznego mailingu należy pamiętać, że ogromną rolę odgrywa grafika. Tradycyjne symbole są mile widziane, podobnie jak tradycyjna kolorystyka np. zieleń, biel i czerwień, która sugeruje świąteczną atmosferę i kojarzy się z choinką, Mikołajem i śniegiem. Jednak w tym wszystkim to nadal call to action musi być najlepiej widoczne! Ponadto kreacja świąteczna musi być spójna z elementami identyfikacji wizualnej marki.

3) Pisanie o korzyściach

Świąteczne opakowanie maila nie może też przysłonić podstawowych treści. Warto zaproponować konkretne korzyści. Dobrze sprawdza się propozycja darmowej dostawy, listy bestsellerów, pomysły na prezenty. Właściwym krokiem jest zamieszczenie w newsletterze informacji o sposobach i terminach realizacji zamówienia oraz dokładnej daty, do której obowiązuje gwarancja dostawy przed Świętami. W ramach świątecznego mailingu można także zaproponować duży rabat albo wyjątkową ofertę. Marką, która wydobywa korzyści na pierwszy plan jest choćby Media Markt. Tegoroczne maile od tej firmy wręcz krzyczą „Do 3 rat gratis i nawet pół roku nie płacisz!” albo „100 zł w prezencie za każde wydane 1000 zł”.

4) Bycie kreatywnym i odwołanie do emocji

Jak już wspominaliśmy, priorytetem jest przykucie uwagi klienta. Dlatego niekiedy warto zastosować nieszablonowe rozwiązania, wprowadzić do maila zwracający na siebie ruch z pomocą animacji, złożyć oryginalne życzenia, opowiedzieć ciekawą historię lub posłużyć się ciekawostkami w temacie świątecznym. Jeśli będziemy odbiorców maila inspirować, zaciekawiać, wzruszać lub rozbawiać, to wiadomość zostanie o wiele lepiej zapamiętana i będzie miała wyższą skuteczność. W zeszłym roku bardzo dobrze zrobił to Empik ruszając z szeroko zakrojoną kampanią „Najważniejsze znajdziesz w środku”.

5) Unikanie typowych błędów

Kampania oparta na świątecznym mailingu trwa stosunkowo krótko. Jest bardzo mało czasu, aby poprawić błędy i wprowadzić zmiany. Dlatego należy testować kreacje reklamowe i bardzo uważnie analizować otrzymane dane. Dobrze sprawdzają się testy A/B, w ramach, których wysyłamy jedną wiadomość do kilku procent odbiorców i drugą nieznacznie zmienioną wersję do takiej samej liczby osób. Ta wersja, która otrzyma lepszy wynik powinna zostać wysłana do pozostałych odbiorców.

Warto również sięgnąć do poprzednich kampanii świątecznych i przeanalizować, które działania się sprawdziły, a które były chybione. Dzięki temu nie będziemy powielać nietrafionych schematów. Konieczne jest również zadbanie o kwestie techniczne. Problemy z odczytaniem wiadomości na różnych urządzeniach są nie do przyjęcia.

Czy wziąłeś pod uwagę wszystkie te kroki  przy tegorocznej kampanii e-mail marketingowej?